SimsExpressie
  • Thuis
    • Privacy en Cookies
    • Contact
  • Site map
  • Gidsen
    • Gidsen CAW-tool
    • Gidsen De Sims 3
    • Gidsen De Sims 4
  • Technisch
  • Bibliotheek
  • Extra
    • Mijn Creaties
    • Hobbyhoek >
      • Inspiratie
      • Zelf ontwerpen
      • Bouw atelier
      • Uitdagingen
    • Gratis software
    • Community links
  • De Sims Middeleeuwen
  • CAW Resources

De Sims 4 Ouderschap Gids


Inhoudsopgave

Gebruik [CTRL] + [F] om via de zoekbalk snel te zoeken naar de gewenste paragraaf.
  • Introductie
  • Nieuwe relatietypes
  • Jeugdpuistjes
  • Doel
  • Beloningseigenschappen
  • Kinderfases en eigenschappen
  • Verpakte lunches en recepten
  • Tafel dekken
  • Vaardigheid: Opvoedkunde
  • Karakterwaarden
  • Karakterwaarde: Manieren
  • Karakterwaarde: Verantwoordelijkheid
  • Karakterwaarde: Conflictoplossing
  • Karakterwaarde: Empathie
  • Karakterwaarde: Emotionele beheersing
  • Kanskaarten
  • Privédagboek
  • Familie Prikbord
  • Sociale interacties
  • Stemmingswisselingen
  • Troep maken
  • Recent gedrag bestraffen
  • Vrijwilligerswerk
  • Kinderspeelgoed
  • Schoolprojecten
  • Bouwmodus
  • Creëer een Sim

Introductie

Foto
Ontwikkel opvoedkundige vaardigheden
Laat de opvoedkundige vaardigheden van je Sims een niveau stijgen om het gedrag van je kinderen te beïnvloeden. ​Kies wanneer je slecht gedrag moet bestraffen, goed gedrag moet aanmoedigen of wanneer je kinderen gewoon kinderen moet laten zijn.
Foto
Geniet van nieuwe familie-activiteiten
Roep alle familieleden bij elkaar om nieuwe activiteiten te ondernemen. Sims van alle leeftijden kunnen samenwerken om verschillende schoolprojecten te voltooien, uiting geven aan hun creativiteit met bouwblokken of vrijwilligerswerk doen.
Foto
Geef vorm aan de kindertijd van je Sims
De besluiten die je neemt zijn van invloed op het ouderschap van je Sims en maken een blijvende indruk op de toekomst van hun kinderen. Elke keuze beïnvloedt hun eigenschappen, hun relatie met familie en begeleidt ze naar volwassenheid.
Foto
Personaliseer je huishouden
Pas de looks n het huis van je Sims aan met nieuwe kleding en bouwvoorwerpen.​Geef de slaapkamers van de kinderen extra karakter, renoveer de keuken en laat je Sims zich van hun artistieke of sportieve kant zien met nieuwe outfits. 

Nieuwe relatietypes

Wanneer een kind is opgegroeid naar jongvolwassen zijn er verschillende relatietypes mogelijk met ouders, grootouders en broers/zussen. De manier waarop Sims zijn behandeld in hun jeugd door ieder familielid bepaalt hoe ze dit familielid zien in hun volwassen jaren. Deze relaties staan in het relatie paneel (sneltoets R) en geven nieuwe sociale interacties tussen familieleden alsook autonoom gedrag. 
SimGuruNinja citaat (bron): The traits they can receive upon aging to Young Adults reflect how they were brought up. And Sims will also remember how individual family members treated them. Check your kid's relationship panel after they age up to young adult. It will change the titles of their family based off their childhood experience. A sibling may become "Childhood Buds." A parent who was really good to you might become "Oh Captain My Captain." A parent who was not so great could be "Repressive Childhood." Grandparents get changed titles too. And lots more. Along with this, the relationship titles also introduce new social interactions between family members as well as updated autonomous behavior. So the way adult sims were treated when they were kids by individual family members dictates how they feel about them throughout adulthood.
Foto
Foto
Foto
Foto
Onderstaande relaties zijn niet alle nieuwe relaties maar alleen degene die ik wist te achterhalen (misschien dat ik er een kleine 10 mis). Er zijn ook (al dan niet autoritaire) relaties mogelijk tussen ouders en hun kroost gebaseerd op veel discipline. Rivaliserende broers en zussen kunnen onderling ook relaties ontwikkelen. 
  • ​Jeugdmaatjes: een neutrale relatie met een aardige broer of zus.​
  • Jeugdvijanden: een negatieve relatie met een aardige broer of zus.
  • Supergezinsgenoten: een geweldige relatie met een aardige broer of zus.
  • Passieve ouder: een neutrale relatie met een beetje discipline.
  • Ontspannen ouderschap: een neutrale relatie met een relaxte ouder.
  • Onbehulpzame ouder: een negatieve relatie met een beetje discipline.
  • Ongelukkig kind: een negatieve relatie met een relaxte ouder.
  • Mamalief/Papalief: de beste relatie en een beetje discipline.
  • Mama’s/Papa’s kindje: de beste relatie met een relaxte ouder
  • Fijne jeugd: een geweldige relatie met een beetje discipline.
  • Fijne jeugd gegeven: een geweldige relatie met een relaxte ouder.
  • ​Opalief/omalief: een neutrale relatie met een grootouder.
  • Grootouderskindje: een neutrale relatie met een kleinkind.
  • Grom-ouders: een negatieve relatie met een grootouder.
  • Mopperkindje: een negatieve relatie met een kleinkind.
  • ’s Wereld beste opa/oma: een geweldige relatie met een grootouder.
  • Grootoudersfavoriet: een geweldige relatie met een kleinkind.
Omhoog

Jeugdpuistjes

Sims, vanaf de levensfase tiener, kunnen jeugdpuistje krijgen. Dit huiddetail is te vinden in Creëer een Sim en er is keuze uit drie verschillende soorten puistjes.

Doel

Foto
Foto

Beloningseigenschappen

Dit is een kort en beperkt overzicht. Deze paragraaf heb ik alleen opgenomen zodat ik dat kon vermelden in de inhoudsopgave zodat spelers in één oogopslag kunnen zien dat er extra beloningseigenschappen zijn. Het doel van dit pakket, zie de vorige paragraaf, heeft ook een beloningseigenschap. Zie de paragraaf 'Karakterwaarden' en de verschillende paragrafen over de afzonderlijke karakterwaarden voor meer informatie, omschrijvingen en hoe je deze karakterwaarden kunt beïnvloeden.
Foto
Omhoog

Kinderfases en eigenschappen

Kinderen en tieners gaan soms door een kinderfase wat ze een tijdelijke eigenschap geeft. Ouders kunnen via de opvoedkundige interacties naar de fase vragen. Sommige kinderfases zijn alleen voor kinderen, sommige zijn alleen voor tieners en sommige zijn voor zowel kinderen als tieners. Deze eigenschappen bieden nieuwe interacties, emoties en gameplay. Een paar voorbeelden.

