SimsExpressie
  • Thuis
    • Privacy en Cookies
    • Contact
  • Site map
  • Gidsen
    • Gidsen CAW-tool
    • Gidsen De Sims 3
    • Gidsen De Sims 4
  • Technisch
  • Bibliotheek
  • Extra
    • Mijn Creaties
    • Hobbyhoek >
      • Inspiratie
      • Zelf ontwerpen
      • Bouw atelier
      • Uitdagingen
    • Gratis software
    • Community links
  • De Sims Middeleeuwen
  • CAW Resources

Een aangepaste waterkleur, luchtkleur, maat zon, etc. toevoegen aan je wereld


Inhoudsopgave

  • Introductie
  • Benodigdheden
  • Kleurenwaardes bepalen
  • INI bestanden bewerken
  • Opmerkingen

Introductie

Op verzoek van IUSeekBritney heb ik deze handleiding vertaald: Adding a Custom Water Color (or sky colors, sun sizes, etc) to your world door Claeric. De informatie in de originele handleiding geeft nuttige informatie al is de informatie iets achterhaald, de staf van Mod the Sims ondersteunt de handleiding dan ook niet meer. Dit topic op Mod the Sims onderzoekt de parameters in zee/lucht/weer. In dat topic kan je ook vragen stellen. Volgens onderstaande citaten kan de handleiding nog wel gebruikt worden.
PoisonFrog schreef:
Mainly, I want to know if I should still package according to Claeric http://www.modthesims.info/showthread.php?t=388840 and if I make them as packages, will I still be able to easily embed them into a world file, later?
Reactie van Simsample:
For making an override, Clearic's method of editing the basegame ini files would still work, but you would need to manually change the RGB values. If you are planning to import these files to a world in future, I would go for the EP (Expansion Pack: Uitbreiding) colour ramps and ini files rather than modding the basegame inis. The main reason for this is that this is the way EA have done sea/sky overrides for all of their worlds, so there may be a performance advantage. Also, anything EA have used in their worlds will most likely work with future EPs too, so that's a good reason to do it that way. The colour ramps work fine when bundled with the ini files into a package, and you can just import the contents of that package into a world at a later time.
Zie ook zeker deze handleidingen:
  • Changing Water Colors for Bridgeport
  • Sea, Sky and Light parameters- let's learn! Vertaling, zie: Zee, lucht en licht parameters.
  • INI informatie en colour ramps extracten uit een wereld
Omhoog

Benodigdheden

Ook al is de handleiding enigszins achterhaald, het is een goede kennismaking met het bewerken van .INI bestanden om je wereld aan te passen. Wat je nodig hebt is het gratis programma S3PE en het kladblok. En natuurlijk wat tijd en bekwaamheid. Deze handleiding is redelijk gevorderd, dus informeer jezelf voordat je iets gaat veranderen en lees al de paragrafen op deze pagina, ze staan er niet voor niets! Deze handleiding wordt momenteel als 100% functioneel beschouwd. Het is ook OMKEERBAAR! Maak wel eerst BACK-UPS! Zowel van de wereld(en) die je gaat aanpassen als de .INI bestanden die je gaat bewerken. Pas de veranderingen toe op de kopie van het .INI bestand en niet op het origineel (tenminste zo doe ik het).

In de installatie map van De Sims 3 staan verschillende bestanden die de kleur van de zee bepalen. Standaard is dat deze map.

C:\Program Files\Electronic Arts\De Sims 3\Gamedata\Shared\Nonpackaged\Ini

Elk bestand geeft de waarde (rood, groen en blauw) aan voor het type weer (helder, bewolkt, etc.) op specifieke tijden van de dag. Standaard heeft elk weertype en elke tijd van de dag verschillende nummers waarmee de waterkleur voor verschillende tijden van de dag wordt veranderd. Om dit op zo'n manier aan te passen, dat je een mooi resultaat krijgt met genuanceerd gekleurd water, is een gecompliceerd proces. Echter, voor persoonlijk gebruik (en als kennismaking met het veranderen van .INI bestanden) kan je ook een enkele kleur kiezen die je mooi vindt en dit op alles toepassen.
Omhoog

