SimsExpressie
  • Thuis
    • Privacy en Cookies
    • Contact
  • Site map
  • Gidsen
    • Gidsen CAW-tool
    • Gidsen De Sims 3
    • Gidsen De Sims 4
  • Technisch
  • Bibliotheek
  • Extra
    • Mijn Creaties
    • Hobbyhoek >
      • Inspiratie
      • Zelf ontwerpen
      • Bouw atelier
      • Uitdagingen
    • Gratis software
    • Community links
  • De Sims Middeleeuwen
  • CAW Resources

De Sims 4 Gids Peuters


Inhoudsopgave

  • Introductie
  • Opmerkingen
  • Lessen
  • Behoeften
  • Eigenschappen
  • Vaardigheden
  • Speelgoed
  • Interacties
  • Emoties
  • Recepten en eten
  • Levensduur en kind worden
  • Muziek
  • Bouwmodus
  • Creëer een Sim
Opmerking: wanneer de game pack Ouderschap is geïnstalleerd kunnen peuters, wanneer ze kind en tiener worden, tijdelijke eigenschappen krijgen en, wanneer ze zijn opgegroeid tot jongvolwassen, permanente beloningseigenschappen. Zie De Sims 4 Ouderschap Gids.

Foto
Zie desgewenst ook de De Sims 4 Peuter Accessoires Gids als je dit accessoires pakket hebt of erover denkt het aan te schaffen. 

Introductie

Met de gratis update van 12 januari 2017 (PC versie 1.26.96.1010 / Mac versie 1.26.96.1210) zijn er peuters toegevoegd aan het basisspel van De Sims 4. 
Foto
De peuters zijn er! Laat je Sims van ze houden en ze verzorgen. Je kunt deze aandoenlijke wezens op drie manieren in het leven van je Sims brengen. Je kunt ze aan je gezin toevoegen in CES, je kunt een baby ouder later worden en je kunt adopteren. Breng ze je wereld in en geniet van de bijzondere (chaotische) momenten die je alleen met peuters beleeft.
Foto
Geef je kleine Sims liefde en aandacht terwijl je ze leert lopen, praten en op het potje gaan. Help ze bij hun mentale ontwikkeling door ze voor te lezen, met geheugenkaarten te spelen en blokken te stapelen.
Foto
Zet je peuters in een kinderstoel om ze eten te geven, stop ze ’s avonds in hun peuterbedje en decoreer hun kamers met nieuwe meubels en muurstickers. Deze objecten en meer vind je in Bouwen. 

Opmerkingen

Ik weet niet zo goed bij welke paragraaf ik deze informatie moet onderbrengen dus ik geef deze overige informatie maar in een eigen paragraaf.
  • ​Zorg dat peuters snel vaardig worden in bewegen zodat ze zelfstandig trappen kunnen lopen. Mijn peuters konden meteen korte trappen lopen maar geen lange trappen wat soms lastig was als ik peuters opdracht gaf bijvoorbeeld te spelen of slapen in hun kamer op de eerste verdieping. Al kunnen ouders/verzorgers peuters ook optillen en naar boven of beneden brengen, vond ik het soms toch onhandig en verloor ik speeltijd (die soms kostbaar was) omdat alles langer duurde. Als een peuter de trap niet op kan, verschijnt er een wolkje boven het hoofd van de peuter met een doorgestreepte trap erin. 
  • Via de computer (onder 'Huishouden') kun je peuters adopteren voor $1.000.
  • Wanneer je als verzorger/ouder op pad gaat, worden peuters automatisch naar de kinderopvang gebracht en weer thuisgebracht als de verzorger/ouder weer thuis is. Al kun je via de telefoon ook diensten inhuren (of afzeggen als de dienst is ingehuurd): een au-pair voor $60,00 + $10,00 per uur of een inwonende butler (Vintage Glamour Accessoires vereist). Ik heb de butler en au-pair een tijdje bekeken, toen de ouders gewoon thuis waren, en ze leken niet veel voor de peuters te doen. Misschien is dat anders als de ouders/verzorgers daadwerkelijk weggaan. Als je op een openbare locatie bent, kun je individuele Sims uit het reisgezelschap naar huis sturen via hun fotootje. Peuters kun je op die manier alleen naar huis sturen als er iemand thuis is. Anders worden ze via het fotootje naar de kinderopvang gestuurd. Als je op een openbare locatie bent, kun je peuters naar de locatie overbrengen via hun fotootje. Dan verlaten ze het dagverblijf of thuis (als er iemand bij ze is) om zich bij het reisgezelschap te voegen.
  • Als Sims geen ouder/verzorger van de inwonende peuters zijn, kun je op de peuter klikken en via het menu 'Peuterzorg' de peuter 'Adopteren als iemand die zorg nodig heeft' of 'Verwijderen als iemand die verantwoordelijk is voor zorg'. Dit hoeft niet bij adopteren aangezien je dan automatisch de verzorger van de peuter bent.
  • Peuters kunnen tijdens het slapen hun bedje uitgaan als ze bijvoorbeeld een nachtmerrie hebben, waar ze +3 verdrietig van worden voor 2 uur. 
  • Een handige eigenschap voor ouders/verzorgers is 'Op familie gericht'. Zo kunnen deze Sims de peuter 'Gerust stellen' als de peuter een nachtmerrie heeft gehad. Al kunnen ouders/verzorgers zonder deze eigenschap de peuter ook troosten.
  • Bij sterke verwaarlozing worden peuters opgehaald door een maatschappelijk werker. Dit gebeurt niet snel, dan moet je het echt bont maken en spelwaarschuwingen hierover negeren. Als de peuter is afgenomen, is er bij mijn weten geen manier om de peuter terug te krijgen. Ouders (ik denk ook verzorgers) worden +4 verdrietig voor 24 uur als de peuter is weggehaald. 
  • Eén van mijn peuters bleef een keer aan haar vader vastzitten toen hij haar oppakte. Vervolgens kon ik niets meer met de peuter. De cheat resetsim loste dit probleem op.
Omhoog