  • Kinderen in de 'Ik ben een beer' fase zijn +2 verdrietig 'Berebedroefd' als ze niet in een beerkostuum kunnen rondlopen. Dit kostuum staat in Creëer een Sim al trekken ze het waarschijnlijk uit zichzelf aan. Ouders kunnen naar het beerkostuum vragen via de opvoedkundige interacties.
  • Kinderen en tieners in de fase 'Aanwezig' hebben bij de stereo de optie om keiharde muziek te luisteren.
  • Kinderen en tieners in een 'Aanwezig' fase luisteren graag naar keiharde muziek wat ouders boos kan maken omdat die keiharde muziek meestal niet zo waarderen.
  • Sims die door de 'Gemeen' fase gaan kunnen +2 blij worden voor 3 uren omdat er op die momenten niets boven de ellende van een ander gaat om jezelf beter voelen. 
  • Toen mijn tiener de kinderfase 'Afstandelijk' kreeg, kreeg ze op hetzelfde moment de emotie 'Crisistijd' wat haar voor 8 uren +50 gespannen maakte.
Foto

Tijdelijke eigenschappen

Foto
Foto
Omhoog

Verpakte lunches en recepten

Sims (vanaf tieners) kunnen op een koelkast klikken voor de optie Verpakte lunch maken. Hierbij krijgen Sims keuze uit drie nieuwe maaltijden om te bereiden (zie recepten hieronder) en waarmee ze de kookvaardigheid ontwikkelen. Door op een verpakte lunch te klikken (vanaf kinderen) hebben Sims de opties: In wereld of inventaris plaatsen, Opbergen (dan plaatsen Sims het in de koelkast) en Verpakte lunch uitpakken om het te eten. Verpakte lunches blijven in de inventaris 10 uur goed terwijl het in de koelkast dagen houdbaar is. Zo'n lunchpakket is natuurlijk handig om mee te geven aan naar schoolgaande kinderen en tieners.
Foto
Van iedere andere maaltijd kan een verpakte lunch gemaakt worden door erop te klikken. Kinderen hebben deze optie ook, ze kunnen de maaltijden alleen niet zelf koken zoals Sims (vanaf tieners) dat wel kunnen. Van peutermaaltijden, zoals bijvoorbeeld dierencrackers, kunnen ook verpakte lunches gemaakt worden: zet de peuter eerst in een kinderstoel voor de optie ‘Eten geven’ en annuleer vervolgens de actie als de peuter de maaltijd wilt opeten zodat Sims er een verpakte lunch van kunnen maken. De optie om een verpakte lunch te maken is er ook bij maaltijden die in de koelkast staan. Om van een peutermaaltijd een verpakte lunch te maken moet deze in de wereld staan en niet in de koelkast. Verpakte lunches in de inventaris kunnen ook aan peuters gegeven worden via de optie ‘Eten geven uit inventaris'. 

Nieuwe recepten

  • ​Boterham met Pindakaas en Jam ($3) / Veilig voor vegetariërs.
  • ​Broodje Tonijnsalade ($3)
  • Groenten en Humus Sandwich ($4) / Veilig voor vegetariërs.

Tafel dekken

Sims kunnen de tafel dekken via de optie Tafel dekken met. Ook kinderen en tieners kunnen de tafel dekken of beïnvloedt worden (via de opvoedkundige interacties) om de tafel te dekken. Kleinere en grote ronde en vierkante eettafels kunnen gedekt worden zolang er maar stoelen aan staan. Het aantal geplaatste placemats bij het tafel dekken, hangen af van de hoeveelheid stoelen. Bijvoorbeeld: drie stoelen = 3 placemats ook al zouden er zes aan de tafel passen. Mijn Sims konden geen eettafels dekken waar een parasol op stond en kinderstoelen kregen ook geen placemat. Een gedekte eettafel kan ook afgeruimd worden. Onderstaande stijlen zijn beschikbaar bij het tafel dekken. 

Placemats

  • Casual Placemat ... Blauw - Geel - Lichtbruin - Rood.
  • ​Feestelijke Placemat ... Blauw - Bordeauxrood - Geel - Grijs.
  • ​Luxe Placemat … ​Driehoeken - Rand - Stippen - Woestijn.
Foto
Omhoog

Vaardigheid: Opvoedkunde

​​Kundige ouders weten wanneer kinderen aanmoediging of discipline nodig hebben en hoe je ze beïnvloed. Ze weten hoe je kinderen weer in het gareel krijgt en hoe je aan hun behoeften voldoet. De opvoedkundige vaardigheid groeit door het zorgen voor kinderen, praten met andere ouders en onderzoek doen op de computer. Door deze vaardigheid te verhogen, ontgrendel je nieuwe manieren om kinderen op te voeden en aan hun behoeften te voldoen. Op de computer vind je onder 'Web' de opties 'Door opvoedkundige forums bladeren' en 'Opvoedkundige methodes onderzoeken'. Ook kunnen ouders elkaar opvoedkundige tips geven. Als de uitbreiding Beleef het Samen is geïnstalleerd kan opvoeden als clubvereiste worden ingesteld.
Foto
Foto

Niveau's

  • Niveau 1: Sim kan het gedrag van kinderen aanmoedigen en ze beïnvloeden om schoon te maken. Sim kan een standje geven voor slecht gedrag door het kind te vragen die actie niet te doen of door tegen een kind te roepen ermee op te houden.
  • Niveau 2: Sim kan kinderen beïnvloeden om hun huiswerk te maken. Sim kan haar/zijn kinderen nu streng toespreken om zich netjes te gedragen. Sim kan nu ook meer opties selecteren bij het reageren op een leermoment.
  • Niveau 3: Sim kan kinderen helpen om aan hun basisbehoeften te voldoen zoals blaas, hygiëne en plezier. Sim kan opvoedkundige tips aan andere ouders geven.
  • Niveau 4: Sim kan time-outs geven. Sim zal meer informatie krijgen over hoe haar/zijn advies de ontwikkeling van haar/zijn kind zal beïnvloeden.
  • Niveau 5: Sim kan kinderen straffen die zich niet gedragen. Voor een zachtere benadering kan Sim het slechte gedrag bespreken en het goedmaken met een omhelzing. Sim heeft ook toegang tot meer manieren om aan de behoeften van een kind te voldoen.
  • Niveau 6: Sim kan andere ouders zich beter doen voelen als het ouderschap zijn tol begint te eisen. Bij het verzorgen van baby’s ziet Sim wat haar/zijn baby nodig heeft.
  • Niveau 7: Sim kan beter aan de behoeften van haar/zijn kinderen voldoen. Sim kan haar/zijn kinderen nu ook beter beïnvloeden om bepaalde acties uit te voeren.
  • Niveau 8: Sim heeft een derde optie voor alle leermomenten. Sim kan nu ook effectiever sociale disciplinaire maatregelen nemen.
  • Niveau 9: Sim is overredend genoeg om altijd succes te hebben bij het beïnvloeden van een kind om een actie uit te voeren, zoals afwassen. Sim weet ook hoe al haar/zijn adviezen tijdens opvoedkundige momenten uit zullen pakken.
  • Niveau 10: Sim kan super efficiënte babyverzorging op baby’s uitvoeren om in één keer aan al hun behoeften te voldoen. Tijdens het uitvoeren van tal van opvoedkundige taken kan Sim nu de Toegewijde Oudermodus aannemen waarbij haar/zijn eigen behoeften geen belemmering zullen vormen.
Foto