Kleurenwaardes bepalen

Volgens de originele handleiding kan je de waterkleur aanpassen terwijl je in het spel bent. Laadt je spel in Windows mode en open één van de .INI bestanden in eerder genoemde map. Verander de waarde voor het weertype dat je buurt op het moment heeft en de tijd van de dag, en je veranderingen zouden moeten worden weergegeven tijdens je spel. Als je tevreden bent met de kleur, kopieer je de waarde naar bijvoorbeeld een tekstbestand, of je schrijft het ergens op, en sluit je het .INI bestand af ZONDER OP TE SLAAN. 

Mijn ervaring

Ik heb geprobeerd de waterkleur op deze manier aan te passen maar ik zag de veranderingen die ik aanbracht in het .INI bestand niet terug in het spel. Het kan ook zo zijn dat ik niet de goede bestanden heb bewerkt (het goede bestand zou het bestand zijn waar het weertype in staat dat de buurt op dat moment heeft) of te weinig .INI bestanden. Laat mijn ervaring je er dus niet van weerhouden dit zelf te proberen, misschien heb je meer succes dan ik! 

Via het optiemenu [...] kan de Windows modus ingeschakeld worden door het vakje Volledig scherm uit te vinken. Zo kan je het .INI bestand geopend laten terwijl je van alles uitprobeert maar nogmaals: als je een waarde vindt die je mooi vindt, noteer dit ergens en sluit het .INI bestand af zonder op te slaan. 
Foto
Foto
Je kan ook deze site gebruiken voor kleurencodes: RGB to Color Name Mapping (Triplet and Hex). Kopieer de nummers van de kleuren die je mooi vindt. Het is niet bekend wat de maximaal waarde, van de kleur is, die je kan gebruiken. Normaal gesproken is dat 255 voor iedere kleur, maar het spel heeft geen enkele kleurenwaarde in de bestanden wat hierbij in de buurt komt dus je kan beter niet boven de 30 gaan zitten. Al heb ik wel gezien dat R(ed) een paar keer de waarde 150 had. Maar voel je vrij te experimenteren (op eigen verantwoording en sla de originele .INI bestanden niet op met deze wijzigingen) en te spelen met de waardes om te zien wat er gebeurt als je hogere nummers gebruikt. Als je kleuren kiest van 255, 100, 200 maak er dan 26, 10, 20 van, voor de zekerheid. 

Deze sites kunnen ook helpen kleuren te bepalen:
  • Adobe Kuler: palette creator website
  • ColorLovers: Create a Palette
Omhoog

INI bestanden bewerken

1. Kopieer ieder .INI bestand wat eindigt op Sea: 

Sky_ClearSea
Sky_CustomSea
Sky_OvercastSea
Sky_PartlyCloudySea
Sky_StormySea


Plak de bestanden in een nieuw aangemaakte map. Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte, bijvoorbeeld op je bureaublad, om een nieuwe map te maken.
Ik heb De Sims 3 niet geïnstalleerd in de standaard installatie map vandaar dat ik een deel van het pad op onderstaande afbeelding donker heb gemaakt.
Foto
2. Open de kopie van het bestand Sky_ClearSea met het kladblok. Er zijn verschillende secties met R(ed), G(reen) en B(lue) gevolgd door een nummer. Dit zijn de kleurenwaardes voor het water, voor dat type lucht, op die tijd van de dag. De tijden hebben een 24 uurs klok: 4 betekent 4 uur in de ochtend, 16 betekent 4 uur in de middag, etc. Het is een moeilijk proces om ervoor te zorgen dat deze kleuren consequent blijven veranderen dus om te testen heb ik alles dezelfde waarde gegeven in plaats van variaties toe te passen (zie stap 3) net zoals Claeric dat heeft gedaan in de originele handleiding.
Foto
3. Verander de waarde voor ieder bestand. Dit fatsoenlijk doen vereist specifieke veranderingen voor iedere tijd van de dag. Om te testen gebruik ik dezelfde combinatie als Claeric: 0 0 20 voor ieder bestand genoemd bij stap 1 (alleen de figuratie [WaterColor] als onderdeel van Base water color before the sun and sky reflection are added). Deze aangepaste kleuren ga ik toevoegen aan ÉÉN wereld, namelijk Ania Bay City van Auntielynds.
Pas de kopieën van de .INI bestanden aan en klik op Bestand --> Opslaan.
Foto
  • Open het wereld bestand in S3PE. Geïnstalleerde werelden staan hier: C:\Mijn documenten\Electronic Arts\De Sims 3\InstalledWorlds. De standaard locatie van EA werelden is hier: C:\Program Files\Electronic Arts\De Sims 3 [naam uitbreiding]\ GameData\Shared\NonPackaged\Worlds. 