Lessen

​​Dit zijn de lessen zoals je ze in-game vind via de Spelopties. De lessen zijn erg kort en beperkt. ​​Al de onderwerpen van de lessen worden behandeld in deze Gids.

Peuters

Foto
Peuters hebben anderen nodig om in hun behoeften te voorzien. Een peuterbed, een kinderstoel en een potje helpen om je peuter de best mogelijke zorg te geven. Houd de behoeften van je peuter goed in de gaten, anders komt de maatschappelijk werker langs om je kleine ondeugd van je af te nemen.
Foto
Als je je peuter blij wilt maken, ga je naar Bouwen om door de sorteerfunctie ‘Peuter’ te bladeren. Peuterbedden, kinderstoelen, potjes, tablets … alles wat een groeiende peuter nodig heeft! Je vindt ze door op ‘Voorwerpen op ruimte’/’Kinderkamer’ en vervolgens op de stapel blokken te klikken om de sorteerfunctie Peuters te openen.
Foto
Bedtijd … of misschien tijd dat de ouders even kunnen ontspannen. Je kunt je kleintjes op de vloer, de bank of een stoel laten slapen, maar je peuter rust beter uit als je op de peuter of een peuterbed klikt en ‘Instoppen’ of ‘Voorlezen voor het slapen gaan’ kiest.
Foto
Peuters kunnen hun luier gebruiken om aan hun blaasbehoefte te voldoen, maar misschien wil je geen rondrennende kleine stinkerd. Koop een potje en leer je kleuter om het te gebruiken! Klik op een potje en kies ‘Leren om op het potje te gaan’. Naarmate je peuter het potje beter leert gebruiken, krijgen ze meer zelfvertrouwen en gaan ze steeds meer uit zichzelf.
Foto
Peuters hebben een bijzondere band met bepaalde Sims: hun ouders en verzorgers. Sims die in een van deze twee groepen vallen, houden zich bezig met het vervullen van de behoeften van de peuter. Je kunt er ook voor kiezen om een Verzorger te worden (of om dat juist niet langer te zijn) met de interactie ‘Adopteren als iemand die zorg nodig heeft’ (of ‘Verwijderen als iemand die afhankelijk is van zorg’) in het menu Peuterzorg.

