De Sims 4 Vampieren Gids
Inhoudsopgave
Gebruik [CTRL] + [F] om via de zoekbalk snel te zoeken naar de gewenste paragraaf.
|
|
|
Introductie
Leef een onsterfelijk leven
Ervaar het leven van een vampier en kies hoe jij wilt leven. Drink je van Sims of eet je plasmafruit om je dorst te lessen? Omarm je het kwaad of eet je plasmafruit om je dorst te lessen? Omarm je het kwaad en zorg je voor problemen of pas jij je aan? Wat je ook kiest, vermijd zonlicht en blijf uit de buurt van knoflook! |
Creëer een Vampier
Er zijn een paar manieren voor Sims om vampier te worden (zie de paragraaf 'Vampier Worden') waaronder vampiers maken in Creëer een Sim. Als je een huishouden begint kun je al gemaakte Sims niet meer instellen als vampier maar je kunt ze desgewenst verwijderen nadat je een vampier hebt gemaakt. Via Vampier toevoegen worden vampiers gemaakt. Als je een vampier hebt gemaakt kun je ook een Sim/vampier toevoegen via Met genen spelen en zodoende een vampier maken die een kind, ouder, broer of zus (ook een tweeling) van de vampier is. Je kunt ook met genen spelen tussen vampiers en menselijke Sims: een kind wordt dan een vampier.
In CES staat bij vampiers, als herkenning, een vampier boven de eigenschappen. Vampier Sims (vanaf tiener) hebben een normale vorm en duistere vorm, beide vormen kun je in CES naar wens instellen. De vampier neemt de duistere vorm aan wanneer de vampier eet, dorst heeft of bepaalde krachten gebruikt (tijdens het spelen kun je ook op de vampier klikken om de duistere vorm te tonen). Beide vormen hoeven er niet hetzelfde uit te zien. Evengoed kun je, als de duistere vorm is geselecteerd, via de optie 'Kopieer Sim naar duistere vorm' gebruiken, welke boven de fotootjes verschijnt, de normale vorm kopiëren naar de duistere vorm. Als je op het pijltje naast deze optie klikt, kun je uit- en aanvinken wat je wel en niet wilt kopiëren. Je kunt de normale vorm natuurlijke ook duistere gezichtskenmerken geven, of alleen de duistere vorm.
Bij vampiers kunnen gezichtskenmerken ingesteld worden die niet bij menselijke Sims ingesteld kunnen worden: Vampierarchetypen (deze kun je desgewenst instellen en bewerken), Vampierwenkbrauwen, Vampieroogholten, Oogdetails, Wangen (je kunt meerdere wang opties instellen bij dezelfde vampier), Vampiermond en Tanden. Vergeet de huidskleur niet in te stellen en desgewenst (gloeiende) oogkleuren. Ook al kunnen kinderen en peuters ingesteld worden als vampier, op gloeiende ogen, een lichte huidskleur en aparte tanden na, zijn er geen vampirische gezichtskenmerken om in te stellen bij deze levensfases. Ook hebben kinderen en peuters geen duistere vorm om in te stellen. Als ze eenmaal tiener zijn geworden tijdens het spelen, kun je bij een kledingkast het outfit plannen en zodoende de duistere vorm instellen MAAR je kunt dan niet meer de gezichtskenmerken instellen. In Creëer een Sim is ook een eng loopje om in te stellen, bij normale Sims en vampiers (vanaf tiener). Als de vampier in duistere vorm is, kunnen leeftijd, geslacht, relatie, loopje, doel, levensfase en eigenschappen niet aangepast worden. Wissel naar normale vorm om dit desgewenst aan te passen.
Doelen en eigenschappen
Voor meer informatie over doelen en eigenschappen, zie de handleidingen Doelen, bonuseigenschappen en beloningseigenschappen en Mijlpalen bij Doelen.
Doelen
Beloningseigenschappen
De wereld Forgotten Hollow
De mist filtert het beetje zonlicht dat tijdens de korte dagen in Forgotten Hollow te zien is. Ontrafel de geheimen die dit slaapstadje voor jou in petto heeft. Vampieren zijn niet uniek in Forgotten Hollow en ze zullen van tijd tot tijd ook in andere werelden opduiken, alleen niet zo vaak. Benieuwd naar de omgeving (klik op de afbeeldingen om te vergroten), kavels en bewoners, lees dan snel verder.
Er zijn drie plekken in Forgotten Hollow waar Sims en vampiers, de wereld binnenkomen/spontaan verschijnen: het bos bij de waterval, het pad tussen de huizen Stedelijk Woning Weduwskind en Huize Knofleuk en het bos bij de vampieren grot, naast de houten brug (waar je niet over kunt lopen). Dit zijn ook de plekken waar Sims en vampiers weer spontaan verdwijnen. Overdag lopen er best veel menselijke Sims rond, ook uit andere buurten. Vampiers komen vooral tevoorschijn na zonsondergang.
Er zijn drie plekken in Forgotten Hollow waar Sims en vampiers, de wereld binnenkomen/spontaan verschijnen: het bos bij de waterval, het pad tussen de huizen Stedelijk Woning Weduwskind en Huize Knofleuk en het bos bij de vampieren grot, naast de houten brug (waar je niet over kunt lopen). Dit zijn ook de plekken waar Sims en vampiers weer spontaan verdwijnen. Overdag lopen er best veel menselijke Sims rond, ook uit andere buurten. Vampiers komen vooral tevoorschijn na zonsondergang.
Daglicht en de nacht
De nachten duren langer in Forgotten Hollow dus je vampieren lopen minder risico om in vlammen op te gaan. Mijn vampiers konden veilig naar buiten vanaf iets na 18.00 tot 7.00 de volgende ochtend. Houdt daar rekening mee tijdens het reizen. Toen één van mijn vampiers rond 19.00 vanuit Forgotten Hollow op reis ging naar Willow Creek, kwam deze vampier rond dezelfde tijd aan maar omdat het nog licht was in deze wereld, kreeg mijn vampier een zinderende opperhuid. Vanaf ongeveer 20.00 was het gevaar van daglicht in Willow Creek geweken en had hij geen last meer van de zon.
Kavels
1. Villa Straud
Dit landhuis is langzaam opnieuw opgebouwd gedurende de geschiedenis van de stad. Er is genoeg ruimte en er zijn volop lege doodskisten te vinden.
2. Fledermausbocht
Een perfecte kavel voor je laatste rustplek. Hier kun je maar beter niet bouwen als vleermuizen je de stuipen op het lijf jagen. Er wonen er heel wat in een grot in de buurt.
3. Stedelijk Woning Weduwskind
Deze eenvoudige stedelijke woning maakt optimaal gebruik van ruimte doordat het de hoogte in is gebouwd. Nu is er voldoende ruimte voor een tuin. Er zijn wel wat reparaties nodig.
4. Huize Knofleuk
Deze Victoriaanse woning is in de gotische Renaissance-stijl. De vorige huurders zijn om wat voor reden dan ook een beetje doorgedraaid met hun knoflookdecoraties.
5. Villa Monnikskap
Deze Italiaanse Victoriaanse villa is groot genoeg om er echt je vleugels in uit te kunnen slaan. Het luxe interieur zal zeker in de smaak vallen bij Sims met gevoel voor stijl.
Bewoners
Graaf Vladislaus Straud de Vierde
Graaf Vladislaus Straud de Vierde is de laatste afstammeling die in Villa Straud woonde.Vreemd genoeg ziet zijn nageslacht, dat hier sinds de stichting van Forgotten Hollow woont, er vrijwel precies hetzelfde uit als hij.
|
Lilith en Caleb Vatore
Broer en zus Vatore zijn een paar jaar geleden in Forgotten Hollow gaan wonen en proberen er hun thuis van te maken. Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn omdat ze niet bepaald op de beste voet staan met Vladislaus Straud. Als je ze ernaar vraagt, doen ze het af met een verschil in culinaire smaak.
|
|
Vaardigheid: Pijporgel
Het pijporgel is een instrument voor pianisten die er graag een flinke schep bovenop doen. Het pijporgel is het grootste instrument ter wereld. Daar maak je dus zeker flink indruk mee tijdens jouw volgende jamsessie. Gebruik het pijporgel om de pijporgelvaardigheid te verbeteren. Door deze vaardigheid te verbeteren, zullen er nieuwe nummers en interacties ontgrendeld worden op het pijporgel, zoals de mogelijkheid om nummers te schrijven.
De Kamerpijporgel uit Napri staat in Bouwen (sorteren op functie) bij de Activiteiten en Vaardigheden (Creatief) en is te koop voor $1.220.
- De pijpelorgelvaardigheid verworven: <Naam Sim> heeft de pijporgelvaardigheid geleerd.
- Niveau 2: <Naam Sim> kan nu tokkelen voor inspiratie op het pijporgel.
- Niveau 3: <Naam Sim> kan nu themanummers spelen op het pijporgel.
- Niveau 4: <Naam Sim> kan nu bioscoopnummers spelen op het pijporgel.
- Niveau 5: <Naam Sim> kan nu jazznummers spelen op het pijporgel.
- Niveau 6: <Naam Sim> kan nu circusnummers spelen op het pijporgel.
- Niveau 7: <Naam Sim> kan nu enge muziek en dramanummers spelen op het pijporgel.
- Niveau 8: <Naam Sim> kan nu gospelnummers spelen en schrijven op het pijporgel.
- Niveau 9: <Naam Sim> kan nu klassieke nummers spelen en schrijven op het pijporgel.
- Niveau 10: <Naam Sim> kan nu avant-gardenummers spelen en schrijven op het pijporgel.
- Orgelspeler inhuren ($100): geen niveau vereist
- Zitten: geen niveau vereist
- Oefenen: geen niveau vereist
- Tokkelen voor inspiratie: vanaf niveau 2
- Speel enge muziek: vanaf niveau 7
- Nummer spelen: vanaf niveau 3
- Nummer schrijven: vanaf niveau 8
Thema: vanaf niveau 3
Bioscoop: vanaf niveau 4
|
Jazz: vanaf niveau 5
Circus: vanaf niveau 6
|
Drama: vanaf niveau 7
Gospel: vanaf niveau 8
|
Klassiek: vanaf niveau 9
Avant-garde: vanaf niveau 10
|
- Zij die de Rijzende Zon Vrezen: vanaf niveau 8
- Stadiondromen: vanaf niveau 9
- Het Laatste Liefdeslied: vanaf niveau 9
- Rauwe Galm: vanaf niveau 10
- Spook van het Ommuurde Zwembad: vanaf niveau 10
Vaardigheid: Vampierkennis
Sims die trek in kennis hebben, zullen hun tanden in deze boeken zetten. Het zou niet slim zijn voor Sims om de handige tips die erin staan te negeren. De vampierkennisvaardigheid wordt verbeterd door op de computer onderzoek te doen naar vampieren of door ontgrendelde vampirische boekwerken te lezen.
- Vampiergeheimen ontdekt: <Naam Sim> duikt diep in het onderzoek naar vampieren. Er is blijkbaar een hoop kennis die ze/hij kan ontgrendelen zo lang hij/ze maar onderzoek blijft doen!
- Vampirisch boekwerk ontgrendeld: <Naam Sim> heeft het Von Flavius Vampiermagazijn ontdekt tijdens het zoeken naar vampieren. Ze/hij kan nu Vampirica Encyclopedie Deel 1 bestellen op de computer onder Vampiergeheimen.
- Plasmapakketten ontdekt: <Naam Sim> heeft ontdekt dat er een alternatieve methode is voor vampieren om hun dorst te verzadigen. Ze/hij kan nu Plasmapakketten bestellen op de computer.
