De Sims 4 Wasgoed Accessoires Gids
Inhoudsopgave
|
|
Introductie
Community project
Dit pakket is gemaakt in samenwerking met De Sims Community die hielpen bepalen wat er in de game moest komen. In 2016 zijn er verschillende stemrondes geweest om de richting van dit pakket te bepalen: van thema, gameplay tot de naam. De eerste stemming ging over het thema aangezien het thema elk aspect van het pakket beïnvloedt. Er kon gestemd worden op Ecologisch leven (winnaar), Starterswoning, Arcade, Gevaarlijke Accessoires of Bruiloft. Met het thema vastgesteld kon de grafische stijl gekozen worden: dit werd Stijl B. De stijl fungeert als leidraad voor de conceptuele vormgevers bij het ontwerpen van voorwerpen en kleding. De derde stemming betrof voorwerpen en kleding. De Community werd gevraagd om door concepttekeningen te bladeren om te helpen bepalen welke objecten en kleding toegevoegd zouden worden. Hierna werden de potentiële gameplay-onderdelen in stemming gebracht: Laundry (winnaar), Off the Grid, Food Preserves en Carbon Conscious. De vijfde stemming ging over het pakket icoon. Er kon uit verschillende iconen gekozen worden om te gebruiken voor op de doos en in de in-game catalogus. Tenslotte volgde de allerlaatste stemming over de naam van het pakket. Er kon een titel geselecteerd worden die het best past bij de sfeer en content van dit pakket. Met de stemresultaten zijn de ontwikkelaars aan de slag gegaan en zodoende kwam De Sims 4 Wasgoed Accessoires tot stand. Deze samenwerking is de eerste in zijn soort voor De Sims. Of er ooit nog een dergelijk project georganiseerd wordt is op het moment van schrijven niet te zeggen. Zeg nooit nooit maar een dergelijk project organiseren, en vervolgens achter de schermen realiseren, heeft veel voeten in de aarde. Er zijn veel mensen bij betrokken, voor de schermen en achter de schermen.
Persoonlijke noot
Als het aan mij had gelegen had een ander thema gewonnen. Ik ben geen fan van wassen in het echte leven laat staan dat ik zin had om te wassen met mijn Sims. Daarbij dacht ik aan het (dramatische) wassen in De Sims 3 waar wassen veel tijd kost en waar de wasmand altijd nabij moet staan omdat Sims anders overal hun kleding op de grond gooien bij het omkleden. Maar wassen in De Sims 4 is een totaal andere beleving gebleken dan wassen in De Sims 3. Het was systeem is niet opdringerig, neemt helemaal niet zoveel tijd in beslag en is leuk. De wasmand hoeft niet eens in de buurt te staan: Sims gooien meestal hun wasgoed er automatisch in. Wat ik een grote vooruitgang vind. Voorwerpen zoals de waslijn en wastobbe geven leuke bouw en speel opties: bouwen en spelen in pre-elektronica tijden, bijvoorbeeld middeleeuws.
Over wassen
- Dit pakket is zo ingesteld dat bespeelbare Sims alleen wasgoed genereren als er tenminste één van deze interactieve voorwerpen op de kavel staat: wasmand, wasmachine, droger, wastobbe en/of waslijn. Wassen is voor jouw bespeelbare huishouden op de thuiskavel. Als je op pad bent in de wereld(en) genereren jouw Sims geen vieze kleding als ze zich omkleden. Zie de paragraaf ‘Wasgoed’ voor situaties waarin Sims zich omkleden en dus wasgoed genereren.
- Met inachtneming van het vorige punt, gooien Sims wanneer ze zich omkleden automatisch hun kleding in de wasmand, als er een wasmand staat, of op de grond op de plek waar ze zich omkleden als ze de eigenschap 'Lui' of 'Slons' hebben, als er geen wasmand staat of als de wasmand vol is. Zie ook de paragraaf 'Wasmanden'.
- Sims vanaf de levensfase kind kunnen in principe de was doen. Echter, kinderen kunnen de wastobbe en waslijn niet gebruiken. Ook kunnen ze niet bij de droger wanneer deze gestapeld is op een wasmachine. Dat is, net als de waslijn, te hoog voor ze.
- Als de autonomie (vrije wil) van Sims is ingeschakeld bij de Spelopties, doen Sims uit zichzelf de was wanneer ze dat nodig vinden en niet bezig zijn met iets anders.