Peutervaardigheden

Foto
Peuters hebben 5 geheel eigen vaardigheden. Iedere vaardigheid kan verder ontwikkeld worden door interacties met andere Sims of voorwerpen uit te voeren. Door het ontwikkelen van peutervaardigheden (behalve de potje-vaardigheid) krijgen toekomstige kindervaardigheden een boost. Naarmate jouw peuter de vaardigheid ontwikkelt, zul je zien dat het minder tijd in beslag neemt om hun behoeften te verzorgen.
Foto
Peuters kunnen voortbouwen op 5 niveaus van de communicatievaardigheid door dingen te doen zoals praten of babbelen met andere Sims of door aan de hand van Geheugenkaarten dingen te leren. Naarmate de peuter de communicatievaardigheid verbetert, zullen er nieuwe interacties ontgrendeld worden voor de peuter. Nadat peuters ouder worden, zal een hoge communicatievaardigheid hun sociale vaardigheid een boost geven.
Foto
Peuters staan in het begin nog niet helemaal stabiel op de beentjes, maar na verloop van tijd kunnen ze de trap op klimmen en uiteindelijk zelfs rennen. Peuters kunnen de bewegingsvaardigheid ontwikkelen door overal heen te gaan, mee te wiebelen of op muziek te dansen, of zelfs door bouwblokken op te stapelen. Als peuters ouder worden, zal de bewegingsvaardigheid hun motorische vaardigheid een boost geven.
Foto
Er zijn voor peuters drie niveaus van de potje-vaardigheid om te doorlopen. Het opbouwen van de potje-vaardigheid kan gestimuleerd worden door het potje te gebruiken of door een verzorger om hulp met het potje te vragen. Naarmate peuters handiger worden met het gebruiken van hun potje, zullen ze minder ongelukjes hebben en zullen volwassenen minder moeite hebben met het verschonen van de luier.
Foto
De denkvaardigheid geeft aan wat de mentale ontwikkeling van een peuter is. Peuters kunnen de denkvaardigheid opbouwen door interacties te ondernemen als het laten zien van Geheugenkaarten en te vragen waarom dingen zijn zoals ze zijn, of door de studeerinteracties of Bouwblokken te gebruiken. Wanneer een peuter opgroeit tot kind, geeft de denkvaardigheid van de peuter een boost.
Foto
De fantasievaardigheid maakt de creativiteit van een peuter meetbaar. Een speelse emotie draagt bij aan de ontwikkeling van de fantasievaardigheid, evenals dingen zoals spelen met speelgoed, het poppenhuis of lezen. Als de peuter tot kind opgroeit, zal de fantasievaardigheid resulteren in een boost voor de creativiteitsvaardigheid.
Omhoog

Behoeften

​​​Als je meerdere peuters in je huishouden hebt, is het best een uitdaging de behoeften op peil te houden, en ook nog voor de eigen behoeften te zorgen. Vooral als de peuters allemaal op hetzelfde moment een (bepaalde) behoefte nodig hebben. ​Niet (tijdig) voorzien in de behoeften leidt tot allerlei emotionele taferelen (zie de paragraaf 'Emoties').
  • Blaas: Moet je plassen? Gebruik een luier voor een snelle oplossing of vraag om hulp bij op het potje gaan. 
  • Honger: Peuters kunnen op de grond eten, maar ze zitten het liefst in een kinderstoel voor een fatsoenlijke maaltijd.
  • Energie: Peuters doen het liefst een slaapje of een dutje in een peuterbed.
  • Plezier: Iedereen heeft behoefte aan wat pret zo nu en dan, vooral peuters. Speel met speelgoed, sla een boekje open of speel een spelletje op de tablet.
  • Aandacht: Peuters hebben meer aandacht dan oudere Sims nodig en moeten constant in de gaten en bezig worden gehouden om gelukkig te zijn.
  • Hygiëne: Volwassen Sims kunnen een vieze luier verschonen of een peuter in bad doen.
​Peuters kunnen alleen in bad en niet onder de douche. Naast een bad kunnen peuters ook in een bubbelbad. Klik met de peuter of ouder/verzorger op het bad om een (bubbel)bad te krijgen. Meestal ligt er na het badderen een plasje naast het bad omdat peuters er op los kunnen spetteren (ze kunnen ook in het toilet spetteren). Ik heb mijn peuter een paar keer achter elkaar in bad gedaan en dat versterkte meteen de relatie (status: goede vriend) met haar moeder die haar het bad gaf.  

