SimsExpressie
  • Thuis
    • Privacy en Cookies
    • Contact
  • Site map
  • Gidsen
    • Gidsen CAW-tool
    • Gidsen De Sims 3
    • Gidsen De Sims 4
  • Technisch
  • Bibliotheek
  • Extra
    • Mijn Creaties
    • Hobbyhoek >
      • Inspiratie
      • Zelf ontwerpen
      • Bouw atelier
      • Uitdagingen
    • Gratis software
    • Community links
  • De Sims Middeleeuwen
  • CAW Resources

De Sims 4 Een kerk bouwen
door MDianaSanders 


Inhoudsopgave

  • Introductie
  • Kerken
  • Kaveltype
  • Het gebouw
  • Het dak
  • De buitenkant
  • De binnenkant
  • Het kerkhof

Introductie

​​​De handleiding op deze pagina is bedacht door MDianaSanders en hoort bij seizoen 2 van de forumwedstrijd Build my Dream met De Sims 4. Ik mag haar bouwopdrachten en handleidingen op mijn website hosten. De door haar bedachte opdrachten vind je op deze pagina. Zowel Diana als ik gaan ervan uit dat je de basisprincipes van het bouwen een beetje kent, maar als het voor een handleiding nodig is zal er zeker het één en ander uitgelegd worden of worden gelinkt naar de juiste handleiding. Als je meer informatie nodig hebt, zie dan ook onderstaande bouwgids. 
De Sims 4 Bouwgids

Kerken (behorend bij opdracht 6)

​Hoewel het geen specifiek kaveltype is (want Sims hebben geen religie, behalve in de Middeleeuwen), kun je in de Sims 4 prima een kerk bouwen. ​Zo kunnen je Sims bijvoorbeeld in stijl trouwen, of rouwen. Het Beleef het Samen uitbreidingspakket is nodig om alles er een beetje authentiek uit te laten zien. In deze gids ga ik beschrijven hoe je een kerk en een kerkhof kunt bouwen. De kerk in mijn voorbeeld heb ik vooral bedoeld als trouwlocatie, maar je kunt er ook andere dingen mee doen. Het kerkhof is in dit geval vooral decoratief, maar als het goed is kun je daadwerkelijk de urnen/grafstenen van je overleden Sims op een openbare kavel plaatsen. Dit heb ik niet getest, maar van wat ik weet over urnen/grafstenen kan het inderdaad.

​​Deze kavel is te downloaden van De Galerie: Windenburg Church. Meer afbeeldingen staan op deze pagina en op deze pagina.
Foto

Kaveltype

​De meest openbare kaveltypes in de Sims 4 hebben bepaalde eisen, daardoor zijn er veel niet zo geschikt. Het meeste vrijheid heb je met het type “openbaar”, dat geen eisen heeft. Het grote nadeel daarvan is dat er vrijwel nooit Sims die je niet bestuurt naar zo’n kavel gaan. Ook kun je dit kaveltype niet selecteren voor evenementen of als clubhuis. Het nationaal park heeft ook weinig eisen en eveneens weinig bezoekers - dit kan prima als je ergens op het platteland van Windenburg een rustige kapel wilt bouwen, maar ook dit kaveltype is niet beschikbaar voor evenementen of clubs. Van de andere kaveltypen is museum waarschijnlijk het meest geschikt. De vereiste voorwerpen zijn goed te verwerken in een kerk zonder dat het misplaatst lijkt. En een museum kun je als locatie voor een bruiloft kiezen, dus dat is dan mooi meegenomen.