- Ontdekt hoe plasmapakketten gecreëerd worden: <Naam Sim> heeft tijdens het lezen over vampieren de geheimen geleerd van het overzetten van vissen en kikkers in smakelijke plasmapakketten. Ze/hij kan nu Plasmapakketten maken van vissen of kikkers.
- Knoflookvlecht ontdekt: <Naam Sim> heeft gelezen dat er primitieve manieren zijn om vampieren af te schrikken door knoflookvlechten te maken. Ze/hij kan nu knoflookvlechten, knoflookkransen en knoflookslingers maken via haar/zijn inventaris.
- Vampirisch boekwerk ontgrendeld: <Naam Sim> heeft alle informatie over vampieren die in dit boek te vinden was gevonden. Als ze/hij verder wil gaan met het onderzoek, moet ze/hij Vampirica Encyclopedie Deel 2 bestellen op de computer onder Vampiergeheimen.
- Nieuwe sociale interactie ontdekt: <Naam Sim> heeft een hoop over vampieren geleerd en ze/hij kan nu vampierkennis delen met andere Sims.
- Nieuwe planten ontdekt: <Naam Sim> heeft ontdekt dat er wat speciale ingrediënten zijn die in sommige specifieke recepten voor vampieren gebruikt worden. Ze/hij kan nu Plasmafruit, Monnikskap en Sixam Muggenvalzaadjes kopen (bij de computer).
- Plasmafruitrecepten ontdekt: <Naam Sim> heeft ontdekt dat Plasmafruit allerlei interessante toepassingen heeft in recepten. Ze/hij kan nu een Plasmafruitsalade en het drankje Plasma Jane bereiden.
- Vampirisch boekwerk ontgrendeld: <Naam Sim> heeft alle informatie over vampieren die in dit boek te vinden was gevonden. Als ze/hij verder het onderzoek wil voortzetten, moet ze/hij Vampirica Encyclopedie Deel 3 bestellen op de computer onder Vampiergeheimen.
- Omgekeerd Zonlichtcocktail ontdekt: <Naam Sim> heeft ontdekt dat het mogelijk is voor een vampier om het effect van zonlicht om te keren door middel van een drankje. Ze/hij kan nu een Omgekeerd Zonlichtcocktail bereiden aan de bar.
- Vampierresistentiecocktail ontdekt: <Naam Sim> heeft ontdekt dat er een drankje bestaat waarmee Sims de effecten van vampirische krachten kunnen weerstaan. Ze/hij kan nu de Vampirische Weerstandscocktail bereiden aan de bar.
- Vampirisch boekwerk ontgrendeld: <Naam Sim> heeft alle informatie over vampieren die in dit boek te vinden was opgedaan. Als ze/hij meer het onderzoek wil doen, moet ze/hij het Ultieme Vampirisch Boekwerk bestellen op de computer onder Vampiergeheimen.
- Brouwsel der Reconfiguratie ontdekt: <Naam Sim> heeft ontdekt dat er een drankje bestaat waarmee vampieren al hun krachten kunnen herstellen. Ze/hij kan nu het ‘Brouwsel der Reconfiguratie’ maken aan de bar.
- Ultieme Vampiermedicijn ontdekt: <Naam Sim> heeft het ultieme vampiergeheim geleerd: hoe vampirisme genezen kan worden! Ze/hij kan nu het Ultieme Vampiermedicijn maken aan de bar. Er valt voor <naam Sim> niets meer te leren over vampieren.
- Vanaf niveau 7 kan er vampierkennis gedeeld worden, te vinden onder de vriendelijke interacties.
- Door het delen wordt de vaardigheid niet ontwikkelt bij degene die deelt maar bij degene waarmee gedeeld wordt, ongeveer 1 niveau per delen.
- Er kan zo vaak als gewenst achter elkaar vampierkennis gedeeld worden.
- Er kan ook gedeeld worden met Sims/vampier die nog geen enkel niveau in vampierkennis hebben.
- Vampierkennis delen is een korte interactie al lijkt dat soms niet zo omdat Sims/vampiers de neiging hebben om na het delen te kletsen met elkaar. Als je meerdere keren achter elkaar kennis wilt delen, let hier dan op zodat je de interactie 'Vampierkennis delen' uitvoert en niet denkt dat er nog gedeeld wordt terwijl ze aan het kletsen zijn.
- De vaardigheid vampierkennis wordt vrij snel ontwikkeld tot het maximale niveau 15.
- Let op de tekstmeldingen rechts bovenaan het venster. Vanaf niveau 2 valt er online niets meer te leren en dan heeft het geen nut om door te gaan met 'Naar informatie over vampieren zoeken' op de computer. Lees de tekstmeldingen want die geven dat aan. Lees de boeken of zoek iemand op die vampierkennis te delen heeft.
- Om plasmapakketten te creëren, klik je op een vis of kikker in de inventaris. Ik kon geen kikkers vinden in Forgotten Hollow, wel vissen want er zijn twee visstekken.
- De genoemde boeken en ingrediënten kunnen gekocht worden op de computer onder de optie 'Vampiergeheimen'. Knoflook staat onder de optie 'Bestellen'.
- Zie de volgende paragraaf voor meer informatie over de vampirische boeken.
- Zie de paragraaf 'Drankjes' voor meer informatie over de genoemde drankjes en de uitwerking ervan.
- Zie de paragraaf 'Knoflook' voor meer informatie over het effect van knoflook op vampiers en knoflookobjecten.
Vampirische boeken
Deze vampirische boeken worden gekocht op de computer onder Vampiergeheimen: Vampirische boekwerken kopen als je het vereiste niveau in vampierkennis hebt. Mijn Sim heeft Vampirica Encyclopedie Deel 1 ook een keer opgevist in Forgotten Hollow en ontvangen van de Vampierraad toen ze in een geregistreerd vampieronderkomen woonde (zie 'Kaveleigenschappen'). Lees de tekst meldingen die je krijgt wanneer je de boeken leest voor leuke en nuttige informatie.
Enkele passages ...
- In deze passage staat dat Sims door genoeg knoflook in huis te verspreiden, kunnen voorkomen dat ze door een vampier gebeten wordt.
- Sim heeft gelezen dat vampieren de mogelijkheid hebben om verschillende geesteskrachten te gebruiken en uit te schakelen.
- Doodskisten houden wanneer ze afgesloten zijn al het daglicht buiten.
- Sim heeft gelezen dat er een speciaal drankje bestaat voor vampieren dat hen in staat stelt om tijdelijk rond te lopen in het daglicht.
- Sim heeft gelezen dat het voor vampieren mogelijk is om genezen te worden.
- Sim heeft gelezen dat kikkers een waardevolle grondstof vormen voor het zelf maken van plasmapakketten.
- Sim heeft gelezen dat heel krachtige vampieren soms hun ervaringen doorgeven aan Sims die ze transformeren.
- Sim heeft gelezen dat er waarnemingen zijn geweest van vampieren die tot vleermuizen transformeerden.
- Sim heeft gelezen dat getalenteerde vampieren andere Sims tot vampieren kunnen transformeren. Een sterfelijke Sim kan een vampier zelfs vragen om getransformeerd te worden (als de betreffende Sim de vampier goed genoeg kent).
- Sim heeft gelezen dat vampieren van een laag niveau opgeleid kunnen worden door vampieren met een hoger niveau.
- Als een vampier de plasma van een Sim niet wilt consumeren, kan de vampier kiezen om plasmafruit te eten of plasmapakjes te drinken.
Het ultieme vampierverhaal ... uit het Ultieme Vampirisch Boekwerk
- De Ultieme Vampier was ooit sterfelijk … maar door een vloek werd hij onsterfelijk.
- Graaf Vladislaus Straud de Eerste was de enige overlevende van de oorspronkelijke kolonisten die Forgotten Hollow ontdekt hebben.
- De meeste vampieren kunnen alleen een huis betreden als ze uitgenodigd zijn om binnen te komen.
- Vampieren kunnen in de zon lopen. De 'Omgekeerd Zonlichtcocktail' zal vampieren tijdelijk bestand laten zijn tegen de zon. Vampieren die trainen om zonbestendig (zie de paragraaf 'Krachten') te zijn, kunnen zelfs nog langer in de zon overleven.
- Door grappen te maken over het accent van een vampier, wordt je waarschijnlijk niet uitgenodigd voor zijn of haar volgende feestje.
Drankjes en hun werking
Iedere Sim, vampier of niet, kan deze drankjes maken aan de bar zolang de vereiste ingrediënten in de inventaris zitten en het bijbehorende niveau in vampierkennis is bereikt. De ingrediënten zijn te koop op de computer, als je ze nog niet geoogst hebt, bij 'Vampiergeheimen'. Voor het kopen van monnikskapzaadjes en plasmafruitzaadjes is niveau 8 vampierkennis vereist. Knoflookzaadjes (geen niveau vereist) kunnen gekocht worden bij 'Bestellen' op de computer. De drankjes zijn 10 uur houdbaar en kunnen door Sims en/of vampiers gedronken worden vanaf iedere plek waar je de drankjes neerzet of vanuit de inventaris door het drankje via de bijbehorende optie in de inventaris te plaatsen of het drankje op de Sim/vampier of in de inventaris te slepen. Makkelijk tijdens het reizen want je kunt de drankjes achter elkaar drinken. Neem de 'Omgekeerde Zonlichtcocktail' echter als de vampier nog binnenshuis is. Zorg vervolgens dat de bijbehorende emotie 'Daglopersvreugd' niet verloopt als de vampier buiten is.
Plasma Jane: werking
- Vampiers vinden dit een smakelijk drankje waar ze 4 uur lang blij van worden.
- Menselijke Sims worden misselijk van dit drankje want zij houden niet van plasmafruit. Het geeft ze een +3 ongemakkelijke emotie die oploopt tot +5 ongemakkelijk welke weer oploopt tot +10 ongemakkelijk. Deze emoties bij elkaar duren zo'n 2 uur waarbij de ergste emotie het langst duurt. Apart genoeg kreeg mijn Sim, na deze wervelwind van ongemakkelijke emoties, ook een 2 uur durende blije emotie vanwege een smakelijk drankje.
Omgekeerd Zonlichtcocktail: werking
- Dit is niet een drankje wat menselijke Sims willen drinken.
- Vampiers krijgen de 4 uur durende +3 energieke emotie Daglopersvreugd van dit drankje. Gedurende 4 uur zijn vampiers zonlichtbestendig, zelfs vampiers met de zwakheid dunne huid/ontvlambaar vlees/ontvlambaar plasma. MAAR neem dit drankje als vampiers nog binnenshuis zijn, dus voordat ze naar buiten gaan, en zorg dat de bijbehorende emotie niet verloopt als vampiers buiten zijn gedurende de dag. Je kunt het drankje achter elkaar drinken, zelfs als je de bijbehorende emotie nog hebt voor bijvoorbeeld nog een paar minuten. Als vampiers, zonder de kracht 'Perfect zonbestendig', overdag buiten zijn krijgen ze vervelende emoties die uiteindelijk tot hun dood kunnen leiden. Het begint met een zinderende opperhuid. Wanneer een vampier overdag buiten is, en dus al last heeft van de zon, verandert er niets aan de bijbehorende negatieve emoties. Eén van mijn vampiers had weliswaar de 'Daglopersvreugd' maar ook een zinderende opperhuid wat opliep tot derdegraads verbrandingen waardoor ze toch stierf. Dit gebeurde niet als ik mijn vampier het drankje liet drinken als ze nog thuis was en er vervolgens voor zorgde dat de 'Daglopersvreugd' niet verliep tijdens de uren dat ze overdag buiten was. Zorg dat je vampiers overdag niet buiten zijn als het drankje is uitgewerkt. Dit drankje bleek nutteloos bij mijn vampier met de kracht 'Perfect Zonbestendig' maar het drankje bleek niet nutteloos bij de krachten 'Zonbestendig' en 'Meer Zonbestendig'.