Behoeften automatisch oplossen

Foto
Je kunt ook op de iconen naast de behoeften balkjes klikken om de bijbehorende behoefte automatisch op te lossen. ​Daar hoeven de behoeften niet eens voor in het geel, oranje of rood te staan. De blaas automatisch oplossen lukt niet altijd als peuters nog een lege blaas hebben en het balkje dus ruim in het groen is.
  • Blaas: peuters met de potje-vaardigheid gaan op het potje. Peuters zonder potje ervaring, plassen in de luier (verschoon de luier naderhand).
  • Honger: mijn peuters vroegen uit zichzelf om eten.  
  • Energie: mijn peuters brachten zichzelf naar bed. 
  • Plezier: mijn ene peuter ging uit zichzelf met het poppenhuis spelen en mijn andere peuter ging een toren bouwen.
  • Aandacht: mijn ene peuter begon spontaan met zijn vader te babbelen en mijn andere peuter zocht haar broertje (ook een peuter) op om te kletsen.
  • Hygiëne: mijn peuter vroeg uit zichzelf om een bad.
Foto

Eigenschappen

Peuters hebben één eigenschap welke vervangen wordt door een 'normale' eigenschap zodra de peuter een kind wordt. Peuters zijn nog te jong om een doel te hebben.
Foto
Soms staan bovenstaande eigenschappen iconen ook bij interacties welke peuters tot hun beschikking hebben. Bijvoorbeeld een hartje (charmeur) bij 'Hulp bij dansen' wanneer de peuter op een stereo klikt of een vergrootglas (nieuwsgierig) bij 'Hulp met verhaal' wanneer de peuter op een ouder/verzorger of een boekenkast klikt. Peuters met andere eigenschappen hebben deze interacties ook alleen misschien betekent de interactie dan meer voor de peuter die de eigenschap heeft behorend tot het icoon wat bij de interactie staat. (bijvoorbeeld dat charmeurs sneller de vaardigheid bewegen, wat ontwikkelt wordt door onder meer dansen, ontwikkelen). Dat weet ik niet precies. 

Beloningseigenschappen

Peuters kunnen, wanneer ze kind worden, een beloningseigenschap verdienen wanneer ze, toen ze nog peuter waren, voor al de peutervaardigheden niveau 3 of niveau 5 hebben gehaald. Peuters kunnen hiermee één extra eigenschap verdienen. Het is dus niet zo dat als de peuter niveau 5 heeft voor al de peutervaardigheden, de peuter ook de eigenschap krijgt welke je krijgt als de peuter niveau 3 heeft bereikt voor al de peutervaardigheden.​
Foto
Omhoog

Vaardigheden

In de Bouwmodus (zie de bijbehorende paragraaf) staat ook veel speelgoed waarmee peuters vaardigheden kunnen ontwikkelen. Peuters kunnen, wanneer ze kind worden, een beloningseigenschap verdienen wanneer ze voor al de peutervaardigheden niveau 3 of niveau 5 hebben bereikt. Zie de vorige paragraaf.
  • Beweging: dient de kindervaardigheid Motoriek
  • Communicatie: dient de kindervaardigheid Sociaal
  • Denken: dient de kindervaardigheid Mentaal
  • Fantasie: dient de kindervaardigheid Creativiteit
Foto

Bewegingsvaardigheid

  • Bewegingsvaardigheid geleerd: Peuters die zich op beweging richten, komen nog eens ergens. De bewegingsvaardigheid helpt peuters om sneller te lopen, rennen, de trap op te klimmen en dansen. Verbeter de vaardigheid door rond te lopen, met bouwblokken te bouwen, te dansen of door via Spelen met volwassenen te worstelen.
  • Niveau 2: <Naam Sim> kan nu trappen klimmen. Hij/ze kan ook speels met een volwassene worstelen.
  • Niveau 3: <Naam Sim> kan nu sneller lopen en op muziek dansen. 
  • Niveau 4: <Naam Sim> kan nu rennen. Hij/ze kan ook torens bouwen met behulp van bouwblokken.
  • Niveau 5: <Naam Sim> heeft zijn/haar bewegingsvaardigheid volledig ontwikkeld. Hij/ze kan nu gemakkelijk de trap op.
Foto
Foto