Het gebouw

​Kerken zijn er in vele soorten en maten, met grote torens, kleine torens of zonder torens. Hieronder staan een aantal globale ontwerpen. Linksboven is een kerk die je in Nederland wel vaak ziet. Linksonder lijkt er veel op, maar deze kerk heeft ook zijbeuken zodat het op een kruis lijkt - dit is gangbaarder in katholieke en anglicaanse kerken (die zie je veel in Groot-Brittannië). De kerk rechtsboven is geïnspireerd op van die Amerikaanse plattelandskerkjes die je wel eens in films ziet, het lijkt vaak meer op een schuur, maar heeft toch iets van een “torentje”. Rechtsonder is een kerk met twee torens, ook deze is meer anglicaans. 
​Voor mijn voorbeeld heb ik verschillende muurhoogtes gebruikt. De begane grond heeft hoge muren, omdat kerken vaak ook daadwerkelijk hoge muren hebben. Je kunt ook twee verdiepingen met korte muren maken en een grote vide in de hogere verdieping, maar dan heb je minder verdiepingen om een toren mee te maken. De overige verdiepingen hebben normale of korte muren, anders wordt het wel een heel hoog gebouw - het is een kerk, geen kathedraal. 
Foto
Foto

Het dak

Foto
Een van de belangrijkste dingen aan de buitenkant van een (Sims)kerk is het dak. Het dak bepaalt voor een groot deel hoe de kerk eruit ziet en een ander dak kan veel verschil maken. Waarschijnlijk ben je snel geneigd om een hoog dak te maken: dat is niet nodig en misschien zelfs minder mooi.

Let er bij het afwerken van de daken goed op dat alles netjes aansluit. Zo zie je op de bovenste foto’s dat het dak door de muur heen steekt. Met de witte pijltjes aan de hoeken van het dak kun je dit korter maken. Houd de SHIFT toets ingedrukt om dit aan één kant te doen, zodat er aan de lage kant van het dak wel een overhangende rand blijft. 
​Op onderstaande linker afbeelding zie je dat de rand van de twee daken niet mooi in elkaar overloopt, dit komt omdat de daken niet onder dezelfde hoek staan. Gebruik het pijltje midden boven het dak en beweeg het omlaag of omhoog om dit aan te passen. Als de randen netjes in elkaar overlopen zijn de daken goed. ​Op onderstaande rechter afbeelding zie je dat het dak (zadeldak) aan de kant van het torentje korter is gemaakt zodat het niet door de muur heen steekt. Dit geldt voor het hele dak. Omdat het torentje minder ver naar achteren doorloopt, heb ik op dit laatste stukje een tweede dak geplaatst (half zadeldak) zodat het stukje achter het torentje toch een overhangend dak heeft, net als de kant waar het torentje niet zit. Dit dak heb ik over het andere dak (met de verkorte overhang) heen geplaatst, dat werkt vaak beter dan ze naast elkaar te plaatsen. Dit principe kun je ook toepassen op de rest van de kerk. Het resultaat is vaak mooier als je voor elk stukje een eigen dak gebruikt in plaats van één groot dak helemaal door te trekken.​
Foto
Foto
​Op de toren (onderstaande linker afbeelding), kun je het dak wat hoger maken door de grote pijl in het midden omhoog te bewegen. Hierdoor wordt het dak spitser. Vervolgens kun je met de bolletjes aan de zijkanten het dak boller of holler maker. ​Tijdens het bouwen van mijn voorbeeldkavel kwam ik erachter dat het dak ervoor zorgde dat één van mijn ruimtes verlicht was alsof het buiten was. Op zich is dit niet zo’n probleem voor een ruimte die je niet gebruikt (zoals bij mij het geval is) maar als je hem wel gebruikt is het wel fijn om het licht goed te hebben. Het kwam omdat het zadeldak naast de ruimte te hoog was (rechter afbeelding: linksboven), het ging “door” het dak op de ruimte heen (rechter afbeelding: linksonder). Door het dak naast de ruimte te verlagen (rechter afbeelding: rechtsboven) herstelde de verlichting zich (een andere optie is het aanpassen van de muurhoogte). Vervolgens moest ik wel de andere daken hierop aanpassen (rechter afbeelding: rechtsonder) om ze mooi in elkaar over te laten lopen. 
Foto
Foto
Afhankelijk van het soort kerk dat je bouwt kies je een mooi dakpatroon en passende dakafwerking. Veel dakpatronen zijn beschikbaar in grijs en blauw en dat zijn vaak goede kleuren (al zijn er ook kerken die rode daken hebben). De dakrand kun je het beste grijs (linker afbeelding: links) of bruin (linker afbeelding: rechts) maken, afhankelijk van de uitstraling die het gebouw moet krijgen. ​Als laatste kun je nog daksculpturen plaatsen. Let er hierbij wel op dat ze bij daken die je hoger hebt gemaakt vaak niet op het puntje van het dak komen te staan (rechter afbeelding: links). Op een iets lager/niet verhoogd dak komen ze wel goed uit (rechter afbeelding: rechts). 
Foto
Foto
Omhoog