Maak eerst een back-up. Van de geïnstalleerde wereld(en) die je wilt gebruiken maar ook zeker van de EA werelden als je die wilt gebruiken. Waarschijnlijk kan dit alleen met al geïnstalleerde werelden (zie ook de opmerkingen onderaan deze pagina). EA werelden kunnen ook geopend worden in S3PE. Volgens mij kan dit niet met store werelden, tenminste ik kreeg Riverview niet geopend in S3PE (misschien moet zo'n wereld eerst decrapified worden). 

  • Recource --> Import --> From file. Volgens mij moet je hier All files (*.*) selecteren om deze .INI bestanden te kunnen zien. Ik heb ook gedownloade .INI bestanden geopend waarbij dit niet hoefde maar deze .INI bestanden kon ik alleen zien als ik All files (*.*) selecteerde. 
  • Na het importeren opent Resource Details. Vul daar het onderstaand genoemd instance nummer in. De Name lijkt me ook handig om alvast in te vullen. 
  • Importeer iedere aangepast .INI bestand één voor één. Als je één .INI hebt geïmporteerd, ga dan naar stap 4. 

Gebruik het volgende voor de instance box, afhankelijk van welk .INI bestand je laadt (je laadt iedere .INI één voor één):

Sky_ClearSea: 0xDAA2DD455D055F37
Sky_CustomSea: 0x577758BD99619673
Sky_OvercastSea: 0x14BCC166ED42C621
Sky_PartlyCloudSea: 0x3119E691AE6018C1
Sky_StormySea: 0x03091256E1A31960
Foto
Foto
  • Wanneer de instance is ingevoerd, klik op OK.

Als je andere .INI bestanden gebruikt, dan klik je in S3PE op Tools --> FNV Hash en typ je de EXACTE naam van het .INI bestand in (zoals SkyCommon). 
Kopieer het nummer naast FNV64 en gebruik dit nummer voor de instance wanneer dat .INI bestand wordt geïmporteerd.

4. Klik met de rechtermuisknop op de nieuwe instance (het zal al opgelicht zijn nadat je op OK hebt geklikt, bovendien kan het bestand ook makkelijker gevonden worden als je de Name heb ingevuld bij de details) en selecteer Details. Voer 0x1F886EAD in bij het Type en klik op OK (opmerking: het werkte bij mij niet om het type meteen al bij punt 3 in te vullen. Na het klikken op OK, stonden er in de kolom Type namelijk nog steeds nullen). Ga nu terug naar stap 3 en herhaal voor bij het volgende .INI bestand. Doe stap 3-4 net zolang tot je al de .INI bestanden hebt geïmporteerd. 
Foto
5. Kies File --> Save. Sla het spel niet op onder een nieuwe naam. Laadt de wereld en verwonder je over de aangepaste waterkleuren! Deze kleuren zullen niet verschijnen in andere werelden maar alleen in de wereld die je zojuist hebt bewerkt, deze veranderingen zie je ook terug in spellen die zijn opgeslagen in die wereld.
Foto
Waterkleur: de default (standaard) waarde
Foto
Waterkleur: de waarde 0 0 20 toegepast

Verwijderen

Als je de aangepaste instellingen wilt verwijderen, open je de wereld weer in S3PE en organiseer je de informatie bij Type. Vindt dan type 0x1F886EAD en verwijder al de bestanden met dat type. Selecteer het type en klik er op met de rechtermuisknop om de invoer te verwijderen. Verwijderen kan ook via Resource in de menubalk. 