​​Communicatievaardigheid

  • ​Communicatievaardigheid geleerd: Het is belangrijk voor peuters om te leren praten. Communicatievaardigheden leren peuters meer geavanceerde sociale vaardigheden. Ze kunnen verbeterd worden door met anderen te praten.
  • Niveau 2: <Naam Sim> kan nu anderen omhelzen en slaan. Hij/ze kan ook dieren leren met behulp van geheugenkaarten met volwassenen.
  • Niveau 3: <Naam Sim> kan nu praten. Hij/ze kan over speelgoed praten, over vrachtwagens praten, brullen of nonsens tegen anderen zeggen. Hij/ze kan ook andere sociale interacties leren door andere vaardigheden te verbeteren.
  • Niveau 4: <Naam Sim> kan nu over feesten en lievelingsdieren praten en klop-klop moppen vertellen. <Naam Sim> kan ook voorwerpen leren door geheugenkaarten.
  • Niveau 5: <Naam Sim> heeft zijn/haar verbale vaardigheden volledig ontwikkeld. Hij/ze kan nu een verhaal en maf verhaal vertellen en over dinosaurussen praten.
Foto

​​Denkvaardigheid 

  • ​Denkvaardigheid geleerd: De denkvaardigheid helpt peuters om minder driftbuien te hebben en beter voor zichzelf te kunnen zorgen. Het vermindert opstandig gedrag en helpt om behoeften te vervullen. De denkvaardigheid wordt verbeterd door nieuwsgierig te zijn of door met geheugenkaarten, bouwblokken of een tablet te spelen.
  • Niveau 2: <Naam Sim> kan nu vormen bestuderen op de bouwblokken. <Naam Sim> zal ook minder vaak opstandig zijn.
  • Niveau 3: <Naam Sim> kan nu met behulp van volwassenen leren  tellen aan de hand van geheugenkaarten. <Naam Sim> slaapt nu ook beter de hele nacht door. 
  • Niveau 4: <Naam Sim> kan nu andere Sims vragen waarom iets zo is. <Naam Sim> weet nu dat hij/ze niet mag spetteren in het toilet.
  • Niveau 5: <Naam Sim> heeft zijn/haar denkvaardigheid volledig ontwikkeld. <Naam Sim> slaapt de hele nacht door en is nooit opstandig. Ook kan hij/ze nu letters leren aan de hand van geheugenkaarten en spelling oefenen met bouwblokken.
Foto
Geheugenkaarten: letters leren
Foto

​​Fantasievaardigheid

  • ​Fantasievaardigheid geleerd: Peuters met fantasie kunnen in hun eigen wereldje spelen. De fantasievaardigheid leert peuters lezen en fantastische werelden creëren met hun speelgoed. Je kunt de fantasievaardigheid verdienen door met speelgoed en poppen te spelen, naar muziek te luisteren of peuterboeken te bekijken.
  • Niveau 2: <Naam Sim> kan nu plaatjes bekijken in peuterboeken en met anderen spelen bij het poppenhuis.
  • Niveau 3: <Naam Sim> kan nu speelgoed, poppen en knuffeldieren een naam geven.
  • Niveau 4: <Naam Sim> kan peuters boeken voorlezen.
  • Niveau 5: <Naam Sim> heeft zijn/haar fantasie volledig ontwikkeld! Hij/ze kan nu kunst bekijken.
Foto
Foto

​Potje-vaardigheid

Maak het potje schoon na gebruik!
  • ​Potje-vaardigheid geleerd: Zindelijkheidstraining zorgt ervoor dat vieze luiers tot het verleden behoren. De potje-vaardigheid leert peuters een potje gebruiken. Verbeter de vaardigheid door een volwassene de peuter te leren om op een potje te gaan.
  • Niveau 2: <Naam Sim> kan nu het potje gebruiken.
  • Niveau 3: <Naam Sim> heeft naar het potje gaan gemeesterd. Hij/ze zal altijd proberen om het potje te gebruiken in plaats van de luier.
Omhoog