De buitenkant

In het basisspel en ook in Beleef het Samen zitten veel mooie stenen muurpatronen. Kies er daar een, of meerdere, van uit en pas deze toe op de buitenmuren van de kerk (en eventueel ook de binnenmuren). Je kunt kiezen voor muren met of zonder houten randen, je kunt ook combineren met andere muurbekleding. Zo kun je de toren bijvoorbeeld net iets anders maken, alsof deze er pas later is opgezet bijvoorbeeld. 
​Er zijn weinig mooie grote deuren in het spel die passend zijn voor een kerk. Of ze zijn te klein, te modern, te smal, te breed, er zit (te veel) glas in, etc. Je kunt ook een deur voor korte muren één keer vergroten met de (SHIFT+) ] toets. Hierdoor krijg je een mooie groot uitziende deur waar Sims gewoon doorheen kunnen. Als ze er doorheen gaan, is het gat in de muur net zo groot als bij de oorspronkelijke deur. Mocht je op de locatie een keer screenshots maken of gaan filmen, is dat even een aandachtspuntje omdat het er gek uitziet. 
Foto
Foto
Foto
​Verder voeg je wat ramen toe, bijvoorbeeld de glas-in-lood ramen van Beleef het Samen - die komen in verschillende formaten. Kerken hebben over het algemeen kleine ramen die hoog in de muren zitten. Op bepaalde plekken (vaak aan de achterkant of in de zijbeuken) zitten grotere (glas-in-lood) ramen. Op de toren kun je een grote klok hangen (of een vergrote klok). 
Foto
Om de klok in het donker goed te kunnen zien, is het handig om er een lamp bij te plaatsen. Gewone lampen ontsieren de toren, dus kun je beter cheats gebruiken. In principe kun je met bb.moveobjects on een lamp op dezelfde plek plaatsen als de klok. Maar er is een ander trucje. Als je debug activeert (bb.showhiddenobjects) heb je onzichtbare lampen tot je beschikking. Deze zijn wel zichtbaar in bouwmodus, maar niet in leefmodus. Deze kun je vrijwel overal plaatsen, dus het kan handig zijn om de ALT toets te gebruiken om ze echt goed te plaatsen. Ik heb wel gemerkt dat als je deze lampen hoger plaatst met 9 (bij mij lukte dat zonder moveobjects aan te hebben), ze naar hun standaardpositie resetten als je de kavel opnieuw laadt. Dat is jammer, maar niet direct een ramp. ​

