SimsExpressie
  • Thuis
    • Privacy en Cookies
    • Contact
  • Site map
  • Gidsen
    • Gidsen CAW-tool
    • Gidsen De Sims 3
    • Gidsen De Sims 4
  • Technisch
  • Bibliotheek
  • Extra
    • Mijn Creaties
    • Hobbyhoek >
      • Inspiratie
      • Zelf ontwerpen
      • Bouw atelier
      • Uitdagingen
    • Gratis software
    • Community links
  • De Sims Middeleeuwen
  • CAW Resources

Texturen installeren en organiseren in mappen


Inhoudsopgave

  • Texturen installeren
  • Texturen gebruiken in CAW
  • Texturen organiseren in mappen

Deze pagina is gebaseerd op Source Texture Organization en Terrain Texture Links & Interesting Effects door Auntielynds op The Sims Creators' Consortium.

Texturen installeren

Download en pak de gewenste textuur uit zoals op deze pagina beschreven. Voor dit voorbeeld gebruik ik Wyndhane's Custom Roads Pack.  
Foto
  • Wanneer de download is uitgepakt selecteer je de textuur of texturen in de map. Selecteren kan door de bestanden één voor één met de muis te selecteren terwijl je de [CTRL] toets ingedrukt houdt. Dit kan ook iets sneller door Alles selecteren. Klik hierna met de rechtermuisknop en kies Knippen of Kopiëren.  
  • Blader naar de map: C:\Mijn documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\SourceTextures of je eigen map in 'SourceTextures' als je texturen hebt georganiseerd in mappen. 
  • Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte, zorg dat je niets selecteert, en selecteer Plakken. 
  • Ga door naar de volgende paragraaf.
Foto
Foto
Omhoog

Texturen gebruiken in CAW

  • Open de Creëer een Wereld-tool en open je wereld of begin met het maken van een wereld. 
  • Om de zojuist geïnstalleerde textuur te gebruiken selecteer je bij het gereedschap in de menubalk Terrein --> Terrein-verf-tool. Nu opent de Terreinbewerk-tool. 
  • Ga naar het tabblad Verven voor de optie Laag toevoegen. 
  • Dan opent het venster Kleurenkaart bewerken. Hier voeg je een structuur toe door op [...] te klikken. Dan wordt de map C:\Mijn documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\SourceTextures geopend waar je de gewenste structuur kan kiezen. Verder kan je bij de Kleurenkaart een naam geven (ik gebruik meestal dezelfde naam als de naam van het bestand) aan de structuur en desgewenst een terreingeluid toevoegen. 
  • Klik op Oké. Stel je kwast in, selecteer de terreinverf en verven maar.
  • Gebruik texturen van wegens zoals op deze pagina beschreven waar ook meer informatie staat over weggereedschap en het creëren van aangepaste wegens.

Belangrijke tips bij wegens

Als je niet zeker weet welke weg je wilt gebruiken, gebruik dan niet de standaard basisspelweg (de weg die standaard aan de muis hangt als je het weggereedschap gebruikt). Creëer in plaats hiervan je eigen weg of gebruik de asfalt weg. Op deze manier is het namelijk mogelijk de weg te veranderen wanneer je je bedenkt en liever een andere weg wilt gebruiken. CAW staat niet toe dat je de standaard weg bewerkt, vandaar dat je je eigen weg moet creëren want deze kan je wel bewerken mocht je liever een andere weg willen gebruiken. Als je de standaard basisspelweg wel hebt gebruikt moet je al deze wegens handmatig verwijderen en vervangen. Dat kan best veel werk zijn. Dus creëer je eigen weg. Wanneer deze gecreëerd is, kan je de weg bewerken door er met de rechtermuisknop op te klikken en Bewerken te selecteren. Op deze manier kan de weg ook gewist worden. Als je een aangepaste weg hebt gecreëerd moet je deze eerst actief maken om te kunnen plaatsen (klik erop met de rechtermuisknop). 
Omhoog