In-game lessen over opvoedkundige vaardigheid

  • ​Alle ouders kunnen de opvoedkundige vaardigheid leren. Deze vaardigheid is onontbeerlijk voor Sims die goed opgevoede en welgemanierde kinderen willen hebben.
  • Sims kunnen hun opvoedkundige vaardigheid verbeteren door onderzoek op de computer te doen of door vaardigheidsboeken te lezen. Maar de beste manier om de vaardigheid te verbeteren is door daadwerkelijk opvoeden. De enige manier om de hoogste niveaus te bereiken, is door opvoedkundige vaardigheden toe te passen. Werk met kinderen om goed gedrag aan te moedigen en slecht gedrag te ontmoedigen. Een verzorger die voldoet aan de behoeften van een kind met sociale opvoedkundige acties zal van die ervaring leren.
  • Kinderen krijgen voortdurend met leermomenten te maken. Het is aan de ouders om te beslissen welk gedrag aangemoedigd en welk gedrag ontmoedigd moet worden. Maakt het kind rommel? Kies dan voor een kalm gesprek over het juiste gedrag of ga voor de directere benadering en schreeuw tegen het kind om daarmee op te houden.
  • Als ouders zullen Sims ook de behoefte hebben om kinderen tijdens hun dagelijkse routines bij te staan. Ouders kunnen voor een zachte benadering kiezen en hun kinderen proberen te beïnvloeden om af te wassen of naar bed te gaan. Dwarse kinderen hebben een iets directere aanpak nodig. Ouders kunnen kinderen ook geen keuze laten en ze dwingen om karweitjes te doen.
  • De taak van ouders is niet alleen het in goede banen leiden van gedrag: kundige ouders zullen hun kinderen ook helpen door snel aan hun behoeften te voldoen. De verzorger kan kinderen beïnvloeden om een snelle snack te eten of de trek even te bewaren. Andere keren kunnen ze kinderen vertellen om op te ruimen.
  • Een uitdaging met baby’s is dat hun communicatievaardigheden nog niet zo goed zijn ontwikkeld. Kundige ouders zullen de non-verbale aanwijzingen onmiddellijk oppikken en vaststellen wat de baby nodig heeft. Weten wanneer een baby hongerig is in plaats van slaperig zou urenlang onnodig huilen kunnen voorkomen.
Foto

Vaardigheidsboeken

  • Deel 1: Leren Kruipen ($75) door: Dr. PJ. Leer het verschil tussen het verzorgen van een baby en het verzorgen van een kat. Welke kat kan alleen gelaten worden? Welke houdt van tonijn. Alle antwoorden inbegrepen.
  • Deel 2: Eerste Stapjes ($150) door: Dr. PJ. Naarmate je kind ouder wordt, is manipulatie onontbeerlijk. Gebruik empathie en schuld om kinderen te beïnvloeden jouw regels te volgen
  • Deel 3: Zonder trainingswieltjes ($250) door: Dr. PJ. Lees hoe je het beste met stemmingswisselingen van tieners om moet gaan, wat hip en nieuw is en wat de coolste sokken zijn om cadeau te doen.
Foto

Mogelijke emoties (onder meer)

  • Goede opvoedkundige tips ontvangen: +1 zelfverzekerd (2 uur). Door het krijgen van opvoedkundige tips. 
  • Opvoedkundige expert bevestigd: +1 zelfverzekerd (2 uur). Door het bladeren door opvoedkundige forums. 
  • Opvoedkunde in twijfel getrokken: +1 boos (2 uur). Door het bladeren door opvoedkundige forums. Sim is hierdoor te gefrustreerd om door opvoedkundige forums te bladeren of opvoedkundige methodes te onderzoeken.
  • Doe ik het helemaal verkeerd: +1 gespannen (2 uur). Door het onderzoeken van opvoedkunde. Sim is hierdoor te gefrustreerd om door opvoedkundige forums te bladeren of opvoedkundige methodes te onderzoeken.
  • Online opvoedkunde schaamte: +1 beschaamd (2 uur). Door het onderzoeken van opvoedkunde. ​
  • Toegewijde Oudermodus: +2 blij (2 uur). Door super efficiënte babyverzorging.
Omhoog

Karakterwaarden

Zodra Sims opgroeien van baby's naar peuters krijgen ze vijf karakterwaarden (zie ook de afzonderlijke paragrafen over deze waarden): 
​
  • Manieren = positief: goede manieren / negatief: slechte manieren.
  • Verantwoordelijkheid = positief: verantwoordelijk / negatief: onverantwoordelijk.
  • Conflictoplossing = positief: bemiddelaar / negatief: twistziek.
  • Empathie = positief: meelevend / negatief: ongevoelig.
  • Emotionele beheersing = positief: emotionele beheersing / negatief: onbeheerste emoties.

Zowel peuters, kinderen als tieners ontwikkelen karakterwaarden welke de vaardigheid van Sims bepalen zich aan te passen en zich effectief te gedragen in het dagelijks leven. De karakterwaarden staan bij het Simologie-paneel (sneltoets Y) waar je ook de voortgang kunt bekijken. Houd de muis boven de karakterwaarden om de interacties te bekijken die Sims kunnen uitvoeren om ze te beïnvloeden. Elke waarde kan positief of negatief zijn. Veel gedragingen zijn gekoppeld aan dit karakterwaardesysteem. Ouders kunnen deze waarden beïnvloeden door opvoedkundige interacties te gebruiken. Als peuters, kinderen en tieners activiteiten uitvoeren die op een positieve manier geassocieerd zijn met karakterwaarden, zullen deze op positieve wijze worden verhoogd. Als ouders deze gedragingen aanmoedigen en prijzen, zullen ze ook worden verhoogd. Maar als Sims negatieve activiteiten uitvoeren die op een negatieve manier geassocieerd zijn met karakterwaarden, of als een ouder deze activiteiten prijst, hebben ze het tegenovergestelde effect. 
Foto
Foto
Foto
​Afhankelijk van de eigenschappen waar Sims mee beginnen kunnen ze al wat karakterwaarden hebben. Sims met de eigenschap ‘slons’ bijvoorbeeld beginnen met een klein beetje negatieve manieren. ​Zodra een waarde het donkere uiteinde van de meter bereikt, vallen Sims binnen het bereik om een beloningseigenschap te verdienen als ze jongvolwassen worden maar Sims kunnen nog steeds buiten het bereik vallen totdat ze zijn opgegroeid naar jongvolwassen. ​​​​​​Peuters, kinderen en tieners kunnen waarden verdienen en verliezen, gebaseerd op hun acties en hoe hun ouders daarop reageren. Zodra Sims jongvolwassen worden, worden hun karakterwaarden vergrendeld en krijgen ze een permanente beloningseigenschap(pen) afhankelijk van het bereik van hun karakterwaarden, die hun opvoeding weerspiegelen. ​​Zie ook de afzonderlijke paragrafen voor meer informatie over deze waarden, hoe ze beïnvloedt kunnen worden en welke permanente beloningseigenschappen er zijn.