- Wassen, en de genoemde voorwerpen gebruiken, heeft geen effect op de wekelijkse te ontvangen rekeningen: die worden hierdoor niet hoger.
- Opgevouwen wasgoed wordt als het ware in de kledingkast geplaatst van de Sim die dit opvouwt (dus ook als de Sim de kleding opvouwt van andere Sim). Door het wijzigen van de outfit wordt die kleding aangetrokken en kan de Sim hierdoor specifieke positieve en negatieve emoties krijgen. Zie de paragraaf ‘Emoties’.
- Schoonmakers - in te huren via de telefonische diensten - kunnen ook de was doen. Maar ze doen niet alles: Sims moeten zelf hun was opvouwen als het uit de droger of van de waslijn komt. Dit omdat opgevouwen kleding de emoties beïnvloedt van Sims die deze kleding dragen.
- Kort gezegd werkt het was proces als volgt: klik op de kleding op de vloer of in de wasmand om te beginnen met wassen via een wasmachine of wastobbe. Hierna wordt het gedroogd via een droger of waslijn en opgevouwen. Opvouwen is het einde van het wasproces. Deze voorwerpen worden nader toegelicht bij de volgende paragrafen.
- Sims kunnen zich automatisch omkleden in alledaagse kleding, sportkleding, slaapkleding, zwemkleding, feestkleding of avondkleding. Als ze bijvoorbeeld gaan sporten, trekken ze automatisch sportkleding aan. Klik op een geselecteerde Sim (interactie met jezelf) om handmatig de gewenste outfit in te stellen via het menu 'Outfits'. Via kledingkasten kan de outfit ook gewijzigd worden maar de interactie met jezelf gaat sneller en is altijd beschikbaar, of er nu een kledingkast op de thuiskavel staat of niet.
Opmerkingen
- Heb je geen zin om te wassen, plaats de genoemde voorwerpen dan niet op de kavel en improviseer desgewenst een wasserette. Zie de bijbehorende paragraaf.
- Wil je de genoemde voorwerpen gebruiken omdat dat realistisch is maar niet vaak wassen, plaats dan wasmanden in een (ontoegankelijke) kelder en geef Sims bij voorkeur niet de eigenschap 'Slons' of 'Lui'. Zolang Sims niet in kelder komen, hebben ze geen last van vervelende geurtjes van wasgoed wat te lang blijft liggen en gaat stinken.
- Kleding op de grond of in wasmanden kun je in de Bouwmodus oppakken en verwijderen via [DELETE]. Voor kleding op de grond krijg je een Simdollar. Je gooit hierdoor niet echt de outfits van je Sims weg. Outfits, die je waarschijnlijk zorgvuldig in Creëer een Sim hebt ingesteld, blijven behouden.
- Als de muurkasten 'Wissewasjes Luxe Schappen' en 'Wissewasjes Schappen' te laag boven de wasmachine en/of droger worden geplaatst, kunnen Sims er niet bij. Deze kasten moeten hoger hangen dan getoond op onderstaande afbeelding. Om ervoor te zorgen dat mijn Sim toch bij de apparaten kon, heb ik de apparaten een klein stukje (nog niet eens een kwart vakje) van de muur af geplaatst. Selecteer de apparaten en houdt [ALT] ingedrukt om de apparaten een klein stukje naar voren te slepen. Update: dit blijkt een bug te zijn.
Wassen icm andere TS4 pakketten
- In de Natuur: wassen werkt niet in de vakantiebestemming Granite Falls. Sims laten geen wasgoed achter bij het omkleden op de vakantie kavel en dus valt er niets te wassen. Was voorwerpen kunnen niet gekocht worden bij de Boswachtershut. Al kun je voor de show wel een wastobbe en waslijn plaatsen om de vakantiebeleving een authentiek tintje mee te geven. Bouwen kan niet geopend worden tijdens vakanties op de vakantie kavel dus gebruik Werelden beheren hiervoor.
- Vintage Glamour Accessoires: butlers - in te huren via de telefonische diensten - doen ook de was. Maar ze doen niet alles: Sims moeten zelf hun was opvouwen als het uit de droger of van de waslijn komt. Dit omdat opgevouwen kleding de emoties beïnvloedt van Sims die de kleding dragen.