Vampierweerstand Cocktail: werking
- Dit is niet een drankje wat vampiers willen drinken.
- Sims krijgen de 4 uur durende +3 zelfverzekerde emotie Vampierresistentiecocktail gedronken van dit drankje. Gedurende 4 uur hebben Sims een weerstand tegen de trucs (krachten) die vampiers tegen ze kunnen gebruiken: Hypnotiseren, Onweerstaanbare sluimer en Hallucinatie. Normaal gesproken raken Sim +10 beduusd van deze trucs. Ook lukte het mijn vampier niet om behoeften te ontnemen, bevelen te geven en de levensgeest uit te zuigen. Drie pogingen om een resistente Sim te transformeren tot een vampier faalde eveneens. Maar de vriendelijke vampier interactie 'Aanbieden om te transformeren' lukte wel, ondanks de vampierresistentie.
Brouwsel der Reconfiguratie: werking
- Dit is niet een drankje wat menselijke Sims willen drinken.
- Bij mij waren er twee opties 'Drinken' toen mijn vampier op het drankje klikte waarbij alleen de rechter optie 'Drinken' werkte. Vampiers krijgen geen speciale emotie door het drinken van dit drankje maar je ontvangt wel een tekstmelding rechts bovenin het venster: "Toen <naam Sim> het ‘Brouwsel der Reconfiguratie’ dronk, werden zijn krachten opnieuw ingesteld.” Oftewel: vampiers die dit drankje drinken raken al hun ingestelde krachten en zwakheden kwijt. De krachtpunten die je ooit betaald hebt voor je krachten krijg je terug. Zodoende kunnen vampiers nieuwe krachten en zwakheden instellen.
Het Ultieme Vampiermedicijn: werking
- Zowel vampiers als menselijke Sims kunnen dit drankje gebruiken om vampirisme te genezen.
- Het kan gebruikt worden door menselijke Sims bij vampiers, tussen vampiers onderling en een vampier kan het ook bij zichzelf gebruiken.
- Zie de paragraaf 'Vampirisme genezen' voor meer informatie.
Gerecht
Deze maaltijd vereist plasmafruit. Dit kan geoogst worden en gekocht op de computer, vanaf niveau 8 in vampierkennis, onder 'Vampiergeheimen'. Sims vinden deze maaltijd niet lekker. Ze worden er +3 ongemakkelijk van wat oploopt tot +5 ongemakkelijk tot uiteindelijk +10 ongemakkelijk. Vampiers vinden deze vampierenmaaltijd heerlijk en door het te eten worden ze 4 uur lang blij. Vampiers met de zwakheid 'Verschrompelde maag' krijgen dezelfde emotie maar doorlopen daarnaast ook de emoties die Sims krijgen wanneer ze de maaltijd eten. Alleen als deze emoties voorbij zijn, blijft er voor de vampier met een verschrompelde maag nog een 3 uur durende blije emotie over.
Vissen
De waarde en het gewicht is gebaseerd op de vissen die mijn Sim gevangen heeft (de laagste waarde + gewicht en de hoogste waarde + gewicht). De Vampierinktvis kan zonder aas gevangen worden maar het gaat sneller met aas. Mogelijk zijn er meer vindplaatsen maar ik heb gevist in Forgotten Hollow. Er zijn twee visstekken in Forgotten Hollow, ik heb gevist bij de visstek het verst van de waterval af. Andere vissen/voorwerpen die mijn Sim heeft opgevist bij deze visstek zijn: vleermuisvis, goudvis, snoekbaars, knoflook, witvis, engelvis, baars, kogelvis en een keer de Vampirica Encyclopedie Deel 1 (zie 'Vampirische boeken').
Oogstbare planten
Deze planten kunnen geoogst en geplant worden maar ook gekocht bij de computer en plantenbak (te vinden in de Bouwmodus). Knoflookzaadjes kunnen meteen gekocht worden bij de plantenbak en onder 'Bestellen' op de computer. Plasmafruitzaadjes, Sixam Muggenvalzaadjes en Monnikskapzaadjes kunnen gekocht worden vanaf niveau 8 in vampierkennis bij de plantenbak en onder 'Vampiergeheimen' op de computer. Om de planten te oogsten of planten is geen niveau in tuinieren of vampierkennis vereist.
Kaveleigenschappen
Kaveleigenschappen kunnen bij iedere kavel ingesteld worden: woonkavels, appartementen (Stedelijk Leven) en openbare kavels en worden ingesteld in de Bouwmodus via het Kavelgegevenspaneel links bovenin het venster. Ingestelde kaveleigenschappen geven allerlei emoties en gameplay voor Sims, of ze nu vampier zijn of niet.
Geregistreerd Vampieronderkomen: toelichting
Toelichting: mijn huishouden ontving deze cadeau's van de Vampierraad in de brievenbus: Plasmapakket, Vampirica Encyclopedie deel 1, Plasmapakket, Knoflookslinger, Monnikskapzaadje en Plasmafruitzaadjes. Mogelijk zijn er ook andere cadeau's, ik heb maar een paar simweken gespeeld met deze kaveleigenschap waarbij mijn huishouden regelmatig een cadeau ontving. Steeds als er een cadeau was bezorgd, kreeg ik hiervan een tekstmelding nadat mijn Sim de brievenbus leegde.
Op een duistere leylijn: toelichting
Menselijke Sims die een kindje proberen te maken op een kavel met deze eigenschap hebben een grote kans om een vampier kind te krijgen. Vrouwelijke Sims, zowel vampiers als menselijke Sims, krijgen van 'Kindje proberen te maken' een 2 dagen durende +3 energieke emotie Hopen op snijtanden want dankzij de krachten van de duistere leylijn is de kans op een vampierbaby toegenomen. Mijn menselijke Sims kregen een vampier baby en zelfs een keer een vampier tweeling. Als je eerder genoemde emotie krijgt, moet je er op letten dat je 24 uur later de emotie +1 blij Eten voor twee! (emotie heeft een speen als afbeelding) krijgt. Dan is je Sim zwanger.
Mijn menselijke Sim werd niet altijd meteen zwanger. Wel twee keer toen ze alleen met een menselijke Sim woonde (ze kreeg een keer een jongen en een keer een meisje: beide vampiers) maar niet de keren toen mijn menselijke Sims samenwoonde met vampiers. Al had mijn Sim wel steeds een menselijke Sim als echtgenoot. Bij twee andere games speelde ik met een huishouden bestaande uit menselijke Sims en vampiers. In de eerste game werd mijn menselijke Sim niet zwanger, wel de vampieren Sims. Misschien lukte het niet omdat het spel een tweeling wilde genereren waarmee ik over het maximum aantal Sims (8) per huishouden zou gaan. In de tweede game werd mijn menselijke Sim de eerste keer niet zwanger (wellicht omdat de vampier van haar had gedronken) maar de tweede keer: ze beviel van een vampieren tweeling (2 meisjes). Baby's geboren uit menselijke Sims beginnen met twee krachtpunten als ze tiener worden. Baby's geboren uit vampiers beginnen met 4 krachtpunten.
Als je Sim bevallen is kun je nog niet zien of de baby een vampier is. Dit zie je op zijn vroegst als de baby een peuter wordt: een peuter heeft nog steeds menselijke behoeftes maar het icoon van de behoeften verandert wel in het icoon wat vampiers bij hun behoeften hebben staan. Pas als de peuter een tiener wordt, worden eventuele vampier krachten gemanifesteerd. Door via een spiegel of kledingkast het outfit te plannen of uiterlijk te veranderen wordt Creëer een Sim geopend en zodoende kun je bij peuters ook nagaan of ze geboren zijn als vampier omdat er dan een vampieren icoon wordt getoond boven hun eigenschappen.
Mijn menselijke Sim werd niet altijd meteen zwanger. Wel twee keer toen ze alleen met een menselijke Sim woonde (ze kreeg een keer een jongen en een keer een meisje: beide vampiers) maar niet de keren toen mijn menselijke Sims samenwoonde met vampiers. Al had mijn Sim wel steeds een menselijke Sim als echtgenoot. Bij twee andere games speelde ik met een huishouden bestaande uit menselijke Sims en vampiers. In de eerste game werd mijn menselijke Sim niet zwanger, wel de vampieren Sims. Misschien lukte het niet omdat het spel een tweeling wilde genereren waarmee ik over het maximum aantal Sims (8) per huishouden zou gaan. In de tweede game werd mijn menselijke Sim de eerste keer niet zwanger (wellicht omdat de vampier van haar had gedronken) maar de tweede keer: ze beviel van een vampieren tweeling (2 meisjes). Baby's geboren uit menselijke Sims beginnen met twee krachtpunten als ze tiener worden. Baby's geboren uit vampiers beginnen met 4 krachtpunten.
Als je Sim bevallen is kun je nog niet zien of de baby een vampier is. Dit zie je op zijn vroegst als de baby een peuter wordt: een peuter heeft nog steeds menselijke behoeftes maar het icoon van de behoeften verandert wel in het icoon wat vampiers bij hun behoeften hebben staan. Pas als de peuter een tiener wordt, worden eventuele vampier krachten gemanifesteerd. Door via een spiegel of kledingkast het outfit te plannen of uiterlijk te veranderen wordt Creëer een Sim geopend en zodoende kun je bij peuters ook nagaan of ze geboren zijn als vampier omdat er dan een vampieren icoon wordt getoond boven hun eigenschappen.
Club opties
Wanneer de uitbreiding Beleef het Samen is geïnstalleerd, zijn er drie nieuwe clubactiviteiten: Pijporgel spelen ('Kunst en muziek'), Plasma drinken en Vampierkrachten gebruiken (beide onder 'Ondeugd en plagerij'). Als clubvereiste kan de eigenschap Vampier en/of een +2 vaardigheidsniveau voor Pijporgel en Vampierkennis ingesteld worden. Voor meer informatie over clubs, zie de handleiding Beleef het Samen Clubs.
Vampier Worden
Er zijn een paar manieren om vampier te worden:
- Vampiers maken in Creëer een Sim. Zie de paragraaf 'Creëer een Vampier'.
- Vampiers met de kracht 'Vampiercreatie' kunnen Sims transformeren tot een vampier. Deze optie staat in het Vampier ... menu wanneer je op een Sim klikt.
- Menselijke Sims, in een romantische relatie, kunnen een kindje proberen te maken op een kavel met de kaveleigenschap 'Op een duistere leylijn'. Deze eigenschap vergroot de kans op het krijgen van een vampier baby. Zie voor aanvullende informatie de paragraaf 'Kaveleigenschappen'.
- Vampiers met de kracht 'Vampiercreatie' kunnen Sims 'Aanbieden om te transformeren', een vriendelijke interactie.
- Sims kunnen vampiers 'Vragen om te transformeren', een vriendelijke interactie. Dit kunnen Sims vragen aan vampiers met en zonder de kracht 'Vampiercreatie' maar alleen vampiers met deze kracht kunnen zo'n verzoek inwilligen. Volgens mij kunnen zwangere Sims niet vragen om te transformeren.