Karakterwaarde: Manieren

Manier waarden kunnen worden verhoogd door vriendelijke introducties, het dekken van de tafel, afwassen of door complimentjes te geven. Ouders kunnen hun kinderen ook leren om alsjeblieft en dankjewel te zeggen. Negatieve manieren worden verdiend door boeren of scheten te laten, vloeken en onbeleefde introducties. Peuters die hun kleren uittrekken met vreemden in de buurt, is ook een teken van slechte manieren. Zie ook de Paragraaf 'Karakterwaarden'.​​ Door in een jongvolwassene te veranderen, kan de Sim een van deze eigenschappen verdienen: Goede manieren (positief) of Slechte manieren (negatief).
Foto
Foto

​Positief: Goede manieren

  • Sims met goede manieren willen geen walgelijke acties uitvoeren, in ieder geval niet in het bijzijn van anderen. Ze hebben ook een nieuwe beleefde introductie en bouwen sneller vriendelijke relaties op. ​​Goed gemanierde Sims kunnen de gastheer of gastvrouw van een huis dat ze bezoeken ook dankbaarheid tonen. 
  • Gedragingen die positief bijdragen aan manieren bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘netjes’, Ouders die je alsjeblieft en dankjewel leren zeggen, Vriendelijke introducties, De tafel dekken, Afwassen, Complimentjes geven.

Negatief: Slechte manieren

  • Sims met slechte manieren kunnen proberen om aardig te zijn, maar dat mislukt altijd bij bepaalde sociale interacties. ​​Ze zullen vaak walgelijke manieren hebben, veel vloeken en nooit willen afwassen.​ 
  • Gedragingen die negatief bijdragen aan manieren bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘slons’, Boeren en scheten laten, Vloeken, Onbeleefde introducties, Peuters die hun kleren uittrekken met vreemden nabij (interactie met jezelf).

Karakterwaarde: Verantwoordelijkheid

Je huiswerk maken en goede cijfers halen verhogen de verantwoordelijke karakterwaarden. Het vuilnis buiten zetten, tandenpoetsen en speelgoed opruimen hebben ook een positief effect. Het slecht doen op school, straffen overtreden of een verbod schenden hebben een negatieve invloed op verantwoordelijkheid. Peuters en kinderen die rommel maken of tieners die hun baan opzeggen, verlagen de verantwoordelijkheid. ​Zie ook de Paragraaf 'Karakterwaarden'. ​Door in een jongvolwassene te veranderen, kan de Sim een van deze eigenschappen verdienen: Verantwoordelijk (positief) of Onverantwoordelijk (negatief).
Foto
Foto

Positief: Verantwoordelijk

  • Verantwoordelijke Sims zijn beter in hun werk en kunnen kinderen en tieners leren verantwoordelijk te zijn.
  • ​​Gedragingen die positief bijdragen aan verantwoordelijkheid bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘perfectionistisch’, Het voltooien van een schoolproject, Huiswerk maken, Goede cijfers halen, Een verpakte lunch maken, Tieners die hun part-time baan goed doen, De vuilnis buitenzetten, Tandenpoetsen, Gebroken voorwerpen repareren, Speelgoed uit de speelgoedkist opruimen, Rommel opruimen.

Negatief: Onverantwoordelijk​

  • Onverantwoordelijke Sims voelen zich niet prettig op het werk, maar het negeren van rekeningen of lummelen maakt ze blij. Ze kunnen ook op nieuwe situaties stuiten als ze aan het werk zijn.
  • Gedragingen die negatief bijdragen aan verantwoordelijkheid bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘Kinderachtig', Slechte cijfers halen, Spijbelen of niet opdagen op werk, Part-time baan opzeggen, Rommel maken, Op het toilet spelen, Straf negeren, Verbod overtreden.
Omhoog

Karakterwaarde: Conflictoplossing

Sims kunnen hun conflictoplossing op positieve wijze verhogen door verontschuldigend te zijn of door ruzies bij te leggen. Ouders kunnen ook leren om sorry te zeggen. Proberen te helpen bij het oplossen van slechte relaties verhoogt de conflictoplossing. Het uitroepen tot vijand of het verafschuwen van Sims heeft een negatieve invloed op conflictoplossing, net als vechten of ruziemaken.​ ​Zie ook de Paragraaf 'Karakterwaarden'. Door in een jongvolwassene te veranderen, kan de Sim een van deze eigenschappen verdienen: Bemiddelaar (positief) of Twistziek (negatief).
Foto
Foto

Positief: Bemiddelaar​

  • Bemiddelaar Sims maken meer kans om succesvol excuses aan andere Sims aan te bieden en kunnen de forums bemiddelen. ​Ze kunnen ook verschillen met Sims bijleggen waar ze lange tijd onaardig tegen zijn geweest.
  • ​Gedragingen die positief bijdragen aan conflictoplossing bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘Extravert’, Ruzies bijleggen, Excuses aanbieden na een negatieve interactie, De sociale interacties om vergiffenis smeken, gemeenschappelijke interesses vinden of proberen te kletsen, Ouders die je sorry leren zeggen, Sociale interactie vrede sluiten na gevecht, Slechte relaties repareren.

Negatief: Twistziek​

  • Twistzieke Sims beginnen niet altijd op de juiste manier aan een gesprek met Sims die ze niet mogen. ​Oprecht excuses aanbieden is nog moeilijker en ze willen graag een punt maken.
  • ​Gedragingen die negatief bijdragen aan conflictoplossing bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘heethoofd’, Een Sim tot vijand verklaren, Het hebben van een verachte relatie, Vechten tegen andere Sims, Betrokken raken bij ruzies.

Karakterwaarde: Empathie

Sims kunnen hun empathie verhogen door als familie vrijwilligerswerk te doen of door sociale interacties te kiezen die anderen helpen om te gaan met negatieve emoties. Kinderen kunnen ook met hun dokterspeelset spelen. Gemeen zijn, tegen een andere Sims schreeuwen, trollen op de computer of het slaan van knuffeldieren zal de empathie verlagen.​ Zie ook de Paragraaf 'Karakterwaarden'. ​Door in een jongvolwassene te veranderen, kan de Sim een van deze eigenschappen verdienen: Meelevend (positief) of Ongevoelig (negatief).
Foto
Foto

Positief: Meelevend ​

  • Meelevende Sims kunnen andere Sims hun negatieve emoties helpen verlichten. Ze kunnen ook empathie laten zien door emotionele lasten te delen. Deze Sims raken echter gestrest als ze gemeen doen.
  • Gedragingen die positief bijdragen aan empathie bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘Goed’, Als familie vrijwilligerswerk doen, Spelen met de dokterspeelset, Naar negatief sociaal humeur vragen, De sociale interacties kalmeren, opbeuren of troosten over dood.

Negatief: Ongevoelig​

  • ​Ongevoelige Sims kunnen negatieve emoties van andere Sims in twijfel trekken. Ze kunnen ook andere Sims opjutten. Ongevoelig Sims maken meer kans op sociale mislukkingen als ze tegen Sims met slechte manieren praten.
  • Gedragingen die negatief bijdragen aan empathie bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘gemeen’ of ‘boosaardig, Gemene sociale interacties, Schreeuwen tegen andere Sims, Trollen op forums, Knuffeldieren slaan, Om schaamte lachen of droevige sociale interacties belachelijk maken, Woede kleineren, stressniveau belachelijk maken of ongemak bespotten.