Opmerkingen

  • Dit verandert ook de kleur van het water op kavels. Al het water wordt bestuurd door deze .INI bestanden. 
  • Zwembaden zijn nog steeds blauw, en helder, deze kleur wordt bestuurd/bepaald door de muren/vloeren. 
  • Je kan deze bestanden ook kopiëren en plakken in andere werelden, mocht je de effecten ook aan een andere wereld willen meegeven.
  • Je kan ook de zon diameter, maan diameter, schaduwen, lucht kleur veranderen: alles door het .INI bestand SkyCommon te gebruiken. Dit wordt op precies dezelfde wijze toegepast. Dit is bevestigd en getest en het werkt foutloos, zelfs als de wereld al is geïnstalleerd en in gebruik is. 
Omhoog

Opmerkingen

Interessante commentaren uit de originele handleiding (ik heb alleen de comments gebruikt die er stonden op het moment van vertalen, eind juni 2013). 
Onder ieder citaat staat een vertaling.
Claeric schreef: 
It can ONLY be done to an installed world, as far as I know. I think the guy making Fairview did it while still in CAW and had no issues but I really REALLY really REALLY wouldnt recommend it as it just seems unsafe.

Vertaling

Voor zover ik weet kan het alleen gedaan worden bij een geïnstalleerde wereld. Ik geloof dat de jongen die Fairview maakte dit deed terwijl hij in CAW was en hij had geen problemen maar ik raad het af dit te doen omdat het onveilig lijkt. 
Missy harries schreef:
You can change the colour and texture of the moon using S3PE but it'll affect all worlds since it'd be a default replacement.

Vertaling

Je kan de kleur en textuur van de maan veranderen door S3PE te gebruiken maar deze veranderingen zullen zichtbaar zijn in al de werelden aangezien het een default (standaard) vervanging is. 
Max9403 schreef:
For those who want to change the colour of the moon and sun they are at the bottom of the sea files, for fog they are at the bottom of the light files, clouds are in the something 1 or 2 files they also have time line of sunlight and other things in there aswell.

Vertaling

Voor degene die de kleur van de maan en zon willen veranderen, deze staan onderaan de <naam>Sea bestanden. Mist staat onderaan de <naam>Light bestanden. Wolken staan in de <naam>1 of <naam>2 bestanden, deze bestanden hebben ook tijdslijn van het zonlicht en andere dingen.
Simsample schreef:
I've seen that others have had difficulty editing Bridgeport's water, too. There must be something we are missing regarding this! Pease see here for new discoveries regarding the Bridgeport water: http://www.modthesims.info/showthread.php?t=427478.

Vertaling

Ik heb gezien dat anderen ook moeilijkheden hadden om het water van Bridgeport (Na Middernacht) te bewerken. Er moet iets zijn wat we missen! 
Kijk alsjeblieft hier voor nieuwe ontdekkingen voor wat betreft het water in Bridgeport (zie link).
Simsample schreef:
If you want further information about the sky/ lighting parameters you will be better off looking in this current thread: http://www.modthesims.info/showthread.php?t=459198.The creator of this thread is no longer a member of this site, and the information is now slightly outdted (since we have been researching more into the weather types/ sea/ sky colours in the current thread).

Vertaling

Als je meer informatie wil over lucht/licht parameters, dan ben je beter af om in dit huidige topic te kijken (zie link). De maker van deze handleiding (Claeric) is niet langer een lid van Mod the Sims, en de informatie is iets gedateerd (aangezien we meer onderzoek hebben gedaan naar weertypes/zee/lucht kleuren in het huidige topic).

Begin pagina
Gidsen
Technisch
Site map

Disclaimer: All original guides and material on this site © SimsExpressie by SimLibby. All Rights Reserved. | Privacy- en Cookiebeleid.
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts or its licensors. Trademarks are the property of their respective owners.
Game content and materials © Electronic Arts Inc. and its licensors. All Rights Reserved.

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.