Transformeren
Nadat een Sim succesvol is gebeten door een vampier begint het transformatieproces. Sims die gebeten zijn krijgen eerst de +1 ongemakkelijke Emotie Vreemde honger. Tijdens deze emotie kunnen gebeten Sims nog 'normaal' voedsel eten, zelfs knoflook. Ze kunnen nog geen plasmapakketten drinken en van plasmafruit worden ze misselijk. Ze kunnen ook nog in de zon lopen zonder vervelende gevolgen en zijn ongevoelig voor knoflookobjecten. Na deze emotie krijgen gebeten Sims de +2 ongemakkelijke emotie Walgend van eten gevolgd door de +3 ongemakkelijke emotie Eetlust kwijt. Tijdens deze emoties kunnen Sims nog steeds 'normaal' voedsel eten en zijn ze immuun voor de nadelige effecten van knoflook en zonlicht. Hierna verandert de Sim in een vampier en neemt eventjes zijn of haar duistere vorm aan. Ga uit de zon! Het hele proces om te transformeren duurt ongeveer 2 dagen. In de normale vorm hebben deze vampiers de vorm zoals je dat zelf hebt ingesteld maar in de duistere vorm worden ze gekleed door het spel en deze outfits zijn meestal niet mooi. Al kunnen de vampirische gezichtskenmerken die het spel ze geeft best cool zijn. Deze vampiers kun je desgewenst via een spiegel of kledingkast bewerken in Creëer een Sim maar je kunt de gezichtskenmerken niet meer aanpassen (kopieer dus niet zomaar de normale vorm naar de duistere vorm want dan kun je vampirische gezichtskenmerken overschrijven, tenzij je bepaalde opties uitvinkt voordat je kopieert:, maak eventueel deze wijzigingen ongedaan of sluit CES via het kruisje zodat er niets wordt opgeslagen). De eerste 24 uur hebben nieuwgeboren vampiers een +1 gespannen emotie Vreemde dorst. Mijn nieuwe vampiers begonnen met de rang 'Ontluikende vampier' en 4 krachtpunten waarmee je desgewenst krachten kunt aanschaffen. Op dit punt heb je keuze uit 5 krachten. Zie de bijbehorende paragraaf. Vampiers kunnen trouwens wel 'normaal' voedsel eten, al zijn dat geen vampiers met de zwakheid 'Verschrompelde maag'. Normaal voedsel eten heeft voor vampiers geen nut aangezien ze geen honger behoeften hebben om te verzadigen maar een dorst behoefte. De dorst wordt wel verzadigd door het eten van plasmafruit, plasmasalade en het drinken van plasmapakketten, naast het voeden met Sims natuurlijk. Zie ook de paragraaf 'Vampier Behoeften'.
Graaf Vladislaus Straud de Vierde
De graaf is altijd blij met nieuwe vampiers en begeleidt nieuwgeboren dan ook graag door telefoontjes en visites. Al betwijfel ik, gebaseerd op mijn eigen speelervaringen, of dit ook gebeurt als je tot een vampier bent getransformeerd door Vlad of bij hem in huis woont. Vlad geeft nuttige informatie en legt uit hoe het is om vampier te zijn. Mijn nieuwgeboren vampiers ontwikkelden vampierkennis door deze uitleg want Vlad geeft eeuwenoude vampiergeheimen prijs. Via de telefoontjes kun je ook aangeven dat Vlad je niet meer belt, mocht je zijn telefoontjes niet waarderen. Ik heb niet uitgeprobeerd wat er gebeurt als je Vlad verwijdert uit het spel of geneest van vampirisme: mogelijk kan hij nieuwe Sims dan niet meer de broodnodige begeleiding geven. Vlad kan ook menselijke Sims, in andere buurten, welkom heten en spontaan op visite gaan.
Over vampiers
- Alleen vampiers met de kracht 'Vampiercreatie' en minstens de rang Minderwaardige vampier kunnen Sims transformeren.
- Vampieren stoppen met ouder worden als ze jongvolwassen zijn. Al kun je ook volwassen en oudere vampiers in CES maken.
- Baby's geboren tussen menselijke Sims beginnen met 2 krachtpunten als ze tiener worden. Baby's geboren uit vampiers beginnen met 4 krachtpunten.
- Als je in vleersmuisvorm een kindje maakt, erft dit kind de kracht 'Vleermuisvorm' als het kind tiener wordt. Zie de paragraaf 'Vampier O jaa!'.
- Vampiers hebben geen spiegelbeeld. Ze hebben wel de normale opties bij spiegels zoals een toespraak oefenen of het uiterlijk veranderen.
- Vampieren kunnen twee vormen hebben: normaal en duister. Vampiers nemen de duistere vorm aan om vampier acties uit te voeren. Klik op de vampier om naar believen te wisselen tussen de duistere en normale vorm.
- Stel vampiers niet bloot aan zonlicht want ze zijn ontvlambaar en kunnen hierdoor sterven, zelfs met de krachten 'Zonbestendig' en 'Meer zonbestendig' en al helemaal met de zwakheden 'Dunne huid/Ontvlambaar vlees/Ontvlambaar plasma'. Mijn vampier kon de zon weerstaan met de kracht 'Perfect zonbestendig' of door het drinken van 'Omgekeerd Zonlichtcocktail'. Neem dit drankje voordat je naar buiten gaat anders kunnen vampiers nog verbranden. Zie de paragraaf 'Drankjes en hun werking' voor de precieze werking van dit drankje en de paragraaf 'Zonlicht en de dood'.
Baby's, peuters en kinderen
Baby's, peuters en kinderen - of die nu gemaakt zijn als vampier in CES of tijdens het spelen geboren worden als vampier - hebben geen duistere vorm, vampierkrachten of de behoeften van vampiers. Krachten en vampirische behoeften ontwikkelen ze pas in hun tienerjaren. Ook al kunnen kinderen en peuters gemaakt worden als vampier in CES, op gloeiende ogen, een lichte huidskleur en aparte tanden na, zijn er geen vampirische gezichtskenmerken om in te stellen bij deze levensfases. Als ze eenmaal tiener zijn, kun je bij een kledingkast het outfit plannen of bij een spiegel het uiterlijk veranderen en zodoende de duistere vorm instellen maar je kunt dan geen vampirische gezichtskenmerken meer instellen. De duistere vorm heeft qua gezichtskenmerken wel duistere trekjes maar de door het spel gegeven kleding is vaak niet om aan te zien.
|
Bij baby's, geboren op een duistere leylijn (zie de paragraaf Kaveleigenschappen') bij menselijke Sims, kun je nog niet zien of de baby een vampier is. Dit zie je pas als de baby is opgegroeid tot een tiener of bij het icoon van de behoeften als de baby een peuter wordt, omdat dit icoon dan verandert in het icoon wat vampiers bij hun behoeften hebben staan (al hebben peuters nog steeds menselijke behoeften). Via de spiegel of kledingkast kan CES geopend worden en zodoende kun je bij peuters ook nagaan of het een vampier is. In CES wordt namelijk een vampieren icoon getoond boven hun eigenschappen.
- Let er op dat als de tiener uit school komen, de tiener wel naar binnen gaat. Mijn tiener bleef namelijk buiten staan waardoor ze een zinderende opperhuid kreeg.
- Mijn tiener stopte het huiswerk, nadat het gemaakt was, niet terug in de inventaris (ze liet het op tafel liggen) waardoor ze het niet mee naar school nam en haar gemiddelde cijfer niet steeg. Misschien moet je er dus even op letten dat tieners hun huiswerk terug stoppen in de inventaris.
- Tieners verjaren tot jongvolwassen. Daarna verouderen ze niet meer en zie je alleen nog het aantal geleefde dagen staan.
- Tieners kunnen niet duelleren of vampiers afslachten. Zie de bijbehorende paragrafen.
- Peuters en kinderen kunnen in het daglicht lopen zonder dodelijke gevolgen. Pas als het kind tiener wordt, wordt de zon dodelijk gevaarlijk.
- De vampier baby werd erg snel uit huis gehaald, toen ik een paar uur (in simtijd) bezig was met iets anders lette ik niet op de baby. Ik kreeg ineens de oranje melding, zonder eerdere spelwaarschuwingen over verwaarlozing (zoals je dat normaal gesproken wel krijgt bij peuters en kinderen). Ik speel nooit met baby's dus misschien hoort het zo: dat je geen spel waarschuwingen krijgt. Later heb ik deze situatie nog eens nagebootst. Wat vermoedelijk leidde tot het weghalen van de baby was de verdrietige emotie van de baby, de vieze luier die niet verschoond werd en geen eten krijgen. Ongeveer zeven uur later werd de baby uit huis gehaald.
- Tieners hebben bij hun ouders de vriendelijke interactie Om advies over bijttechniek vragen. Deze optie had mijn tiener niet bij andere vampiers in het huishouden.
Vampier Behoeften
Naast de bekende hygiëne, sociaal en plezier behoeften, hebben vampiers hun eigen vampier behoeften. Aangegeven met een speciaal vampieren icoon op de menubalk. Wanneer een bepaalde behoefte aandacht nodig heeft, verandert dit vampieren icoon in het icoon wat staat naast de behoeften balk welke aandacht nodig heeft, bijvoorbeeld een smiley als de vampier wel wat plezier kan gebruiken of een roze 'Geen idee wat dat is' icoon als de vampier energie best een optater kan gebruiken.
Vampierenergie opladen
Vampiers gebruiken vampirische energie om krachten te gebruiken en om zichzelf te beschermen tegen zonnestralen (energie loopt evengoed snel leeg in de zon). Herstel energie door te slapen of met een Duistere meditatie (interactief met jezelf), een meditatie die vampiers kunnen uitvoeren als er energie op te laden valt. Van deze meditatie krijgen vampiers een 3 uur durende energieke emotie Duistere meditatie. Krachten zoals Vampirische entree, Hypnose, Levensgeest manipuleren, Onweerstaanbare sluimer, Bevelen, Persoonlijkheid detecteren, Hallucinatie veroorzaken, Behoeften ontnemen, Bevelen en Transformeren tot vampier kosten vampiers energie. Mogelijk zijn er meer energie vragende krachten, dit zijn de krachten waarbij ik het heb uitgetest. Een zwakheid zoals een dunne huid kost een vampier heel veel energie in de zon, met een vroegtijdige dood tot gevolg als je niet ingrijpt. Er is een cooldown periode zolang de bijbehorende energieke emotie duurt. Per meditatie laden vampiers ongeveer een kwart van hun vampier energie balkje op.
Vampiers kunnen in bedden slapen en in doodskisten. Als ze de zwakheid 'Slaap van de ondoden' hebben moeten ze wel. Er staan drie doodskisten in de Bouwmodus (sorteren op functie) bij de Comfort (Bedden). Hoe duurder, hoe beter de doodskist qua energie, stressvermindering en oncomfortabelheidsvermindering. Ook menselijke Sims kunnen in doodskisten slapen maar ze stappen er niet zo spectaculair in en uit als vampiers. Sims met de eigenschap 'Lui' kunnen zelfs een lui dutje doen in een doodskist. Vampiers en Sims kunnen ook O jaa! hebben in een doodskist of een kindje proberen te maken. Zie hiervoor de paragraaf 'Vampier O jaa!'.
Door op een doodskist te klikken zijn er nog een paar opties zoals de kracht 'Vampirische sluimer' (als de kracht gekocht is: dit kan ook bij een bed), 'Grafschrift graveren' (en/of lezen) en 'Winterslaap'. Sommige opties zijn niet voor menselijke Sims. Vampiers worden niet wakker uit hun winterslaap tenzij ze gedwongen worden of je ze wakker maakt. De behoeften bevriezen tijdens de winterslaap dus dan kun als vampier lekker doorslapen. Vampiers rusten (en laden hun energie op) van slapen, een winterslaap. een dutje en vampirische sluimer. Van het laatste lijken ze iets sneller op krachten te komen dan de andere slaap opties. Doodskisten houden wanneer ze afgesloten zijn al het daglicht buiten.