Speelgoed

In de Bouwmodus (zie de bijbehorende paragraaf) staat speelgoed waarmee peuters vaardigheden kunnen ontwikkelen en waarmee ze zich nog kunnen vermaken ook. Zo staat er onder meer een poppenhuis, knuffels, speelgoed zoals een wagen en een zogenoemd pret tablet (peuters kunnen ook peuterapps spelen op het normale tablet). 
Foto
Via de peuter boekenkast kun je peuterboeken kopen (deze staan trouwens standaard in de peuter boekenkast). Peuterboeken kun je ook kopen bij een normale boekenkast maar de peuter boekenkast verkoopt uitsluitend peuterboeken, in tegenstelling tot de normale boekenkast, dus dan hoef je niet zo te zoeken naar de peuterboeken. Peuters kunnen ook spelen in boekenkasten (en aanrechten en kledingkasten). Vanaf niveau 2 in fantasie kunnen peuters zelf een boek lezen door op een boekenkast te klikken. Als peuters op een boekenkast klikken kunnen ze hulp krijgen met een verhaal. Ouders/verzorgers kunnen via de boekenkast peuters voorlezen. Deze interactie kan ook via het peuterbed in gang gezet worden door ouders/verzorgers en peuters. 
Foto
  • ​Peuterapps tablet: Blikblok Baby spelen (ontwikkelt Bewegen), Met lama tekenen spelen (ontwikkelt Fantasie), Peuterfilmpjes bekijken (ontwikkelt Communicatie), SimVorm spelen (ontwikkelt Denken).
  • Peuterboeken ($20,00 per boek): Baby Bill en de Lynx, Hond op een Boomstam, Aapje Bruin op het Klimrek, Wanneer is het Winter?, Voorlopig Zoals Jij, MaxisMan Redt de Stad​, Speelgoedverhalen, Reis naar Mars, Rex Treks, Charlottes Varken, Kasteel van Prinses Plumbob, Vierkanten voor Jou.
Peuters kunnen ook televisie kijken, als de tv aanstaat. Dit ontwikkelt de fantasie. Vanaf niveau 2 in communicatie kunnen ze zelf de televisie aanzetten. ​Mijn peuters kregen geen speciale gemoedstoestanden van het kijken naar televisie. Peuters kunnen ook dansen via de stereo.

Interacties

Door op peuters te klikken is er het menu Peuterzorg. Hier vind je allerlei opties om peuters de zorg te geven die ze nodig hebben. Onder het menu Vriendelijk staan meer peutergerelateerde opties om peuters aandacht en liefde te geven zoals onder meer oefenen met geheugenkaarten, een peuter oppakken of spelen met de peuter. Ook kun je als verzorgen/ouder op peuter voorwerpen klikken, zoals het peuterbed, bad, het potje, de kinderstoel, boekenkast of het poppenhuis voor opties en gameplay met de peuter. Zo kun je samen met je peuter bijvoorbeeld met het poppenhuis spelen, de peuter in bed leggen of de peuter voorlezen. Peuters kunnen ook op deze voorwerpen klikken voor interacties.

​Peuters hebben het menu Hulp tot hun beschikking wanneer ze op een verzorger/ouder klikken om ze te helpen met bijvoorbeeld eten of een bad. Onder het menu Vriendelijk hebben peuters aanvullende interacties. Hoe beter peuters getraind zijn in de peutervaardigheden (zie de bijbehorende paragraaf), hoe meer interacties ze tot hun beschikking hebben. Peuters kunnen op voorwerpen klikken om te vragen wat het is (niet bij alle voorwerpen dus even uitproberen waarbij het wel of niet kan). Wanneer peuters op zichzelf klikken hebben ze nog een paar opties zoals onder meer huilen wanneer ze verdrietig zijn, een driftbui hebben wanneer ze boos zijn, rondrennen of wandelen, de luier gebruiken of op de vloer een dutje doen. Sommige opties veranderen afhankelijk van het niveau in peutervaardigheden. Zo kunnen peuters eerst brabbelen maar naarmate ze vorderen in de communicatie verandert dit en kunnen ze gesprekken voeren. Klik met peuters op de grond om ergens naar toe te gaan of te gaan zitten.

Peuters kunnen op een onbekende Sim klikken voor de optie 'Met een vreemde praten' waar peuters in de eerste plaats verdrietig van kunnen worden. Peuters hebben nog weleens een eenkennige fase, bij Sim peuters is dat niet anders. Als peuters een tijdje met de vreemde gekletst hebben, worden er andere interacties mogelijk (hoe vaardiger in communicatie, hoe meer opties). Peuters met de eigenschap Charmeur hebben de optie 'De liefde delen' bij vreemde Sims, dan geven ze een knuffel waar ze blij van worden, wat sneller extra interacties geeft (ze kunnen evengoed verdrietig worden van praten met vreemde Sims). 