De binnenkant

Voor de binnenkant kun je hetzelfde muurpatroon als buiten gebruiken, maar dit is niet essentieel. Kerken hebben vaak dikke muren en die kunnen er aan de buitenkant anders uitzien dan de binnenkant. De vloer is vaak wel van steen, ook daar heeft het spel een paar mooie opties voor als je even door de bouwcatalogus bladert. Een traditionele kerk heeft vaak pilaren in het gebouw staan. Je kunt ze zelf maken (zie bouwgids Pakhuis) maar die nemen veel ruimte in. Als je een niet zo heel grote kerk hebt, gebruik dan pilaren uit het spel. Er zijn stenen varianten, maar ook houten pilaren kunnen mooi zijn. Zet ze systematisch/symmetrisch neer. Je kunt ter hoogte van het altaar/de preekstoel een muur plaatsen, dat is in echte kerken ook wel eens zo. ​Om van je kerk een trouwlocatie te maken is het leuk als Sims ergens feest kunnen vieren. Het handigst is om hiervoor een grote kelder te bouwen. In mijn voorbeeld ligt de kelder precies onder het gebouw - je wilt liever geen kelder onder het kerkhof bouwen. 
Foto
Foto
De kelder is eveneens ingedeeld met pilaren, omdat de bouwstijl ondergronds in principe hetzelfde blijft als bovengronds. Aan een kant van de kelder heb ik toiletten en een keuken gemaakt, dat is specifiek aan de trouwlocatie (al zijn toiletten altijd wel handig, maar ze hoeven niet per definitie in de kelder geplaatst te worden). ​Om de kelder toegankelijk te maken heb je een trap nodig. Het mooiste is als je het trapgat op de begane grond netjes afwerkt. Anders heb je zomaar ergens een donker gat in de vloer zitten. Ik heb er halve muren omheen gemaakt, deze hebben ook een doel, hier komen schilderijen te hangen, dan wordt ook aan de vereisten voor het museum voldaan.
Foto
Foto
Hieronder een plattegrond van de ingerichte kelder, waar in principe alles aanwezig is om een feest te kunnen geven. Een bar, een piano, dansvloer en tafels om aan te eten in de grote zaal. Daarnaast een keuken zodat er ook eten gemaakt kan worden (als je Luxe Feest Accessoires hebt kun je een buffettafel neerzetten). En uiteraard zijn er, zoals eerder al gezegd een paar toiletten en in het iets groter kamertje zit ook een bad (je weet maar nooit of je Sims het nodig hebben). 

De trouwboog staat op de begane grond, omdat het toch een belangrijk onderdeel is van een trouwlocatie. Normaal gesproken zou in een kerk op deze plek het altaar zitten. Er hangen gordijnen achter voor een wat warmere, romantische uitstraling. Linksboven (rechter afbeelding) zijn gordijnen uit het basisspel, deze zijn één keer vergroot. Rechtsboven (rechter afbeelding) zijn gordijnen uit Luxe Feest Accessoires, linksonder (rechter afbeelding) uit Filmavond Accessoires en rechtsonder (rechter afbeelding) uit het Uit Eten Gamepack. Om het af te maken zet je er wat bloemen bij en plaats je lampen zodat alles mooi verlicht wordt. 
Foto
Foto
Natuurlijk zet je banken in de rest van de kerk. Beleef het Samen heeft een soort bank die mooi past (onderstaande linker afbeelding: linksboven). De rode loper naar de trouwboog is niet verplicht, maar voegt wel sfeer toe, dit tapijt is twee keer vergroot. Op de andere foto’s hieronder staat het “museumgedeelte” met standbeelden en schilderijen. Dit zit in een van de zijbeuken en achter het altaar/de trouwboog. ​De verlichting moet ook niet vergeten worden. Over het algemeen zijn kerken niet heel erg fel verlicht, maar voor de Sims is het vervelend als alles er zo donker uitziet. Probeer daarin de juiste balans te vinden. In mijn voorbeeld heb ik kroonluchters en muurlampen met kaarsen gebruikt (beide uit Beleef het Samen). Deze geven niet heel veel licht, maar wel een warm licht en dat past wel bij een kerk. Als je (andere) lampen gebruikt, kun je in leefmodus de lichtkleur en -sterkte aanpassen, dit kan ook veel verschil maken in hoe het er uiteindelijk uit komt te zien. 
Foto
Foto
Foto
Dan is er de schildersezel, een voor het museum verplicht voorwerp. Als je niet wilt dat Sims deze gebruiken, plaats hem dan in een onbereikbare plaats, bijvoorbeeld de kerktoren. 
​