Karakterwaarde: Emotionele beheersing

Sims die hun negatieve emoties kunnen ombuigen, kunnen emotionele beheersing opbouwen. Ze kunnen ook verschillende ontspannende interacties met radio’s en instrumenten uitvoeren of joggen om hun hoofd leeg te maken. Een emotionele inzinking, duwen of bijten zal de emotionele beheersing negatief beïnvloeden. Het vernietigen van poppenhuizen of schoolprojecten zal deze waarde ook verlagen. ​Zie ook de Paragraaf 'Karakterwaarden'. ​Door in een jongvolwassene te veranderen, kan de Sim een van deze eigenschappen verdienen: Emotionele beheersing (positief) of Onbeheerste emoties (negatief).
Foto
Foto

Positief: ​Emotionele beheersing​

  • ​Sims met de eigenschap ‘emotionele beheersing’ kunnen negatieve humeuren verlichten door te joggen, naar bepaalde muziek te luisteren, een blog op de computer te schrijven of door een instrument te bespelen. Over het algemeen verdwijnen hun negatieve emoties sneller dan bij andere Sims.
  • ​Gedragingen die positief bijdragen aan emotionele beheersing bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘zelfverzekerd’, In dagboek schrijven, Joggen om te ontspannen bij een negatief humeur, Naar klassieke muziek luisteren om te ontspannen bij een negatief humeur, Instrumenten bespelen om te ontspannen bij een negatief humeur, Gevoelens wegspelen bij een negatief humeur.

Negatief: Onbeheerste emoties

  • Sims met onbeheerste emoties kunnen hun negatieve emoties niet zo snel verlichten als andere Sims. Als ze sterke negatieve emoties hebben, kunnen ze emotioneel instorten.
  • Gedragingen die negatief bijdragen aan emotionele beheersing bestaan uit: Het hebben van de eigenschap ‘jaloers’ of ‘gestoord’, Het hebben van een emotionele inzinking, Een andere Sim duwen of bijten, Andere Sims slaan, Een poppenhuis kapotmaken, Een schoolproject vernielen.
Omhoog

Kanskaarten

Karakterwaarden geven nieuwe kanskaarten, afgestemd op de eigenschappen van Sims. Dit betekent dat je vaak keuzes voor je Sims moet maken, gebaseerd op hun opvoeding. Afhankelijk van de gemaakte keuze bij een kanskaart, heeft dit een positieve en/of negatieve invloed op karakterwaarden. In mijn spel ontvingen de ouders kanskaarten via hun mobiele telefoon, tijdens de uren dat de kinderen op school waren, waarbij ze advies gaven wat vervolgens werd opgevolgd door de school. Kinderen en tieners kunnen ook kanskaarten ontvangen waarbij ze beslissingen moeten nemen die karakterwaarden beïnvloeden. Bij sommige kanskaarten weet je op voorhand welke keuzes welke karakterwaarden beïnvloeden maar bij sommige kanskaarten weet je dit niet van te voren. Onderstaande voorbeelden van kanskaarten lezen van links naar rechts waarbij steeds eerst de kanskaart wordt gegeven en daarna het resultaat. 

Privédagboek

Het Privédagboek staat in de Bouwmodus (sorteren op functie) bij de Activiteiten en vaardigheden (recreatie) en is te koop voor $28. Door in een dagboek te schrijven, ontwikkelen kinderen de creatieve vaardigheid en Sims (vanaf tiener) de schrijfvaardigheid. ​Vanaf het moment dat een Sim in een dagboek schrijft, is het Sims gebonden. Kinderen en tieners leren, door in een dagboek te schrijven, emotionele beheersing.

Opties

  • In dagboek schrijven. Dit is mogelijk voor iedere Sim vanaf kind. 
  • In inventaris/wereld plaatsen. Het dagboek kan ook in de inventaris of wereld gesleept worden. 
  • Dagboek verstoppen. Mijn tiener stopte het dagboek in de inventaris maar ze kon ook op een bed klikken voor de opties 'Dagboek verstoppen' en 'Dagboek zoeken' als het dagboek verstopt was in het bed (wat haar broertje trouwens ook kon, ik verwacht dat iedere Sim dit kan). Mogelijk zijn er meer plekken om het dagboek te verstoppen.
  • Opbergen. Mijn tiener stopte het in de boekenkast.
  • Melancholische gedachten uiten. Wanneer Sims zich verdrietig voelen, hebben ze deze optie. 
  • Verwoed pennen. Boze Sims hebben deze optie.
  • Tekeer gaan over stress. Als Sims de gespannen emotie hebben, kunnen ze daarover tekeer gaan. 
  • Gênante momenten opbiechten. Sims die zich beschaamd voelen, hebben deze optie.
  • Herinneringen ophalen. Als er notities staan in het dagboek, kan de auteur dit herlezen en zodoende herinneringen ophalen wat emoties geeft. 
  • In dagboek lezen. Als een andere Sim het dagboek aan het lezen is, kun je op deze Sim klikken voor de optie <Naam Sim> op lezen van dagboek betrappen!.
  • Schrijven in dagboek aanmoedigen. Als tieners of kinderen in een dagboek schrijven of dit zojuist gedaan hebben, verschijnt deze opvoedkundige interactie.
Foto
Betrapt op dagboek lezen

Mogelijke emoties (onder meer)

  • Nieuwe dag nieuwe notitie: +1 blij (4 uur). Door schrijven in dagboek. 
  • Beschamend moment: +1 beschaamd (2 uur). Door het herbeleven van dagboekherinneringen. 
  • In dagboek gesnuffeld: +2 zelfverzekerd (4 uur). Door succesvol dagboek te lezen. 
  • Betrapt: +1 beschaamd (2 uur). Door op dagboek lezen te zijn betrapt. 
  • Betrapt op het lezen van mijn dagboek: +2 boos (2 uur). Door het betrappen van een dagboeklezer. 
Omhoog

Familie Prikbord

In de Bouwmodus (sorteren op functie) kan bij de Activiteiten en vaardigheden (recreatie) het Familie Prikbord voor $125 gekocht worden. 