Dorst
In plaats van honger krijgen vampiers dorst. De dorst kan verzadigd worden door plasma. Ook al kunnen vampiers 'normaal' voedsel eten, nuttig is het niet omdat hiermee niet de dorst wordt verzadigd, tenzij er plasma inzit. Er zijn een paar manieren hoe vampiers aan plasma kunnen komen:
- Plasmapakketten kopen (en drinken) op de computer. Hiervoor is niveau 3 in vampierkennis vereist. Dit stilt de dorst slechts een beetje.
- Plasmapakketten maken van kikkers en vissen. Hiervoor is niveau 4 in vampierkennis vereist. Klik op een vis of kikker in de inventaris voor de bijbehorende optie. Er kan gevist worden in Forgotten Hollow maar ik kon geen kikkers (boomstammen) vinden in deze wereld.
- Plasmafruit telen en oogsten. Zie de paragraaf 'Oogstbare planten'.
- Plasmafruitsalade eten. Ontgrendel dit recept vanaf niveau 9 in vampierkennis. Zie de paragraaf 'Gerecht'.
- De levensgeest uitzuigen. Zie de paragrafen 'Vampier Krachten' en 'Uitwerking Krachten en Zwakheden'.
- Plasma drinken van Sims via het menu Vampier ... wanneer je op Sims klikt (zie hieronder voor de bijbehorende opties). Je kunt niet van vampiers drinken en Sims waar recentelijk van is gedronken want er is een cooldown periode waarbij vampiers niet kunnen drinken van Sims die zojuist als maaltijd hebben gediend. Vampiers worden blij van het dranken van plasma. Sims worden dat doorgaans niet. Als Sims weinig energie hebben kunnen ze onder meer uitgeput raken als ze gebruikt zijn als voedsel. Sims kunnen niet sterven als je van ze drinkt.
Plasma drinken van Sims
- Een klein drankje afdwingen: door van een Sim te drinken wordt de dorst wel wat gestild, maar andere Sims kunnen er negatief op reageren. Sims die recentelijk gebeten zijn voelen zich 12 uur lang +1 ongemakkelijk.
- Om toestemming vragen om te drinken: als een Sim om toestemming om te drinken wordt gevraagd, zal dat de dorst wel wat stillen en andere Sims zullen er niet negatief op reageren. Deze optie is handig voor vampiers met de zwakheid 'Schuldige drinker' omdat deze vampiers zich heel schuldig voelen als ze zonder toestemming drinken. Deze Sims krijgen dezelfde emotie als Sims waarbij een klein drankje is gedronken. Vampiers worden erg blij als ze met toestemming drinken. Toestemming krijgen valt niet mee. Helemaal als iedere Sim in de buurt inmiddels een slechte relatie met jouw vampier heeft vanwege diens streken. Je hebt meer succes om toestemming te krijgen als je eerst vriendschap sluit.
- Overtuigen om diep te drinken: door diep van een Sim te drinken wordt de dorst meer gestild, maar andere Sims kunnen er negatief op reageren. Sims kunnen deze optie afwijzen en kunnen dan 2 uur lang erg boos zijn. Als het de vampier lukt diep te drinken, gaat de Sim knock-out. Ook voelt de Sim zich 24 uur lang +2 ongemakkelijk.
Met de kracht Eeuwig welkom, kunnen vampiers gebruik maken van een Vampirische entree en op vampirische wijze toegang weigeren/verlenen aan iedereen of iedereen behalve de vampier door op de voordeur te klikken van bewoonbare huizen die de vampier(s) bezoekt. In iedere geïnstalleerde wereld zijn vampiers dan eeuwig welkom. Plasma drinken van de Sims, in de huizen waar je op deze manier toegang tot hebt gekregen, gaat erg makkelijk. Mijn vampiers konden makkelijk kleine drankjes afdwingen en overtuigen om diep te drinken. Om toestemming vragen ging echter niet makkelijk. Zie voor meer informatie over deze kracht de paragraaf 'Vampier Interacties'. Bespaar vampiers de moeite bij huizen gehuld in knoflook aangezien vampiers daar vrij snel hun eetlust door verliezen. Al is er ook de kracht Knoflookimmuniteit.
Onweerstaanbare dorst
Als vampiers niet (tijdig) drinken worden ze erg ongemakkelijk omdat de Voedingsdwang hoog is. Niet verzadigde dorst leidt met 4 uur naar Uitgedroogd waar vampiers nog ongemakkelijker van worden. Uitdroging leidt met 2 uur naar de +40 ongemakkelijke emotie Onweerstaanbare dorst. Volgens de omschrijving bij deze emotie moet de vampier dan de drang weerstaan om haar tanden in de eerste nek die ze ziet te zetten. Ik heb twee vampiers gehad die dit helaas niet deden (wellicht doen vampiers met de zwakheid 'Onverzadigbare dorst' dit wel), ik had het wel leuk gevonden als ze dit wel deden. Mijn enige vampier die dit wel deed was zwanger. Misschien omdat ze voor twee drinkt! Vampiers kunnen niet sterven door een onweerstaanbare dorst. Mijn zwangere Sim raakte overigens niet verzadigd van het oncontroleerbaar drinken van een voorbijganger. Na het drinken had ze nog steeds erge dorst. Wel voelde ze door het drinken een 6 uur durende blije emotie 'Bloeddorstige voldoening'.
Vampier Interacties
Deze game pack heeft speciale vampier interacties, zowel voor Sims als vampiers. Door als vampier op Sims, of andere vampiers, te klikken is er een Vampier ... menu. Hier vind je onder meer de mogelijkheid om plasma te drinken van andere Sims (vampiers kunnen zich niet voeden met elkaar). Als je krachten hebt gekocht, vind je een aantal daarvan ook terug in dit menu. Je hoeft je niet eerst voor te stellen aan Sims/vampiers om deze interacties te gebruiken. Al is het nog maar de vraag of ze je goed gezind zijn als je klaar bent met ze want sommige opties zijn niet goed voor het ontwikkelen van relaties. Ook al kun je niet van andere vampiers drinken, sommige krachten kun je zowel op Sims als vampiers botvieren. Mogelijk verschijnen er meer krachten in dit menu. Onderstaande krachten heb ik uitgetest.
Vampier ... menu
- Hypnotiseren (kracht): kan bij zowel menselijke Sims als vampiers.
- Onweerstaanbare sluimer (kracht) : kan bij zowel menselijke Sims als vampiers.
- Transformeren tot vampier (kracht): kan alleen bij menselijke Sims door vampiers met minstens de rang Minderwaardige vampier.
- Veroorzaak hallucinatie (kracht): kan bij zowel menselijke Sims als vampiers.
- Persoonlijkheid detecteren (kracht): kan bij menselijke Sims en vampiers behalve bij leden van je huishouden. Leer de eigenschappen in een handomdraai.
- Plasma drinken ... hier vind je ook Levensgeest uitzuigen (kracht): plasma drinken (geen kracht) en de levensgeest uitzuigen kan alleen bij menselijke Sims.
- Levensgeest herstellen (kracht): kan alleen bij menselijke Sims nadat de vampier de levensgeest heeft uitgezogen.
- Behoeften ontnemen (kracht): kan bij menselijke Sims (ontneem Blaas, Energie, Honger en/of Hygiëne) en in beperkte vorm bij vampiers (ontneem Dorst en/of Hygiëne).
- Bevelen (kracht): kan bij zowel menselijke Sims als vampiers. Beveel om gemeen te doen, schoon te maken, te repareren, te trainen, te vertrekken en om te zitten.
- Vampirische training aanbieden: kan tussen vampiers onderling.
- Om vampirische training vragen: kan tussen vampiers onderling.
Voorwerpen
Naast opties in het Vampier ... menu krijg je soms ook extra opties wanneer je op voorwerpen klikt. Zo heb je onder meer deze opties.
- Vampirische sluier (als de bijbehorende kracht gekocht is): klik op een bed of doodskist voor deze optie.
- Vampirische entree (als de kracht 'Eeuwig welkom' is gekocht): klik op de voordeur van bewoonbare huizen van Sims. Hierbij hoef je je niet te beperken tot de wereld waar je speelt: je kunt in iedere geïnstalleerde wereld eeuwig welkom zijn. Met deze kracht kun je woningen betreden zonder begroet te worden. Mijn vampiers, met hoge en lage rang, konden makkelijk plasma drinken van de bewoners in het bezochte huis. Toestemming vragen om te drinken ging niet makkelijk. Je kunt ook op de voordeur klikken om op vampirische wijze toegang te weigeren/verlenen aan iedereen of iedereen behalve de vampier. Handig als de bewoners de deur op slot hebben gedaan voor iedereen behalve leden van het huishouden. Alleen als je de deur ontgrendelt bestaat de kans dat je niet meteen toegang krijgt. Ontgrendel de deur dan, ga terug naar huis of bezoek een andere kavel, en kom weer terug naar de kavel voor je grootse entree. Het is me niet helemaal duidelijk of je ook vampirische entree kunt krijgen als je een bepaalde irritatie hebt door knoflook (zie de bijbehorende paragraaf) bij dat huis. In mijn tests kregen mijn vampiers een paar keer geen vampirische entree wanneer ze minstens +2 ongemakkelijk waren door knoflook. Maar het gebeurde ook een paar keer dat mijn vampiers met een ongemakkelijke knoflook emotie toch vampirische entree kregen. Plasma drinken bij bewoners wordt onmogelijk bij een +3 ongemakkelijke knoflook emotie dus zelfs als je entree krijgt, heb je er eigenlijk niets aan tenzij je de kracht 'Knoflookimmuniteit' koopt. Zonder 'Eeuwig welkom' kun je ook altijd op de deur kloppen en hopen dat je uitgenodigd wordt.
Vampiers ... interactie met jezelf
- Altijd als mist bewegen: bij de kracht 'Mistvorm'.
- Altijd als vleermuis bewegen: bij de kracht 'Vleermuisvorm'.
- Duistere meditatie: als er energie valt op te laden.
- Duistere vorm tonen of verbergen: dit kan altijd. Dit gebeurt in de huidige outfit. Als je dus in je pyjama staat, wordt de duistere vorm weergegeven in je pyjama.
- Vampirisch loopje in- of uitschakelen: bij de kracht 'Bovennatuurlijke snelheid'. Je kunt ergens op de grond klikken voor de optie 'Hierheen gaan'. Als je het vampische loopje aanzet, verdwijnt deze optie en kun je alleen ergens vampirisch heen rennen (eventueel ook vliegen als vleesmuis of teleporteren als mist, zie hierboven).
Vampiers ... op grond klikken
- Hier vampirisch heen rennen: bij de kracht 'Bovennatuurlijke snelheid'.
- Als vleermuis hierheen vliegen: bij de kracht 'Vleermuisvorm'.
- Hierheen teleporteren als mist: bij de kracht 'Mistvorm'.