Texturen organiseren in mappen

Om te voorkomen dat je je suf zoekt naar dat ene leuke stukje gras met de juiste kleur kan je de map waar de texturen in worden opgeslagen organiseren in mappen. Echter, er zijn twee standaard texturen die je niet kan verplaatsen. CAW zoekt naar deze texturen wanneer je een wereld start, afhankelijk van of je weelderig of woestijn als terreintype selecteert. Als CAW deze bestanden niet kan vinden verandert je terrein in modderig/bruin wanneer je de wereld exporteert. Dit zijn de volgende texturen:

  • grass_medium_base.dds
  • 00_sandDirt.dds

Categorieën bepalen en mappen aanmaken

Voordat je mappen maakt is het handig te bepalen welke categorieën (namen voor je mappen) je gebruikt zodat je de texturen makkelijk kan terugvinden. 

  • Open de Windows verkenner en blader naar de map: C:\Mijn Documents\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\SourceTextures.
  • Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte en kies Nieuw --> Map. Via het rechtermuisknop menu kan je de naam desgewenst wijzigen of de map weer verwijderen. 
  • Maak op deze manier de mappen aan die je voorkeur hebben.
  • De texturen verplaatsen naar de nieuw aangemaakte mappen gaat ook via het rechtermuisknop menu. Selecteer het bestand wat je wilt verplaatsen en klik erop met de rechtermuisknop voor de optie Knippen en blader naar de map waar je dit bestand wilt opslaan. Klik in een lege ruimte om te Plakken. Je kan de bestanden ook verplaatsen door ze te selecteren en te slepen op de gewenste map. Het is ook mogelijk meerdere bestanden tegelijk te verplaatsen. Houdt in dit geval de [CTRL] toets ingedrukt terwijl je de bestanden selecteert om ze hierna in eens te knippen en te plakken, ook via het rechtermuisknop menu. Of kies in het menu Organiseren de optie Alles selecteren.

Op onderstaande rechter afbeelding staat een voorbeeld van de mappen die ik heb aangemaakt voor deze handleiding. In deze mappen kan je ook weer mappen aanmaken op de beschreven manier. Zo kan je bijvoorbeeld de map 'Wegens' nog eens onderverdelen in bijvoorbeeld: asfalt, kruispunten, zebrapad, weg China, modderige weg, etc. Of je houdt per soort weg deze items bij elkaar, bijvoorbeeld een map 'Weg China'. Hierin plaats je de bijbehorende weg, het bijbehorende kruispunt en bijbehorende zebrapad. Per slot van rekening is dit eigenlijk een setje. Hoe je de texturen ook wilt organiseren, houdt één richtlijn aan: Wat werkt voor jou het makkelijkst?
Foto
Foto

Belangrijk: bestandslocaties herlinken in CAW

Als je de texturen hebt georganiseerd in mappen terwijl je midden in een CAW bouwproject zit moet je de juiste bestandslocatie herlinken omdat CAW de al gebruikte texturen in je wereld dan niet meer kan vinden. Dan krijg je een lelijke modderige bruine kleur. Ga hiervoor als volgt te werk:

  • Open je wereld in CAW. 
  • Open de Terreinbewerk-tool via Terrein --> Terrein-verf-tool. 
  • Normaal gesproken hebben de texturen die hier staan een afbeelding. Als CAW niet meer weet waar de textuur staat, zie je hier alleen de naam staan van de textuur. 
  • Klik met de rechtermuisknop op de textuur en selecteer Bewerken. 
  • Wanneer het venster Kleurenkaart bewerken opent controleer je de precieze naam van de textuur die staat vermeld bij structuur. 
  • Klik hierna bij structuur op [...] en blader naar de map waar je deze textuur hebt opgeslagen. Open deze en klik op Oké.
  • Nu verschijnt er weer een afbeelding bij de textuur in de Terreinbewerk-tool.
  • Sla na dit herklinken wel je wereld op anders wordt dit herlinken niet onthouden door CAW. 

Begin pagina
Gidsen
Technisch
Site map

Disclaimer: All original guides and material on this site © SimsExpressie by SimLibby. All Rights Reserved. | Privacy- en Cookiebeleid.
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts or its licensors. Trademarks are the property of their respective owners.
Game content and materials © Electronic Arts Inc. and its licensors. All Rights Reserved.

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.