Opties

  • Avondklok instellen. Sims (vanaf jongvolwassen) kunnen een avondklok instellen voor kinderen en tieners. Dit hoeft dus niet perse door de ouders ingesteld worden. De avondklok kan op 19.00, 21.00 en 23.00 ingesteld worden en geldt voor alle kinderen en tieners binnen het huishouden. Als de klok geel is, kan de avondklok verwijderd of opnieuw ingesteld worden. Ongeveer een uur voordat de ingestelde avondklok ingaat, wordt de klok oranje. Een rode klok betekent dat de avondklok is ingegaan. Als de avondklok is ingegaan, kan de tijd niet meer gewijzigd worden. Vanaf  6.00 in de ochtend wordt de avondklok opgeheven en kunnen Sims een andere tijd instellen (of op de ingestelde tijd laten staan) of de avondklok verwijderen. Dit kan niet omzeild worden door het prikbord in de Bouwmodus te vervangen, aangezien een nieuw prikbord de ingestelde avondklok gewoon overneemt.  Kinderen en tieners die zich niet aan de avondklok houden, kunnen op hun kop krijgen van hun ouders. Mijn tiener ontving een SMS van haar moeder toen ze op pad was terwijl de avondklok bijna inging. Toen Dewi 2 uur te laat thuiskwam liet ik haar vader haar strikt bestraffen.
Foto
  • Avondklok verwijderen. Je kunt de straf niet veranderen tijdens strafuren. Vanaf 6.00 in de ochtend kan dit verwijderd worden.
  • Briefje schrijven voor. Sims (vanaf kind) kunnen briefjes schrijven voor elkaar. Ouders die voor hun kinderen een briefje schrijven ontwikkelen de opvoedkunde.
  • Boos briefje schrijven voor. Sims (vanaf kind) kunnen, wanneer ze boos of gespannen zijn, een boos briefje achterlaten voor een andere Sim. 
  • Briefje lezen. Iedere Sim (vanaf kind) kan dit briefje lezen, ongeacht voor wie het geschreven is, maar alleen de geadresseerde haalt het van het prikbord af nadat het gelezen is. Als de geadresseerde het boze briefje leest, krijgt deze Sim door het kwetsende briefje een twee uur durende boze emotie.
  • ​Tekening maken. Sims (vanaf tiener) kunnen tekeningen voor elkaar maken, waarbij ze één van de vijf standaard tekeningen tekenen. Ouders die een tekening voor hun kinderen maken ontwikkelen de opvoedkunde. Tekeningen kunnen ook op de muur gesleept worden of op een ander prikbord.
  • Tekening uit inventaris toevoegen. Kinderen kunnen een tekening toevoegen, gemaakt met bijvoorbeeld de AEKI Hobby Wonderland, als er één in diens inventaris zit.
  • ​Naar tekening kijken. Klik op de tekening voor de optie 'Bekijken' (hiermee kunnen peuters vragen 'Wat is dat') of op het prikbord voor de optie 'Naar tekening kijken'. Iedere Sim (vanaf kind) kan naar tekeningen kijken. Maar alleen de geadresseerde stopt de tekening, na het bekijken via het prikbord, in diens inventaris.
  • Prikbord leegmaken. Als het prikbord te vol wordt, of er kan niets meer bij, dan kunnen Sims (vanaf kind) het bord leegmaken. 

Sociale interacties

Deze gamepack biedt nieuwe sociale interacties en, als gevolg hiervan, nieuwe gameplay om peuters, kinderen, tieners en ouders te sturen en beïnvloeden. Veel van wat je als ouder of jeugdige Sim wel of niet doet heeft invloed op de karakterwaarden en onderlinge relaties. In deze paragraaf staat een selectie van nieuwe interacties. Er zijn vaak meer en minder interacties dan hier genoemd, afhankelijk van onder meer het niveau in opvoedkunde, beloningseigenschappen, kinderfases, recent vertoond gedrag, levensfase (peuter, kind of tiener), het soort relatie tussen elkaar (bijvoorbeeld van ouder naar kind, tussen ouders onderling - zo kunnen ouders bijvoorbeeld ook ruzie maken met elkaar - en kinderen/tieners onderling), etc. Allemaal invloeden die sociale interacties kunnen ontgrendelen en onderlinge relaties versterken of verslechteren. 
Foto
Leren om alsjeblieft en dank je wel te zeggen

Interactie ouders: opvoeden

  • Beïnvloeden om: groepsmaaltijd te maken, aan schoolproject te werken, afwas te doen, huiswerk te maken, plassen op te dweilen, rommel op te ruimen, speelgoed op te ruimen, tafel te dekken, te douchen, te eten, te plassen, te slapen, (buiten) te spelen, vuilnis buiten te zetten of op te rapen, vaardigheden op te bouwen. 
  • Helpen met behoeften: aanmoedigen blaas op te houden, bevredigend babbelen, een grappig gezicht trekken, een tweede energieboost geven, opdragen iets te eten, vragen zichzelf schoon te maken.​
  • Recent gedrag aanmoedigen: aanmoedigen om schoolprojecten te voltooien, aanmoedigen om goede cijfers te halen, aanmoedigen om in dagboek te schijven. 
  • Recent gedrag bestraffen: bestraffen, kalm, streng of strikt. Zie de bijbehorende paragraaf over recent gedrag bestraffen. 
  • Meer opties: ouders kunnen hun peuters en kinderen leren om alsjeblieft, dankjewel en sorry te zeggen. Kinderen en tieners kunnen een preek krijgen over betere tafelmanieren. Ook zijn liefdevolle omhelzingen mogelijk. Ouders kunnen ook informeren naar kinderfases als een kind of tiener door een fase heen gaat.

Interacties jeugdige Sims

Kinderen en tieners hebben ook nieuwe sociale interacties, onderling bij elkaar en bij de ouders. Niet iedere interactie is voor iedere levensfase beschikbaar. Zo kunnen bijvoorbeeld tieners hun broers en zussen misleiden dat het Vrieskonijn echt is of overtuigen dat monsters bestaan en kunnen peuters bijten. Als bepaalde interacties uit de hand lopen, kunnen ouders altijd ingrijpen. Peuters, kinderen en tieners kunnen ook op zichzelf klikken om ingestelde verboden te overtreden of om walgelijk te doen (zoals boeren en scheten laten).
​
  • Gemene interacties: verboden woorden roepen, ruziemaken over huisregels of een verbod of muziek, stoer doen, niet-coole ouder bespotten, ​beschuldigen van het aanraken van bezittingen door broer/zus, misleiden om te laten geloven dat het Vrieskonijn echt is bij broer/zus, overtuigen dat monsters echt zijn bij broer/zus. ​
  • Vriendelijke interacties: liefdevolle omhelzingen, obsessief doen over favoriete sociale media door tiener, over ouders klagen.
  • Overige interacties: er zijn ook ondeugende interacties mogelijk. Tieners kunnen via de opvoeden interactie hun broer of zus (alleen kinderen) in bed leggen. 
Foto
Broertje plagen
Omhoog

Stemmingswisselingen

​Sims van alle leeftijden kunnen driftbuien hebben en emotioneel in elkaar storten. Tieners hebben dramatische stemmingswisselingen​ en bijbehorende emotie: Het gaat niet zo goed met mij: +50 boos (8 uur). Sims vanaf jongvolwassen hebben bij tieners in een dergelijke staat de volgende opties. Het is onnodig een ouder van die tiener te zijn, een bekende heeft deze opties ook: Stemmingswisseling uitleggen, Sim aanmoedigen om woede om te buigen, Stemmingswisseling bekritiseren. De razende tiener heeft ook mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld 'Joggen om hoofd leeg te maken' (interactie met jezelf). Anderen kan de razende tiener onder meer duwen, een drankje gooien en een belediging over het gezicht maken. Tieners kunnen de woede van de razende tiener kleineren, de boze bui bespreken en proberen te kalmeren. 
Foto

Troep maken

Een beetje peuter of kind kan er natuurlijk op los kliederen als geen ander. klik ergens op de grond voor de optie Troep maken. Peuters ontwikkelen hiermee de fantasie en kinderen de creatieve vaardigheid. Ouders kunnen dit gedrag op een kalme, strenge of strikte manier bestraffen. Kinderen kunnen een verbod of time-out krijgen voor het maken van rommel, iets van niet bij peuters kan. Kinderen kunnen beïnvloedt worden om hun eigen rommel op te ruimen. De rommel van peuters moet opgeruimd worden door andere Sims (vanaf kind) door op de troep te klikken. 
Foto