- Ouderschap: kinderen en tieners ontwikkelen de karakterwaarde verantwoordelijkheid als ze de was doen, terwijl peuters dit verliezen als ze in de wastobbe spetteren. Verzorgers kunnen recent gedrag (in dit geval spetteren) bestraffen. Mijn Sim deed dat trouwens uit zichzelf toen haar dochter in de tobbe aan het spetteren was.
- Honden en Katten: er zijn speciale interacties tussen wassen en huisdieren. Zo kunnen katten bijvoorbeeld op de wasmachine springen of spelen met de druppels water die van de waslijn afdruppelen als er een was is opgehangen.
Wasgoed
Zoals genoemd bij de vorige paragraaf genereren bespeelbare Sims alleen wasgoed op de thuiskavel en zolang er een interactief was voorwerp staat: wasmand, wasmachine, droger, wastobbe en/of waslijn. Dan laten Sims wasgoed achter wanneer ze zich omkleden of uitkleden of wanneer jij handmatig de outfit wijzigt. Sims kleden zich automatisch om als ze naar bed gaan, gaan zwemmen of sporten, naar een gelegenheid gaan waarbij ze feestkleding of avondkleding dragen en bij situaties waar ze zich weer omkleden in hun alledaagse outfit, bijvoorbeeld na het zwemmen. Sims kleden zich uit als ze gaan douchen of in bad gaan. Sims kunnen ook in hun blootje gaan (mogelijk is hiervoor de uitbreiding Beleef het Samen vereist) zolang er geen peuters en kinderen in de buurt zijn. Peuters kunnen hun kleding uittrekken (mogelijk is hiervoor het accessoirespakket Peuters vereist). Als Sims op pad zijn en zich omkleden of uitkleden genereren ze geen wasgoed. Als Sims zich omkleden of uitkleden gooien ze automatisch hun kleding in de wasmand zonder dat ze er naartoe hoeven te lopen, als er een wasmand staat, of op de grond op de plek waar ze zich omkleden als ze de eigenschap 'Lui' of 'Slons' hebben, als er geen wasmand staat of als deze vol is. Zie de volgende paragraaf 'Wasmanden'. Wasgoed verschijnt als kledingstapel of opgevouwen kleding. Wasgoed achtergelaten op de vloer bij het omkleden is een kledingstapel, net als weggelegd nat wasgoed, terwijl wasgoed wat droog is bij het wegleggen opgevouwen kleding is.
Wasgoed status
Wasgoed heeft een status: zowel kledingstapels en opgevouwen kleding als ladingen wasgoed in de wasmachine, droger, wastobbe of aan de waslijn. Aan de status is te zien of het wasgoed gewassen of gedroogd moet worden - het wasgoed dat Sims genereren is namelijk niet altijd (meteen) vies - of er een wasmiddel is toegevoegd en welk effect wasgoed op het humeur (emoties) van Sims heeft wanneer ze dit dragen nadat het gewassen en gedroogd is. De status bestaat uit Schoonheid en Droogheid in verschillende gradaties. Hiernaast kan de status uit Geur bestaan, in twee gradaties, bijvoorbeeld omdat er wasmiddel is toegevoegd aan de wasmachine. De status die het wasgoed heeft wanneer Sims het wasgoed opvouwen na het drogen, bepaalt welke emotie Sims krijgen als ze zich omkleden en deze kleding dragen. Zie de paragraaf 'Emoties'. Wasgoed opvouwen betekent dat Sims de kleding opbergen in hun kledingkast. Zolang wasgoed niet is opgevouwen gaat de status naar verloop van tijd achteruit. Beweeg met de muis over een kledingstapel of opgevouwen kleding om een tekstvenster met de status af te lezen. Zorg hierbij dat headline effects aanstaat anders verschijnen deze tekstvensters niet. De status kan ook afgelezen worden bij wasgoed in de inventaris en als je over deze opties beweegt: 'Was wegleggen', 'Wasgoed opvouwen', 'In droger leggen' en 'Aan waslijn hangen'. De wasmachine, droger, wastobbe en waslijn hebben deze opties maar de status bij deze opties kan alleen afgelezen worden als het wasgoed in de droger of wasmachine zit of aan de waslijn hangt. Bij deze opties verschijnt de status 'Geur' niet als het wasgoed een geur heeft. Leg het wasgoed eerst weg en beweeg er dan over met de muis om de geur status af te lezen of vouw het wasgoed op en trek het aan via 'Outfit wijzigen' (interactie met jezelf) om de emotionele effecten van geur te merken.