Wat betreft de kerktoren, vergeet niet hier lampen in te plaatsen als er ramen in zitten - het ziet er vreemd uit als (aan de buitenkant) door deze ramen ‘s avonds en ‘s nachts geen licht te zien is (ondanks dat het compleet onlogisch is om lampen aan te hebben in ruimtes die je niet gebruikt). Muur- en vloerbekleding zijn van ondergeschikt belang. Zoals je ziet heb ik in mijn voorbeeld wel een stenen muur, omdat je (zelf, je Sims in principe niet) door de raampjes toch wat van de binnenkant kunt zien. De vloer is gewoon het standaard bouwbeton, omdat je dit toch niet ziet heeft het ook geen nut om er geld aan uit te geven. Als je een toegankelijke toren bouwt moet je natuurlijk wel vloertegels plaatsen. 
Omhoog

Het kerkhof

Als je je kerk op een wat grotere kavel bouwt heb je waarschijnlijk meer dan voldoende plek voor een kerkhof. Het mooiste is als je deze netjes omheint met een stenen muur of een heg (linker afbeelding: links) - een chique hek kan natuurlijk ook. Vergeet niet er een mooie (dubbele) poort in te zetten. Een kerkhof kan niet zonder bomen en dan met name cipressen (linker afbeelding: rechts). Het basisspel heeft er drie, waarvan er eentje zelfs de “kerkhofcipres” heet. Andere bomen kun je ook gebruiken, bijvoorbeeld een (treur)wilg of een mooie grote eik. Het aantal bomen dat je gebruikt hangt af van hoe schaduwrijk je je kerkhof wilt hebben. Je kunt de cipressen ook gebruiken om een soort hoge heg van de maken - dat zie je bij echte kerkhoven ook wel eens. Met terreinverf kun je paden aanleggen, vooral de terrein verven met kleine steentjes zijn passend bij een kerkhof. Je kunt zelfs je hele kerkhof grasvrij maken - het ligt er maar net aan wat je mooi vindt. Het is handig om dit in het begin te doen, je kunt het altijd later weer veranderen met de terreinverf gum.
Foto
Foto
Foto
Kerkhoven hebben vaak ergens een klein onderhoudsschuurtje waar wat tuingereedschap in staat. Omdat dit kerkhof direct naast de kerk ligt is het niet echt nodig om zo’n schuurtje te hebben, maar het is wel leuk. Omdat voor de begane grond van de kerk hoge muren zijn gebruikt, en je de muurhoogte voor een ander gebouwtje op dezelfde kavel niet kunt aanpassen, krijg je wat een vreemd uitziend schuurtje. Maar dit kan ook anders opgelost worden.
​

In mijn voorbeeld heb ik met de hoogste halve muur een kleine open schuur tegen de kerk aangebouwd. Je kunt deuren in deze muren zetten, maar vanwege het door mij gebruikte dak, kun je dan niets zien. Er is een muursculptuur in Beleef het Samen die op een klein dak lijkt (linksboven). Deze heb ik één keer vergroot en daarna, tegen de muur van de kerk, boven het schuurtje gehangen. Hang hem niet te laag, dan verdwijnt hij als je de kavel opnieuw plaatst. Het schuurtje is afgewerkt met muurbekleding, een stenen vloer en tuingereedschap. Sims kunnen hier naar “binnen”, dus als het niet decoratief ingericht was, zouden ze wat kunnen doen. 
Foto
Op het kerkhof kun je een mausoleum/crypte bouwen. Dit gebouw hoeft (bovengronds) niet erg groot te zijn. Hiervoor kun je wel gewoon de hoge muren gebruiken, dan kun je er ook een mooi sierlijke fries op toepassen. Het bouwsel heeft aan de buitenkant nog het meest weg van een tempel - hoe je die moet bouwen staat in mijn gids over het Engels Landgoed Park. Vergeet niet een familiewapen op en in het mausoleum te plaatsen.
​