Mogelijke emoties

  • Geïnspireerde Rommel: +1 geïnspireerd (2 uur). Door rommel te maken. 
  • Speelse Rommel: +1 speels (2 uur). Door rommel te maken. 
Omhoog

Recent gedrag bestraffen

Ouders kunnen zojuist vertoonde ongewenste en negatieve gedragingen van hun kroost - peuters, kinderen en tieners -  ontmoedigen door verschillende aanpakken. Hoe hoger het niveau in opvoedkunde, hoe meer mogelijkheden. Ongewenst gedrag is bijvoorbeeld gemeen zijn, ruziemaken of rommel maken. Afhankelijk van wat er gedaan is verschijnen er opties bij de interactie Opvoeden onder Recent gedrag bestraffen. Peuters kunnen kalm, streng of strikt op hun kop krijgen. Kinderen en tieners kunnen hiernaast nog wat ernstiger bestraft worden. Niet iedere Sim reageert hetzelfde op een standje of straf. Het is belangrijk om op de reactie te letten. Soms luisteren ze, soms niet en soms wijzen ze de disciplinaire actie af. Karakterwaarden beïnvloeden de reactie op disciplinaire maatregelen en disciplineren verhoogt of verlaagt deze waarden. ​

Aanpakken

  • Bestraffen … Straffen voor bepaald gedrag - Time-out geven voor bepaald gedrag.
  • Kalm … Goedmaken met omhelzing voor bepaald gedrag - Vragen om bepaald gedrag niet te vertonen.
  • ​Streng … Teleurgesteld zijn in bepaald gedrag - Vertellen om bepaald gedrag niet te vertonen.
  • Strikt … Tegen schreeuwen voor bepaald gedrag.

Straffen

​Niveau 5 in opvoedkunde is vereist om te straffen. Als een kind of tiener zich misdraagt, kunnen ouders ervoor kiezen een favoriete activiteit voor een dag te ontzeggen: Geen televisie, Geen computer, Huisarrest, Geen vrienden, Geen telefoon, Geen muziek, Geen speelgoed of spelletjes. Sommige jeugdige verantwoordelijke Sims zullen er niet over peinzen dit verbod te breken terwijl minder verantwoordelijke kinderen en tieners hier geen, of minder, moeite mee hebben. Een kind of tiener dat wordt betrapt op het overtreden van een verbod, kan opnieuw worden bestraft. Kinderen en tieners kunnen op zichzelf klikken om ingestelde verboden, zoals huisarrest, te overtreden of bijvoorbeeld op de televisie om toch stiekem televisie te kijken. Tieners en kinderen krijgen tijdens de strafuren een gespannen 24 uur durende emotie zoals bijvoorbeeld ​'Straf: huisarrest' of 'Straf: geen tv'.

Time-outs

Vanaf niveau 4 in opvoedkunde kunnen Sims time-outs opleggen aan hun kroost. ​Sims kunnen daarna ruzie maken met de ouders over het verbod (gemene interactie), erover klagen (vriendelijk) of gewoon weggaan (gemeen). Met het kind of tiener die een time-out heeft zijn geen sociale interacties mogelijk en ze kunnen een 2 uur durende verdrietige emotie krijgen tijdens de time-out.
Foto
Afbeelding is bewerkt. De time-out van Dewi (en de klok boven haar hoofd) ging eigenlijk pas in direct na de wijzende vinger van de moeder.
Omhoog

Vrijwilligerswerk

Sims (vanaf tieners) kunnen via de mobiele telefoon en computer vrijwilligerswerk plannen, al kunnen Sims vanaf hun kinderjaren al vrijwilligerswerk uitvoeren.
Foto
Foto
​Een venster opent om Sims te selecteren om het vrijwilligerswerk mee te doen. Tot maximaal 8 leden van het huishouden kunnen naar een vrijwilligersactiviteit. Kinderen kunnen weliswaar zelf geen vrijwilligerswerk plannen via de telefoon of computer maar kunnen in dit venster wel geselecteerd worden om mee te gaan en de activiteiten uit te voeren. Als er baby's of peuters achterblijven op de thuiskavel, ontvang je een melding of je een kinderoppas wilt inhuren of ze naar de kinderdagopvang wilt sturen. Kinderen en tieners die huisarrest hebben kunnen niet mee om vrijwilligerswerk te doen. Bij vrijwilligerswerk verdwijnen Sims van de kavel. Het heeft een soort werking van een rabbithole. Je kunt Sims er niet volgen behalve via tekst avonturen. 

Vrijwilligersactiviteiten

Sims kunnen ook +1 blij worden gedurende 4 uren door te helpen bij vrijwilligerswerk. 
  • ​Vrijwilligerswerk op een taartverkoop doen. Doe eens vrijwilligerswerk op een taartverkoop. Vergeet niet om wat koekjes mee te brengen! (dit hoef je niet echt te doen).
  • Vrijwilligerswerk op strand doen. Kom op, ruim het plaatselijke strand op! Als je er dan een keer op wilt liggen, is ie tenminste niet zo vies!
  • Vrijwilligerswerk in verpleeghuis doen. Ga naar het plaatselijke verpleeghuis en breng er wat tijd door om oudere Sims op te vrolijken!
  • Vrijwilligerswerk in gaarkeuken doen. De toegestroomde massa wacht met spanning opeen gratis hap. Help een handje, pak een pollepel en help met opscheppen!
  • Lopen tegen ziekte. Doe mee aan een Loopactie tegen Ziekte om geld in te zamelen voor medisch onderzoek.​

Tekst avonturen

​Kinderen en tieners krijgen tekst avonturen tijdens vrijwilligerswerk. De gemaakte keuzes hierbij zijn van invloed op karakterwaarden. Mijn tiener heeft een keer handigheid geleerd bij één van de activiteiten en de 2 uur durende +2 verveelde emotie 'Verpleeghuisverveeldheid' gekregen bij een andere activiteit (zie onderstaande tekst avontuur). Mogelijk dat oudere Sims ook tekst avonturen krijgen. De keren dat ik mijn Sims vrijwilligerswerk liet doen, kregen ze dat in ieder geval niet. 
Omhoog

Kinderspeelgoed

AEKI Hobby Wonderland 

Deze tekentafel is voor $300 te koop in de Bouwmodus (sorteren op functie): Kinderen: Kinderactiviteiten. Alleen kinderen kunnen hierop tekenen en ontwikkelen daarmee de creatieve vaardigheid. Afhankelijk van dit niveau hebben kinderen deze tekenopties: Vormen (meteen mogelijk), Voertuig (niveau 2), Sims (niveau 4), Dier (niveau 6) en Monster (niveau 8). Als de tekening af is wordt het in de persoonlijke inventaris geplaatst. Deze tekeningen kunnen gebruikt worden om op het prikbord te hangen. 