Overige interacties
Dit is een greep uit de nieuwe sociale interacties. Sommige interacties zijn alleen voor Sims, sommige interacties zijn alleen voor vampiers onder elkaar, sommige interacties tussen Sims en vampiers. Het wijst zich allemaal vanzelf uit tijdens het spelen. De opties om O'jaa! te hebben of een kindje proberen te maken kunnen vampiers ook doen in vleermuisvorm. Zie hiervoor de paragraaf 'Vampier O jaa!'. Sommige krachten hebben ook speciale interacties, nadat een kracht is uitgevoerd, die hieronder niet genoemd staan. Zie hiervoor de paragraaf 'Uitwerking Krachten en Zwakheden'.
|
|
Vampier Rangen
Vampiers rangen worden ontwikkeld door te sparren met andere vampiers, het gebruiken van krachten, het krijgen van trainingen en door vampierkennis te leren. Door te stijgen in rang worden er krachtpunten verdiend waarmee bovennatuurlijke krachten gekocht kunnen worden. Zo kun je onder meer een vleermuisvorm aannemen, andere Sims transformeren in vampiers, als mistvorm teleporteren, met enorme snelheid reizen en Sims manipuleren door bijvoorbeeld hypnose of het geven van bevelen. Bij krachten horen ook zwakheden (die zijn gratis!), zoals alleen kunnen slapen in een doodskist, die gekozen moeten worden om de balans te bewaren. Zie de bijbehorende paragrafen voor een overzicht van de beschikbare krachten en zwakheden.
Vampiers die zijn aangemaakt in CES, of zijn geboren tussen twee menselijke Sims (zie de kaveleigenschap 'Op een duistere leylijn' bij de betreffende paragraaf), beginnen als ontluikende vampier met 2 krachtpunten. Mijn vampiers, geboren tussen twee vampiers, en Sims die getransformeerd waren, begonnen als ontluikende vampier met 4 krachtpunten. Hoe hoger de rang, hoe meer krachtpunten er verdiend zijn en hoe meer krachten er gekocht kunnen worden. Ontluikende vampiers kunnen alleen de krachten op de eerste rij kopen, zwakheden zijn dan nog niet beschikbaar. Als je het venster met krachten opent, duurt het een paar seconden voor de krachten geladen zijn. Krachten en zwakheden kunnen aangeschaft worden in het Behoeften venster waar ook de rang en hoeveelheid verdiende krachtpunten wordt bijgehouden.
Vampiers die zijn aangemaakt in CES, of zijn geboren tussen twee menselijke Sims (zie de kaveleigenschap 'Op een duistere leylijn' bij de betreffende paragraaf), beginnen als ontluikende vampier met 2 krachtpunten. Mijn vampiers, geboren tussen twee vampiers, en Sims die getransformeerd waren, begonnen als ontluikende vampier met 4 krachtpunten. Hoe hoger de rang, hoe meer krachtpunten er verdiend zijn en hoe meer krachten er gekocht kunnen worden. Ontluikende vampiers kunnen alleen de krachten op de eerste rij kopen, zwakheden zijn dan nog niet beschikbaar. Als je het venster met krachten opent, duurt het een paar seconden voor de krachten geladen zijn. Krachten en zwakheden kunnen aangeschaft worden in het Behoeften venster waar ook de rang en hoeveelheid verdiende krachtpunten wordt bijgehouden.
Trainingen
Vampiers kunnen elkaar een vampirische training aanbieden of vragen. Vampiers kunnen niet getraind worden door vampiers met een lagere of dezelfde rang dan de vampier die getraind wilt worden. Vampiers kunnen alleen getraind worden door vampiers met een hogere rang. Vampiers moeten in een positieve emotionele bui zijn om trainingen te geven of ontvangen. Het kan in ieder geval bij de emoties blij, prima, zelfverzekerd en geconcentreerd (waarschijnlijk ook bij de andere positieve emoties). Mijn vampiers konden geen training krijgen of geven toen ze zich ongemakkelijk of verdrietig voelde (waarschijnlijk kan het ook niet bij andere negatieve emoties). Er is een cooldown periode: als de vampier zojuist een training heeft ontvangen van een bepaalde vampier, kun je tijdens de cooldown niet nog een training krijgen van deze vampier. Volgens mij is de cooldown ongeveer 3 uur, misschien iets korter.
Sparren
Vampiers kunnen ook met elkaar sparren, een optie die onder de interactie 'Vriendelijk' te vinden is. Van sparren gaat de rang omhoog en, in tegenstelling tot trainingen, is er geen vervelende cooldown periode dus vampiers kunnen aan een stuk door sparren met elkaar. Wel even opletten als vampiers overdag naar buiten lopen om te sparren: koop de (gemaximaliseerde) kracht 'Zonlichtbestendig', drink 'Omgekeerd Zonlichtcocktail' (zie de paragraaf 'Drankjes en hun werking' voor nuttige informatie hierbij), wacht tot de nacht valt of zorg dat vampiers binnen blijven tijdens het sparren. Vampiers worden blij van een productief duel. Sparren kost vampiers geen vampirische energie.
Vampier O jaa! (in doodskist en als vleermuis)
O jaa! in doodskist
Vampiers, en Sims in een romantische relatie met een vampier, kunnen O jaa! hebben of Kindje proberen te maken in een doodskist. Een van mijn Sims was echter niet zover te krijgen, ondanks de sterke romantische en vriendschappelijke relatie met zijn vampier vrouw. Dat bleek door de eigenschap Goed te komen. Voor deze Sims geen O jaa! in een doodskist.
|
O jaa! of een Kindje proberen te maken in een doodskist kan alleen geïnitieerd worden door vampiers door op een doodskist te klikken of via de bijbehorende optie(s) onder het menu 'Liefde' wanneer je op je partner klikt. Er is wel een romantische relatie nodig. Je kunt geen kindje maken als je met dit kindje over het maximum aantal toegestane Sims (8) per huishouden gaat. De bijbehorende animatie, vooral de gezichten na de O jaa!, is leuk en duurt best lang.
Vleermuizen O jaa!
Vampiers in een romantische relatie en beide met de kracht 'Vleermuisvorm', kunnen O jaa! hebben en een Kindje proberen te maken als vleermuizen. Om dit te initiëren hoeven vampiers niet eerst in hun vleermuisvorm te zijn, dat gebeurt vanzelf. De opties 'O jaa! als vleermuizen' en 'Kindje proberen te maken als vleermuizen' staan bij het menu 'Liefde' wanneer je op je partner klikt en dus niet bij een bed of doodskist. Als je een kindje maakt erft dit kind de kracht 'Vleesmuisvorm' wanneer het kind tiener wordt. Vleermuizen O'jaa is van korte duur maar de animatie is leuk. Als vampier geest kun je ook O jaa! als vleermuis hebben. Van wellustige vleermuizen O jaa! worden vampiers erg flirterig.
Knoflook
Vanaf niveau 5 in vampierkennis kunnen Sims (en vampiers) knoflookobjecten maken. Knoflook kan gekocht worden bij plantenbakken, onder 'Bestellen' bij de computer of verbouwd worden met tuinieren. Mijn Sim heeft eens een knoflookslinger cadeau gekregen omdat ze woonde in een vampieronderkomen (zie 'Kaveleigenschappen'). Klik op de knoflook in de inventaris om een object te maken en sleep het object vervolgens naar een muur, binnen en/of buitenshuis, waar je het wilt ophangen. Hang knoflook op als menselijke Sims geen ongewenst bezoek willen.
Opgehangen knoflook geeft een walm, alleen zichtbaar voor vampiers. Menselijke Sims zien die walm niet. Door genoeg knoflook in huis te verspreiden, kunnen menselijke Sims voorkomen door een vampier gebeten te worden omdat knoflook de eetlust van vampiers bederft. Wanneer vampiers de rang Minderwaardige vampier hebben kunnen ze wel de kracht 'Knoflookimmuniteit' kopen wat ze immuun maakt voor de negatieve effecten van producten met knoflook.
Opgehangen knoflookobjecten geeft vampiers drie negatieve elkaar opvolgende ongemakkelijke emoties: oplopend tot +3 ongemakkelijk. Dan kunnen vampiers zich niet meer voeden door het drinken van plasma bij Sims. Wel kunnen ze dan nog plasmapakketten bestellen (niveau 3 vampierkennis) op de computer om hun dorst te verzadigen. Als de objecten verwijderd worden, of de vampier gaat weg van al dat knoflook, verdwijnen de ongemakkelijke emoties uiteindelijk ook. Maar dat kan wel 12 uur duren. Iedere ongemakkelijke emotie duurt namelijk 4 uur zodra je als vampier niet meer omringd wordt door knoflookobjecten. Als je als vampier al +3 ongemakkelijk bent, duurt het nog 12 uur voordat de emoties verdwijnen. Maar als de vampier +2 of +1 ongemakkelijk is, duren de emoties nog 8 of 4 uur.
Vampieren walgen ook van knoflook eten, evenals van het oogsten van knoflook. Van het eten en oogsten werden mijn vampiers ook erg ongemakkelijk. In mijn bescheiden test kon ik mijn vampiers wel gerechten met knoflook laten eten, zonder negatieve emoties. Van het knoflook in de inventaris hadden mijn vampiers geen last.
Vampieren walgen ook van knoflook eten, evenals van het oogsten van knoflook. Van het eten en oogsten werden mijn vampiers ook erg ongemakkelijk. In mijn bescheiden test kon ik mijn vampiers wel gerechten met knoflook laten eten, zonder negatieve emoties. Van het knoflook in de inventaris hadden mijn vampiers geen last.
Zonlicht en de dood
Vampiers kunnen sterven door overmatige blootstelling aan de schadelijke UV-stralen. Wanneer vampiers overdag buiten zijn, krijgen ze vrijwel meteen een zinderende opperhuid wat ze erg ongemakkelijk maakt. Als je niet ingrijpt, en de vampier uit de zon haalt, loopt dit op naar derdegraads verbrandingen wat vampiers +10 ongemakkelijk maakt. De vampierenergie loopt in rap tempo leeg. Als de energie op is, is het snel afgelopen voor vampiers. Bij vampiers met de zwakheid 'Dunne huid' is het nog sneller gedaan. Vampiers met 'Ontvlambaar plasma' sterven echt binnen 2 simminuten als ze in de zon staan. Dus vampiers met het middelste niveau 'Ontvlambaar vlees' zullen ook snel sterven van zonnestralen. Al kan een andere Sim of vampier uit het huishouden altijd smeken bij Magere Hein om het leven te sparen of kunnen er andere opties geprobeerd worden om het leven te sparen. Zie hiervoor de gids Doodsoorzaken en geesten. Gelukkig kun je als vampier wel een paar maatregelen nemen tegen de zon.
Opmerking: in Forgotten Hollow duren nachten langer: tussen 18.00 en 7.00 kunnen vampiers de wereld onveilig maken zonder last te hebben van de zon. Houdt daar rekening mee tijdens het reizen. Toen één van mijn vampiers rond 19.00 vanuit Forgotten Hollow op reis ging naar Willow Creek, kwam deze vampier rond dezelfde tijd aan maar omdat het nog licht was in deze wereld, kreeg mijn vampier een zinderende opperhuid. Vanaf ongeveer 20.00 was het gevaar van daglicht in Willow Creek geweken en had hij geen last meer van de zon.
Opmerking: in Forgotten Hollow duren nachten langer: tussen 18.00 en 7.00 kunnen vampiers de wereld onveilig maken zonder last te hebben van de zon. Houdt daar rekening mee tijdens het reizen. Toen één van mijn vampiers rond 19.00 vanuit Forgotten Hollow op reis ging naar Willow Creek, kwam deze vampier rond dezelfde tijd aan maar omdat het nog licht was in deze wereld, kreeg mijn vampier een zinderende opperhuid. Vanaf ongeveer 20.00 was het gevaar van daglicht in Willow Creek geweken en had hij geen last meer van de zon.