Emoties

Peuters kunnen een paar emoties krijgen: prima, blij, energiek, speels, verdrietig en boos. De emoties ongemakkelijk, zelfverzekerd, beschaamd, flirterig, geïnspireerd en geconcentreerd kregen mijn peuters niet. Hieronder staan een paar voorbeelden van welke situaties welke emoties kunnen geven. Er zijn zoveel interacties en opties mogelijk dat er veel meer situaties zijn, dan genoemd, die emoties opwekken. De meeste emoties duren 2 tot 4 uur. Soms zelfs korter. Als verzorger speel je natuurlijk in op de emoties, door bijvoorbeeld verdrietige peuters te troosten en slaperige peuters naar bed te brengen.
  • Blij: peuters kunnen blij worden van een bad en het spelen met het poppenhuis. Kieskeurige peuters kunnen blij worden als ze hun zin krijgen. Onafhankelijke peuters zijn regelmatig blij omdat ze zo onafhankelijk zijn. Peuters met de eigenschap charmeur worden blij als ze de liefde delen.
  • Energiek: peuters kunnen energiek worden van een bad en rondrennen. Wilde peuters voelen zich zo nu en dan spontaan energiek. 
  • Speels: peuters kunnen speels worden van een bad en spelen met speelgoed. Maffe peuters voelen zich zo nu en dan spontaan speels.
  • Verdrietig: peuters kunnen (erg) verdrietig worden van een nachtmerrie, een lage aandacht of plezier behoefte of praten met een vreemde. Peuters kunnen ook verdrietig worden als ze in hun boosheid het poppenhuis kapot hebben gemaakt. Verdrietige peuters hebben de optie huilen als je op de peuter klikt. 
  • Boos: peuters kunnen (erg) boos worden als ze honger hebben, moe zijn of de plezier of aandacht behoefte laag is. Zelfs van spelen of het oefenen met geheugenkaarten kunnen ze boos worden. Kieskeurige peuters kunnen boos worden als ze vinden dat er niet naar ze geluisterd wordt. Boze peuters kunnen het poppenhuis kapot maken door erop te klikken en de bijbehorende actie te kiezen (daarna kunnen ze vragen of het poppenhuis gerepareerd mag worden waar Sims handigheid van ontwikkelen). Ook hebben boze peuters de optie om een driftbui te hebben als je op de peuter klikt. Kieskeurige boze peuters kunnen zodoende moeilijk doen, ook als ze niet boos zijn.
Foto
Poppenhuis kapot maken
Foto
Poppenhuis repareren
Omhoog

Recepten en eten

In de Bouwmodus (sorteren op functie) staan bij de tab Peuters onder Kinderen een paar kinderstoelen, speciaal voor peuters. Onder het menu Peuterzorg, wanneer je op een peuter klikt, vind je de opties om peuters eten en drinken te geven. De Sim zet de peuter dan in de kinderstoel en geeft het eten. Als je zelf wilt bepalen wat een peuter eet, klik je op de kinderstoel om eten/drinken te geven aan de peuter of je pakt de peuter op, zet hem of haar in de kinderstoel en klikt dan op de kinderstoel of de peuter zodat het bijbehorende venster opent waar je de gewenste maaltijd en/of drankje kiest. Je kunt ook op de ijskast klikken om de peuter eten of drinken te geven (dan krijg je dezelfde eet/drink opties als bij de kinderstoel). Als de peuter is uitgegeten, kun je de peuter eruit laten of oppakken en ergens anders neerzetten. Peuters kunnen ook gewone maaltijden eten die Sims kunnen koken. Klik met de peuter op een maaltijd om een portie te pakken. Mijn peuter ging hierna op een eetkamerstoel zitten om haar macaroni met kaas te eten. Peuters kunnen lekker kliederen met hun maaltijd. De, met de update toegevoegde, peutermaaltijden en drankjes bij de kinderstoel zijn: 
  • Eten: Chips, Cornflakes, Appelmoes, Dierencrackers, Boterham met Ham en Kaas, Boterham met Pindakaas en Jam, Erwtjes, Yoghurt, Kipnuggets (magnetron vereist), Kaascrackers.
  • Drankjes: Appelsap, Melk, Water.
Foto
Foto