Binnen zit in principe alleen een trap, deze leidt naar de crypte, die kan groot of klein zijn. Hierin staan urnen netjes uitgestald. Het geeft extra sfeer als je kaarsen gebruikt. De kaarsen uit het basisspel geven geen licht, dus dat is jammer, die van Uit Eten en Filmavond wel, dus dat scheelt weer “gewone” lampen. Als je Griezelige Accessoires hebt, kun je ook spinnenwebben op de muren plaatsen, zodat het er net wat stoffiger uitziet.
Een kerkhof heeft graven. Grafstenen kun je krijgen door de urnen/grafstenen van je overleden Sims naar deze kavel te verplaatsen, maar je kunt ze ook uit het debug menu halen (activeer de cheat bb.showhiddenobjects en typ “debug” in het zoekmenu aan de linkerkant van de bouwcatalogus). Deze grafstenen zijn niet gekoppeld aan Sims, dus er zitten ook geen geesten of wat dan ook aan vast. Ze blijven wel op de kavel staan als je de kavel opnieuw plaatst. In leefmodus kan je Sim de grafstenen in zijn/haar inventaris stoppen of ze vernietigen, waardoor ze verdwijnen. LET OP: dit is ook de enige manier om ze te verwijderen. Als je een grafsteen/urn plaatst in bouwmodus, kun je deze niet verkopen of weghalen met de sloophamer. Je kunt ze wel met de ongedaan maken knop weghalen, maar deze optie is niet altijd beschikbaar/wenselijk. 

Graven kun je op verschillende manieren maken: op onderstaande rechter afbeelding staan een paar voorbeelden.
  • Links: een dubbel graf met kiezels, losse stenen en wat bloemen.
  • Midden: een graf met vloertegels, deze zijn bedekt met het graveldak (dit wordt beschikbaar als vloertegel als debug aanstaat). Je kunt ook marmeren tegels gebruiken, dat is was chiquer. Op dit graf staat een vaasje met een roos en een fotolijstje. Ook liggen er nog twee debug voorwerpen op de stenen.
  • Rechts: een “nieuw” graf met zand. Dit zijn zandhoopjes uit debug (eigenlijk bedoeld voor planten) en ze zijn iets vergroot. Als je moveobjects gebruikt kun je ze dichter op elkaar zetten, dan sluit het mooier aan. 
Foto
Foto
Op onderstaande linker afbeelding staan nog een aantal grafopties. Met meer bloemen, of wat meer gepersonaliseerd. Ook zit er een ongegraven graf tussen (midden) en ernstig overgroeide graven (rechtsboven). Als je Romantische Tuin Accessoires hebt, kun je een wat groter, chiquer (praal)graf maken, met standbeelden ernaast. Vergeet niet om op je kerkhof een aantal bankjes neer te zetten, zodat rouwende Sims even kunnen zitten om herinneringen aan hun overleden dierbaren op te halen. Zet hier en daar wat lampen neer, zodat het niet te griezelig wordt. Plant wat struiken en bloemen, ook aan de kanten van de kerk die niet aan het kerkhof grenzen.
Foto
Foto
Dit is zo’n beetje de basis over het bouwen van kerken en kerkhoven in De Sims 4. Nu heb ik mijn voorbeeld gebouwd met als doel een trouwlocatie te zijn, maar je kunt je kerk natuurlijk ook een ander doel geven. Denk wel goed na over het kaveltype dat je kiest, niet dat je heel veel items moet zien te “verstoppen”, zoals de schildersezel bij deze voorbeeldkavel (al is een grote kelder daarvoor ook altijd een optie). 

Begin pagina
Gidsen
Technisch
Site map

Disclaimer: All original guides and material on this site © SimsExpressie by SimLibby. All Rights Reserved. | Privacy- en Cookiebeleid.
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts or its licensors. Trademarks are the property of their respective owners.
Game content and materials © Electronic Arts Inc. and its licensors. All Rights Reserved.

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.