Om een vroegtijdige dood van vampiers te voorkomen, kun je de kracht 'Perfect zonbestendig' kopen. De krachten 'Zonbestendig' en 'Meer Zonbestendig' zijn niet genoeg want vampiers verbranden dan nog in de zon. Deze krachten conflicteren met een dunne huid/ontvlambaar vlees/ontvlambaar plasma. Vampiers met deze krachten kunnen desgewenst het 'Brouwsel der Reconfiguratie' drinken (zie de paragraaf 'Drankjes en hun uitwerking') zodat de krachten en zwakheden gereset worden. Vampiers kunnen ook een 'Omgekeerd Zonlichtcocktail' drinken om tijdelijk bestand te zijn tegen de zon. Bij mij werkte dit drankje alleen als mijn vampiers het binnenshuis dronken en daarna pas naar buiten gingen. Als ze al buiten waren en dit drankje dronken was de zon nog steeds schadelijk voor ze. Zie laatst genoemde paragraaf voor de precieze werking.
Geesten vampiers behouden hun krachten en zwakheden na hun dood. Ook geesten vampiers kunnen de schadelijke effecten van de zon niet verdragen. Het geeft ze de +2 ongemakkelijke emotie Zinderende ecto-opperhuid, al gaan ze er niet meer dood aan.
In de handleiding Doodsoorzaken en geesten staat uitgebreid beschreven hoe je geesten aan je huishouden kunt toevoegen: hetzij door ongeveer drie simdagen te wachten tot de geest komt opdagen op de kavel, hetzij door de geest op te roepen via diens Levensboek. Als je de uitbreiding Beleef het Samen hebt, kun je een dansfeest via de telefoon plannen waar je de geest voor kunt uitnodigen. Dit kon ik namelijk meteen doen, zonder te wachten. Het was wel de geest van een vampier die bij mijn huishouden hoorde. Eenmaal aangekomen op de locatie, opende ik het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C], typte testingcheats true in en hield vervolgens [SHIFT] ingedrukt terwijl ik op de geest klikte voor de optie Aan familie toevoegen. Hierna brak ik het dansfeest af.
In de handleiding Doodsoorzaken en geesten staat uitgebreid beschreven hoe je geesten aan je huishouden kunt toevoegen: hetzij door ongeveer drie simdagen te wachten tot de geest komt opdagen op de kavel, hetzij door de geest op te roepen via diens Levensboek. Als je de uitbreiding Beleef het Samen hebt, kun je een dansfeest via de telefoon plannen waar je de geest voor kunt uitnodigen. Dit kon ik namelijk meteen doen, zonder te wachten. Het was wel de geest van een vampier die bij mijn huishouden hoorde. Eenmaal aangekomen op de locatie, opende ik het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C], typte testingcheats true in en hield vervolgens [SHIFT] ingedrukt terwijl ik op de geest klikte voor de optie Aan familie toevoegen. Hierna brak ik het dansfeest af.
Het is mogelijk om geesten vampiers af te slachten en zodoende menselijk te maken zoals beschreven bij de paragraaf 'Vampirisme genezen'. Dan is de Sim nog steeds een geest, alleen geen vampier meer. Onderstaande afbeeldingen zijn gemaakt van meerdere pogingen tot afslachten. Bij sommige afslachtingen won de Graaf en bij één afslachting verloor de Graaf.
Vechten en duels
Sims en vampiers kunnen met elkaar vechten. Vampiers kunnen een Vampirisch duel met elkaar aangaan (tiener vampiers kunnen niet duelleren). Deze opties verschijnen bij de 'Gemene' interacties als de relatie tussen de twee driftkoppen slecht genoeg is (en de relatiebalk in het rood staat) en verslechtert de al slechte relatie nog meer. Bij zowel duels als gevechten krijgt de verliezer een 4 uur durende +4 beduusde emotie In elkaar geslagen. De winnaar krijgt een 4 uur durende +2 zelfverzekerde emotie Triomfantelijk. Vampiers hebben de neiging naar buiten te gaan voor duels. Let daar op gedurende de dag zodat ze niet sterven als gevolg van de zon. Geef vampiers desgewenst binnenshuis voldoende ruimte of gebruik de al vaak genoemde tips in deze handleiding om vampiers te beschermen tegen de zon. Na een duel/gevecht haten vampiers/Sims elkaar. Vampiers kunnen eventueel de kracht 'Vampirische kracht', 'Vampirische branie' of 'Vampirische macht' aanschaffen voor duels. Duels kosten vampiers geen energie, het levert ze ook geen krachtpunten op waarmee ze kunnen stijgen in rang. Vampiers kunnen wel vriendschappelijk sparren, waar ze wel mee stijgen in rang. Zie de paragraaf 'Vampier Rangen'. Vampiers kunnen sparren zelfs als de relatie zo slecht is door al die duels: door sparren verbetert de relatie weer een beetje. Sims met een slechte relatie met een vampier krijgen na verloop van tijd ook de gemene interacties 'Vampier afslachten' en 'Vampiermedicijn gooien'. De mogelijkheid om te kunnen duelleren of vechten is belangrijk voor het gooien van het vampiermedicijn. Zie hiervoor de volgende paragraaf 'Vampirisme genezen'.
Vampirisme genezen
Het Ultieme Vampiermedicijn
Door het drinken van dit drankje wordt vampirisme genezen: met dit drankje worden vampiers ontdaan van hun krachten zodat ze menselijke Sim worden. De ingrediënten voor dit drankje zijn: 10 x plasmafruit, 10 x knoflook, 10 x monnikskap. Ook is niveau 15 in vampierkennis vereist. Vampiers kunnen dit drankje bij zichzelf gebruiken via de optie Drinken om vampirisme te genezen wanneer ze op het drankje klikken, dit kan ook als het drankje in de inventaris zit. Hierdoor worden ze weer menselijke Sim en krijgen de 8 uur durende + 3 blije emotie Geen vampier meer. Genezen (ex) vampiers kunnen altijd weer getransformeerd worden, zelfs vlak nadat ze genezen zijn.
Menselijke Sims en vampiers kunnen een Vampiermedicijn gooien naar een vampier. Als het Ultieme Vampiermedicijn in de inventaris zit verschijnt er bij de 'Gemene' interacties een optie om het vampiermedicijn te gooien. Maar wel pas nadat de Sim of vampier een gevecht of duel (zie ook de vorige paragraaf) gewonnen heeft. Om te kunnen vechten of duelleren is een slechte relatie vereist. Als Sims of vampiers een gevecht of duel verliezen en zich +4 beduusd In elkaar geslagen voelen, hebben ze geen optie om het vampiermedicijn te gooien. Als Sims of vampiers een gevecht of duel winnen en zich daardoor +2 zelfverzekerd Triomfantelijk voelen, hebben ze wel de optie om het vampiermedicijn te gooien. Ter demonstratie heeft mijn vampier het medicijn gegooid naar Graaf Vlad. Het is nog maar de vraag of het handig is deze vampier te genezen aangezien Vlad nieuwgeboren vampiers begeleidt. Zie de paragraaf 'Vampier Worden'. Zonder Vlad als vampier dus mogelijk geen begeleiding.
Vampier afslachten
Wanneer Sims een slechte relatie met een vampier hebben (en de relatiebalk in het rood staat), krijgen ze na een tijdje de 'Gemene' interactie Vampier afslachten. Ook vampier geesten kunnen afgeslacht worden. Vampiers, met een onderlinge slechte relatie krijgen deze optie ook. Het Ultieme Vampiermedicijn moet wel in de inventaris zitten om een vampier te kunnen afslachten. Na het succesvol afslachten wordt het vampiermedicijn gegooid. Tiener vampiers (en ik denk daarom ook normale tieners) kunnen geen vampiers afslachten. Ik denk niet dat jouw vampiers gevaar lopen door het afslachten hun vampier status kwijt te raken, op voorwaarde dat de tegenstander geen vampiermedicijn in de inventaris heeft zitten. Het ergste wat dan kan gebeuren is dat ze zich +4 beduusd voelen omdat ze in elkaar geslagen zijn. Ontluikende vampiers winnen het waarschijnlijk niet van grootmeesters. In één van mijn games heb ik dit een paar keer tevergeefs geprobeerd.
Als de menselijke Sim faalt in het afslachten van de vampier, krijgt de Sim de 3 uur durende +2 boze emotie Afslachting verijdeld. De vampier krijgt dan de 6 uur durende +2 blije emotie Een jager verslagen. Als de Sim succesvol is, wordt de vampier een menselijke Sim met een 4 uur durende +10 verdrietige emotie Sterfelijke melancholie. De Sim krijgt dan de 8 uur durende +3 blije emotie Een vampier genezen. Genezen (ex) vampiers kunnen altijd weer getransformeerd worden, zelfs vlak nadat ze genezen zijn.
Vampier Krachten
Ontwikkel rangen om krachtpunten te verdienen. Zie de paragraaf 'Vampier Rangen'. Naarmate vampiers in rang stijgen krijgen vampiers ook met zwakheden te maken, zie de betreffende paragraaf. Met krachtpunten worden krachten gekocht. Ontgrendel nieuwe krachten per rang. Om een geselecteerde kracht te verwijderen, klik je op het min teken wat verschijnt wanneer je met de muis over de kracht heen beweegt of gebruik 'Ongedaan maken' om al de geselecteerde krachten en zwakheden te de-selecteren (de-selecteren kan alleen als de instellingen nog niet bevestigd zijn via het vinkje). Het venster 'Vampierkrachten' wordt geopend via het 'Behoeften' paneel waar ook de hoeveelheid verdiende krachtpunten wordt bijgehouden. Als vampiers in hun duistere vorm dit venster openen, staat er een fotootje van de vampier in duistere vorm.
Klik bij krachten met een paar niveau's een paar keer op de kracht tot het gewenste niveau bereikt is. Dit kost je per niveau de krachtpunten aangegeven in de kolom 'Kosten'. Wil je nieuwe krachten en/of zwakheden? Leer het drankje Brouwsel der Reconfiguratie maken, zie de paragraaf 'Drankjes en hun werking'. Nieuwgeboren en ontluikende vampiers kunnen desgewenst alvast krachten kopen op de eerste rij, zonder dat het vereist is om een zwakheid te selecteren want die zijn dan nog niet beschikbaar. Als je als ontluikende vampier het venster met krachten opent, duurt het een paar seconden voor de krachten geladen zijn.
Vampier Zwakheden
Naarmate de Vampier Rang (zie de bijbehorende paragraaf) toeneemt, zul je ook zwakheden moeten instellen. Pas als dat gedaan is, kunnen vampiers weer nieuwe krachten instellen. Het venster 'Vampierkrachten' wordt geopend via het 'Behoeften' paneel. Als vampiers in hun duistere vorm dit venster openen, staat er een fotootje van de vampier in duistere vorm. Rechts onderaan dit venster wordt bijgehouden hoeveel zwakheden de vampier moet instellen. Zolang er niet genoeg zwakheden zijn ingesteld, kun je de geselecteerde krachten ook niet bevestigen via het vinkje want dat blijft grijs. Klik bij zwakheden met een paar niveau's een paar keer op de zwakheid tot je het gewenste niveau hebt. Ieder niveau telt als één zwakheid. Zwakheden kosten geen krachtpunten.
Om een geselecteerde zwakheid te verwijderen, klik je op het min teken wat verschijnt wanneer je met de muis over de zwakheid beweegt of gebruik 'Ongedaan maken' om al de geselecteerde zwakheden en krachten te de-selecteren (de-selecteren kan alleen als de instellingen nog niet bevestigd zijn via het vinkje). Het aantal zwakheden dat vampiers uiteindelijk krijgen is vijf. Wil je nieuwe zwakheden en/of krachten? Leer dan het drankje Brouwsel der Reconfiguratie maken, zie 'Drankjes en hun werking'.