Levensduur en kind worden

Bij de Spelopties kun je via het tabblad Gameplay de levensduur instellen van peuters. Dit tabblad is alleen beschikbaar tijdens het spelen en niet in het hoofdmenu. Je kunt hier het automatisch verouderen desgewenst ook uitschakelen.
  • Peuters levensduur kort = 3 simdagen
  • Peuters levensduur normaal = 7 simdagen
  • Peuters levensduur lang = 28 simdagen
Foto
Peuters worden vanzelf een kind maar je kunt ook met een Sim een taart bakken en hierop verjaardagskaarsjes plaatsen. Peuters kunnen geen kaarsjes plaatsen dus laat dit doen door een Sim die wat ouder is. Ook kunnen peuters niet zelfstandig de kaarsjes uitblazen maar hebben ze de optie ‘Om hulp vragen bij uitblazen van kaarsjes’ wanneer de peuter op de verjaardagstaart klikt. Sims die wel kaarsjes mogen uitblazen hebben de optie ‘Helpen met kaarsjes uitblazen …’ waarna er een venster opent waar je de peuter kiest. Vervolgens worden de kaarsjes uitgeblazen en de peuter verjaart naar een kind.
​Eindelijk een kind! In deze levensfase krijgt je Sim met oneindige creativiteit, ongehoorzaamheid en eindeloos gedram te maken! Dat wordt leuk.  Kies een doel en eigenschap om de (peuter) eigenschap te vervangen. De vaardigheden van <naam Sim> als peuter hebben hem/haar een bonuseigenschap opgeleverd. Zie het paneel ‘Simologie’. 
Peuters kunnen, wanneer ze kind worden, een beloningseigenschap verdienen wanneer ze voor al de peutervaardigheden niveau 3 of niveau 5 hebben gehaald. Zie hiervoor de paragrafen 'Eigenschappen' en 'Vaardigheden' eerder op de pagina. 

Muziek

​​Er zijn twee nieuwe zenders bijgekomen met deze gratis update: Kinderliedjesradio en Slaapliedjesradio.Te beluisteren via de Spelopties of tijdens het spelen via de stereo of boxen. 
Kinderen songlist:
  • Oranges and Lemons - Elfed Hayes
  • Humpty Dumpty - Paul Mottram
  • This Old Man - Paul Mottram
  • Bubba Dum - Terry King
  • Mitch and Mouse - Philip Guyler
  • My Old Barn - Guyler Grounds
  • Selfie Stick - Grounds Jutz
Slaapliedjes songlist:
  • Fairydust - Terry Devine-King
  • Hush Little Baby - Alexander L’Estrange
  • London Bridge is Falling Down - David O’Brien
  • Lullaby Brahms - Paul Mottram
  • Storybook - Terry Devine-King
  • Twinkle Twinkle - Alexander L’Estrange
Omhoog

Bouwmodus

Peuters hebben een eigen tab in de Bouwmodus (sorteren op functie): Kinderen: Tab Peuters (zie de afbeeldingen hieronder: klik erop om ze in hun geheel te bekijken). ​Al staan er ook voorwerpen bij de andere tabs onder Kinderen (en de rest van de Bouwmodus) die prima te gebruiken zijn.
Deze gratis update geeft ook een paar toepasselijke deuren (2), behang (7) en vloeren (2) in meerdere kleurige uitvoeringen.

Ingerichte ruimtes

Zie voor meer informatie: De Sims 4 Ingerichte ruimtes maken en gebruiken. 
Foto
​Wiegerdewieg Slaapkamer:
  • Prijs: $ 2.871
  • Omvang: 4 x 4
  • Sorteren op tab: Kinderkamer
  • Uitvoering: lichtblauw, paars of groen
Foto
Geschikt voor playdates:
  • Prijs: $ 4.250
  • Omvang: 5 x 5
  • Sorteren op tab: Kinderkamer
  • Uitvoering: geel, blauw of roze

Creëer een Sim

  • Jongens (peuters): 3 x volledig lichaam, 6 x tops, 5 x onderkant, 4 x accessoires, 3 x schoenen, 2 x hoofddeksels, 5 x haar.
  • Meisjes (peuters): 4 x volledig lichaam, 8 x tops, 7 x onderkant, 6 x accessoires, 3 x schoenen, 2 x hoofddeksels, 6 x haar. 

Jongens

Meisjes


Begin pagina
Gidsen
Technisch
Site map

Disclaimer: All original guides and material on this site © SimsExpressie by SimLibby. All Rights Reserved. | Privacy- en Cookiebeleid.
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts or its licensors. Trademarks are the property of their respective owners.
Game content and materials © Electronic Arts Inc. and its licensors. All Rights Reserved.

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.