Dokter Speelset

Er kunnen twee Dokter speelsets voor $90 gekocht worden in de Bouwmodus (sorteren op functie): Kinderen: Speelgoed: Boehoe Bertje Dokter Speelset en TumTum Teddy Dokter Speelset. Deze sets zijn voor kinderen. Door doktertje te spelen ontwikkelen kinderen de mentale vaardigheid en groeien ze in de karakterwaarde empathie.
Foto

BouwZe Blokken Speeltafel

Deze speeltafel is voor $320 te koop in de Bouwmodus (sorteren op functie): Kinderen: Speelgoed. Bij de omschrijving staat dat dit voor peuters is maar mijn peuter kon er niet mee bouwen. Alleen kinderen kunnen bouwen. Als er eenmaal iets gebouwd is kunnen Sims van alle leeftijden (dus ook peuters) ermee spelen wat de onderlinge relaties versterkt. Peuters ontwikkelen hierdoor bovendien fantasie. Klik op de speeltafel (vanaf kind) om het bouwwerk op te ruimen en eventueel iets anders te bouwen. 
Foto
Omhoog

Schoolprojecten

Kinderen en tieners kunnen schoolopdrachten van school mee maar huis krijgen. Deze leveren extra punten op en zijn belangrijker dan huiswerk. Door aan deze opdrachten te werken ontwikkelen kinderen en tieners bovendien vaardigheden. De schoolopdrachten staan ook in de Bouwmodus (sorteren op functie): Kinderen: Kinderactiviteiten. Alleen tieners en kinderen kunnen schoolopdrachten bouwen maar wanneer ze eenmaal bezig zijn kunnen peuters Schoolproject vernietigen en kunnen andere Sims Bij project assisteren door erop te klikken. Zodoende kunnen bijvoorbeeld broertjes en zusjes (vanaf kind) helpen maar ook (jong)volwassen ouders en opa's en oma's. Er kunnen meer dan één Sim tegelijk assisteren (in ieder geval drie in mijn spel).
Foto
Michael leest weliswaar soms het dagboek van Dewi, gelukkig is hij niet te beroerd zijn zus te assisteren bij een schoolproject.
Er zijn 7 verschillende schoolopdrachten. Iedere opdracht kan gebouwd worden in drie kwaliteiten: Slecht, Goed en Uitstekend (van links naar rechts op onderstaande afbeeldingen). Door op de doos, van de opdracht, te klikken hebben kinderen en tieners drie opties: In inventaris/wereld plaatsen, Slordig beginnen te werken en Zorgvuldig beginnen te werken. Het pakket moet in de wereld staan om eraan te werken. Ouders kunnen recent gedrag, waaronder schoolprojecten voltooien, aanmoedigen. Als het schoolproject is voltooid zijn er interacties mogelijk: In inventaris plaatsen, Project bekijken en Activeren/Uitschakelen, Afsteken of Chemische reactie starten. Iedere Sim (vanaf peuters) kan activeren, afsteken of een chemische reactie starten. Wanneer de opdracht door school is meegekregen, plaats het dan terug in de inventaris zodat het resultaat mee terug genomen wordt naar school.  

Mogelijke emoties (onder meer)

  • Zorgvuldig werken: +1 geconcentreerd. Door zorgvuldig te werken aan een schoolproject. Zorgvuldig werk verbetert de uiteindelijke kwaliteit van het project. 
  • IJverig werk: +1 blij (4 uur)  Door het voltooien van een schoolproject. 
  • Afgeraffeld: +1 beschaamd (4 uur). Door het voltooien van een slecht schoolproject. 

​Schoolproject: brug maken

  • Aanbevolen voor tienerSims. 
  • Leer de basis van het bouwen van een constructie om gewicht te ondersteunen. ​Ga verder dan dat om een constructie te maken die er goed uitziet op een ansichtkaart.
  • Ontwikkel Mentale vaardigheid (kinderen) of Inzichtvaardigheid (vanaf tieners).
Foto

​Schoolproject: elektronische experimenten

  • Aanbevolen voor tienerSims.
  • Ohm, voltage, ampère. Een project waar je gewoon energiek van wordt.
  • Ontwikkel Mentale vaardigheid (kinderen) of Handigheidvaardigheid (vanaf tieners).
Foto

​​Schoolproject: luchtdrukraket

  • Aanbevolen voor tienerSims.
  • Aandrijvingskracht door eenvoudig de druk te verlagen. Niet binnenshuis activeren!
  • Ontwikkel Mentale vaardigheid (kinderen) of Raketwetenschapsvaardigheid (vanaf tieners).
Foto

​Schoolproject: robotica

  • Aanbevolen voor tienerSims.
  • Maak je eigen robotmaatje. Leer tegelijkertijd alles over machinerie, servomotoren en krachtbronnen.
  • Ontwikkel Mentale vaardigheid (kinderen) of Programmeervaardigheid (vanaf tieners).
Foto

​Schoolproject: chemische reactie vulkaan

  • Aanbevolen voor kinderSims.
  • Op ware grootte nagebouwde Antevulkaan die regelmatig uitbarst voor het vergemakkelijken van wetenschappelijke onderzoeken. ​Maak je eigen eruptie veilig thuis terwijl je tegelijkertijd alles over scheikunde leert.
  • Ontwikkel Mentale vaardigheid (kinderen) of Inzichtvaardigheid (vanaf tieners).
Foto

​Schoolproject: middeleeuws kasteeldrama

  • Aanbevolen voor kinderSims.
  • Reconstrueer en leer over het dagelijks leven van middeleeuwse Sims, Sixam Putmonster niet inbegrepen.
  • Ontwikkel Creatieve vaardigheid (kinderen) of Schildervaardigheid (vanaf tieners).
Foto

​Schoolproject: zonnestelsel

  • Aanbevolen voor kinderSims.
  • Maak een kleine weergave van je eigen zonnestelsel thuis. De marges kunnen best een beetje worden overschreden.
  • Ontwikkel Mentale vaardigheid (kinderen) of Raketwetenschapsvaardigheid (vanaf tieners).
Foto
Omhoog

Bouwmodus

Voorwerpen

De boekenkast heeft een beperkte ruimte op een plank om zelf een klein voorwerp te plaatsen zoals bijvoorbeeld boeken of een vaas met bloemen.
Foto

Ingerichte ruimtes

Zie voor meer informatie: De Sims 4 Ingerichte ruimtes maken en gebruiken.

Creëer een Sim

  • Peuters: 2 x volledig lichaam (voor zowel meisjes als jongens), 1 x accessoires (alleen voor meisjes)
  • Meisjes (kinderen): 4 x tops, 4 x volledig lichaam, 3 x onderkant, 1 x schoenen, 2 x kapsel.
  • Jongens (kinderen): 3 x tops, 2 x volledig lichaam, 2 x onderkant, 1 x kapsel. 
  • Vrouwen (vanaf tiener): 6 x tops, 1 x volledig lichaam, 5 x onderkant, 1 x accessoires, 4 x kapsel, 3 x huiddetails.
  • Mannen (vanaf tiener): 5 x tops, 1 x volledig lichaam, 5 x onderkant, 1 x accessoires, 1 x kapsel, 2 x gezichtsbeharing, 3 x huiddetails.
Zie deze pagina voor afbeeldingen van deze CES voorwerpen.

Begin pagina
Gidsen
Technisch
Site map

Disclaimer: All original guides and material on this site © SimsExpressie by SimLibby. All Rights Reserved. | Privacy- en Cookiebeleid.
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts or its licensors. Trademarks are the property of their respective owners.
Game content and materials © Electronic Arts Inc. and its licensors. All Rights Reserved.

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.