Uitwerking Krachten en Zwakheden
Kris kras op deze pagina staan sommige effecten van verschillende krachten en zwakheden beschreven. Voor jouw gemak heb ik deze informatie ook gebundeld in deze paragraaf. Ik beschrijf niet de uitwerking van al de krachten en zwakheden, alleen degenen waarmee ik heb gespeeld. Als je een interactie bij krachten niet kunt vinden, zie dan de paragraaf 'Vampier Interacties'. Houdt er rekening mee dat als een Sim het drankje 'Vampierresistentiecocktail' heeft gedronken, sommige krachten tijdelijk niet op de Sim uitgevoerd kunnen worden. Zie de paragraaf 'Drankjes en hun werking'. Het gebruik van deze krachten en zwakheden kost een vampier vampirische energie terwijl ze ook genoeg energie nodig hebben om sommige krachten uit te voeren.
Uitwerking Krachten
- Eeuwig welkom: met deze kracht kunnen vampiers gebruik maken van een 'Vampirische entree' en op vampirische wijze toegang weigeren/verlenen aan iedereen of iedereen behalve de vampier door op de voordeur te klikken van bewoonbare huizen die vampiers bezoeken. In iedere geïnstalleerde wereld zijn vampiers eeuwig welkom. Met deze kracht kun je woningen betreden zonder begroet te worden. Plasma drinken (diep en klein) van bewoners, waarbij je een vampirische entree hebt gemaakt in hun huis, gaat makkelijk (met uitzondering van toestemming vragen om te drinken: sluit vriendschap met de Sim om de kans op toestemming te vergroten). Op vampirische wijze toegang krijgen is handig als bewoners de deur op slot hebben gedaan voor iedereen behalve het huishouden. Als je de deur ontgrendelt bestaat de kans dat je niet meteen toegang krijgt. Ontgrendel de deur dan, ga terug naar huis of bezoek een andere kavel, en kom weer terug naar de kavel voor je grootse entree. Bespaar vampiers de moeite van een entree bij huizen gehuld in knoflook want vampiers verliezen door knoflook snel hun eetlust (of koop de kracht 'Knoflookimmuniteit').
- Hallucinatie uitspreken: toe te passen bij menselijke Sims en vampiers. Slachtoffers krijgen hier een +10 beduusde emotie 'Vampirische hallucinatie' van waar ze uiteindelijk zelf uitkomen maar je kunt de 'Hallucinatie verdrijven'. Hiermee verdwijnt de emotie. Sommige krachten kunnen niet uitgevoerd worden bij een hallucinatie.
- Vleersmuisvorm: klik ergens op de grond voor de optie 'Als vleermuis hierheen vliegen'. Vampiers kunnen ook op zichzelf klikken en zodoende de optie 'Altijd als vleermuis bewegen' inschakelen. Als vampiers, met allebei deze kracht, een kindje maken erft dit kind deze kracht als het kind een tiener wordt. Zie 'Vampier O jaa!'.
- Persoonlijkheid detecteren: kom in een handomdraai de eigenschappen te weten bij zowel menselijke Sims als vampiers behalve bij leden van je huishouden.
- Vampiercreatie: vampiers met de rang Minderwaardige vampier of hoger kunnen deze kracht aanschaffen. Alleen vampiers met deze kracht kunnen Sims transformeren in een vampier. Vampiers kunnen aanbieden om te transformeren (vriendelijke interactie), meteen transformeren in vampier (via het vampier ... menu) en Sims kunnen vragen om getransformeerd te worden. Wat de situatie ook is, deze kracht is vereist voor vampiers om Sims te kunnen transformeren in een vampier.
- Knoflookimmuniteit: deze kracht beschermt vampiers tegen de hardnekkige nadelige emotionele effecten van knoflook (zie de bijbehorende paragraaf). Met deze kracht kunnen vampiers zonder problemen bij knoflook in de buurt zijn, het eten, planten/oogsten en knoflookobjecten maken.
- Bevelen: menselijke Sims en vampiers kunnen bevelen krijgen. Beveel om gemeen te doen, schoon te maken, te repareren, te trainen, te vertrekken en om te zitten.
- Vampirische kracht/Vampirische branie/Vampirische macht: ik heb niet veel gespeeld met deze krachten maar ik heb mijn vampier een paar keer vampirische macht gegeven als ik perse wilde dat ze een duel won (zie de paragraaf 'Vechten en duels'). Ze won, misschien komt dat dus door deze kracht.
- Vampirische sluimer/Krachtigere vampirische sluimer/Vampirische trance: klik op een bed of doodskist voor deze optie. Vampiers met de zwakheid ‘Slaap van de ondoden’ slapen alleen in doodskisten. Van deze krachten lijkt de vampirische energie sneller op te laden dan van de normale (winter) slaap of dutje.
- Levensgeest manipuleren: het uitzuigen van de levensgeest van een Sim lest de dorst flink, maar het geheugen van de Sim zal gewist worden. Deze kracht is te vinden onder het Plasma ... menu wanneer de vampier op een Sim klikt. Sims kunnen dit weigeren. De levensgeest manipuleren kost de vampier energie maar niet zoveel als bij de Sims die leeggezogen worden (dit kan niet bij vampiers). Sims gaan knock out van het uitzuigen van de levensgeest en kunnen hiernaast ook nog uitgeput raken. Hierna kan de levensgeest ook weer hersteld worden door de vampier. Van het herstellen worden deze Sims 2 dagen lang +3 zelfverzekerd 'Geest hersteld'.
- Onweerstaanbare sluimer: dit kan toegepast worden op menselijke Sims en vampiers wat een +10 beduusde emotie 'Onweerstaanbare sluimer' geeft bij deze Sims en vampiers, ze vallen in een diepe slaap, waar ze uiteindelijk zelf uitkomen maar je kunt ook de 'Onweerstaanbare Sluimer verdrijven'. Hiermee verdwijnt de beduusde emotie ook. Sommige andere krachten kunnen niet uitgevoerd worden tijdens een sluimer.
- Hypnose: dit kan toegepast worden op menselijke Sims en vampiers wat een +10 beduusde emotie 'Gehypnotiseerd' geeft bij deze Sims en vampiers waar ze uiteindelijk zelf uitkomen maar je kunt de 'Hypnose verdrijven'. Hiermee verdwijnt de emotie ook. Sommige andere krachten kunnen niet uitgevoerd worden tijdens een sluimer.
- Zonbestendig/Meer zonbestendig: nutteloos. Vampiers met deze krachten zijn nog steeds gevoelig voor de dodelijke effecten van de zon. Zie ook de paragraaf 'Zonlicht en de dood'. Er zijn opties om te proberen om het leven van de stervende vampier te sparen, waaronder smeken bij Magere Hein. Zie de gids Doodsoorzaken en geesten. Deze krachten conflicteren met de zwakheden 'Dunne huid/Ontvlambaar vlees/Ontvlambaar plasma'.
- Perfect zonbestendig: vampiers zijn immuun voor de negatieve en dodelijke effecten van de zon. Conflicteert met dunne huid/ontvlambaar vlees/ontvlambaar plasma.
- Behoeften ontnemen: bij menselijke Sims kunnen vampier de behoeften Blaas, Energie, Honger en/of Hygiëne ontnemen en bij vampiers Dorst en Hygiëne. Vampiers kunnen achter elkaar behoeften ontnemen, er is geen cooldown periode.
- Bovennatuurlijke snelheid: vampiers met deze kracht hebben de interactie met zichzelf 'Vampirisch loopje in- of uitschakelen'. Je kunt ergens op de grond klikken voor de optie 'Hierheen gaan en 'Hier vampirisch heen rennen'. Als het vampische loopje wordt aangezet, verdwijnt de optie 'Hierheen gaan' en kunnen vampiers alleen nog ergens vampirisch naar toe rennen (eventueel ook vliegen als vleesmuis of teleporteren als mist als deze krachten zijn gekocht).
- Mistvorm: vampiers kunnen instellen om 'Altijd als mist te bewegen' (interactie met jezelf). Je kunt ook op de grond klikken voor de optie 'Hierheen teleporteren als mist:'.
Uitwerking Zwakheden
- Schuldige drinker: deze vampiers krijgen de 4 uur durende +50 gespannen emotie 'Schuldige drinker' als ze zonder toestemming plasma drinken van Sims. Het maakt niet uit of ze een klein drankje drinken of overtuigen om diep te drinken, deze emotie krijgen ze zolang ze geen toestemming hebben. Drinken met toestemming geeft vampiers de 6 uur durende blije emotie 'Bloeddorstige voldoening'. Toestemming krijgen is lastig. Je vergroot de kans door eerst vriendschap te sluiten met je prooi.
- Verschrompelde maag: het is in principe nutteloos voor vampiers om normaal voedsel te eten (ook al kunnen ze dat wel) omdat vampiers geen honger behoefte hebben maar een dorst behoefte (zie de paragraaf over behoeften). Mijn vampier met een verschrompelde maag kreeg, na het eten van plasmafruitsalade, een wervelwind van ongemakkelijke emoties, en dat terwijl vampiers gek zijn op plasma. De emoties waren van korte duur. Mogelijk geven ‘normale’ gerechten hetzelfde effect.
- Dunne huid/Ontvlambaar vlees/Ontvlambaar plasma: vampiers met deze zwakheden reageren overgevoelig op zonlicht en sterven hierdoor veel sneller dan vampiers zonder deze zwakheden. Deze zwakheden kosten vampiers veel vampirische energie. Vampiers met een dunne huid sterven redelijk snel, als je niet ingrijpt en ze uit de zon haalt, maar vampiers met ontvlambaar plasma sterven echt binnen 2 simminuten in de zon. Al kan een andere Sim of vampier uit het huishouden altijd smeken bij Magere Hein om het leven te sparen en zijn er andere opties om te proberen het leven te sparen. Zie de gids Doodsoorzaken en geesten. Zie ook de paragraaf 'Zonlicht en de dood'. Deze zwakheden conflicteren met de krachten 'Zonbestendig/Meer Zonbestendig/Perfect Zonbestendig'. Vampiers met deze zwakheden kunnen desgewenst het 'Brouwsel der Reconfiguratie' drinken (zie de paragraaf 'Drankjes en hun uitwerking') zodat de krachten en zwakheden gereset worden.
Bouwmodus
Er staan in de Bouwmodus twee kleden, in verschillende patronen/kleuren, bij de Decoratie (sorteren op functie): Aangepast Victoriaans Vloerkleeduiteinde ($50) en Aangepaste Victoriaanse Vloerkleedloper ($50). Hiermee kun je (lange) lopers maken. Het is een erg cool kleed.
Voorwerpen
Ingerichte ruimtes
Zie voor meer informatie: De Sims 4 Ingerichte ruimtes maken en gebruiken.
Creëer een Sim
- Meisjes (kinderen): 1 x volledig lichaam, 2 x kapsel.
- Jongens (kinderen): 1 x volledig lichaam, 1 x kapsel.
- Vrouwen (vanaf tiener): 4 x tops, 3 x volledig lichaam, 4 x onderkant, 11 x accessoires, 2 x schoenen, 5 x kapsel, 1 x hoofddeksel, 3 x make-up.
- Mannen (vanaf tiener): 3 x tops, 5 x volledig lichaam, 2 x onderkant, 1 x schoenen, 1 x kapsel, 1 x hoofddeksel.
Zie deze pagina voor afbeeldingen van deze CES voorwerpen.