- Schoonheid: Smerig, Vies, Gebruikt, Schoon of Brandschoon.
- Droogheid: Kletsnat, Vochtig, Droog of Warm.
- Geur: Smerig of Lekker ruikend. Zie ook de paragraaf 'Wasmiddel toevoegen'.
Als je Sim gesport heeft waardoor de hygiëne behoefte is leeggelopen en hierna de outfit wijzigt om diens sportkleding uit te trekken, heeft de sportkleding bijvoorbeeld de status Schoonheid: vies. Droogheid: droog en warm. En zo heeft zwemkleding bijvoorbeeld de status Schoonheid: gebruikt. Droogheid: kletsnat. Kletsnat wasgoed druppelt water of ligt in een plas water, smerig wasgoed kan vliegjes hebben, een groene walm en vlekken, terwijl lekker ruikend wasgoed vlindertjes heeft en sprankelt. Kortom, afhankelijk van de status kunnen een kledingstapel of opgevouwen kleding visuele effecten tonen. De wasmachine en droger maken een geluid als ze klaar zijn met het draaien van hun programma. Hieraan is te horen of het resultaat van het zojuist gedraaide programma een positief (wat langer opwekkend geluid) of negatief (wat korter tragischer geluid) effect heeft gehad op de status van de lading wasgoed in het apparaat. Het effect hangt af van of de apparaten verbeterd zijn of dat er een wasmiddel is toegevoegd. Als Sims nabij vies wasgoed zijn krijgen ze negatieve ongemakkelijke emoties omdat ze doorgaans niet van vieze omgevingen houden.
Cheat: status instellen
Je kunt de wasgoed status met een cheat instellen: zowel de schoonheid, droogheid als geur kan ingesteld worden in eerder genoemde gradaties. Klik op opgevouwen kleding of een kledingstapel met [SHIFT] ingedrukt. Mogelijk moet je eerst de cheat testingcheats true aanzetten (bij mij staat dit standaard aan). De wasmachine, droger, wastobbe en waslijn hebben de optie 'Was wegleggen'. Op weggelegd wasgoed kan deze cheat ook gebruikt worden om schone was vies te maken of vieze was juist op te fleuren.
Wasgoed opties
Wasgoed heeft onderstaande opties. Wanneer Sims de opdracht krijgen om te wassen, verzamelen ze vanzelf al het wasgoed uit de wasmand of van de vloer. Ook wasgoed dat is weggelegd bij de wasmachine, droger, waslijn en wastobbe kan hierdoor alsnog verzameld worden. Tenminste: er wordt wasgoed verzameld wat in aanmerking komt om gewassen of gedroogd te worden. Gebruikte kletsnatte wasgoed kan bijvoorbeeld niet in de wasmachine, want het is niet vies, maar wel gedroogd worden. De beschikbaarheid van onderstaande opties hangt dan ook samen met de wasgoed status en of de benodigde voorwerpen beschikbaar en aanwezig zijn op de kavel.
- De was doen: Aan waslijn hangen, In droger leggen, In wasmachine leggen, In wastobbe wassen. Zie ook de bijbehorende paragrafen.
- Naar wasmand brengen. Sims brengen het naar de dichtstbijzijnde wasmand (erin slepen kan ook). Zie de volgende paragraaf.
- Zakken doorzoeken. Zo kunnen Sims Simdollars vinden (mijn Sims vonden geen voorwerpen). Deze optie is niet opgelicht als er niets meer te vinden valt.
- In inventaris plaatsen. Of sleep het in de inventaris. Nodig als je naar een geïmproviseerde wasserette wilt. Zie de bijbehorende paragraaf. Wasgoed in de inventaris heeft de opties 'In wereld plaatsen' (slepen kan ook), 'De was doen' en 'Naar wasmand plaatsen'.
- Stapel kleding oprapen. Mogelijk door op een wasmand te klikken, of er nu kleding inzit of niet, als er ergens een stapel kleding op de grond ligt.
- Wasgoed opbergen. Als het wasgoed is weggelegd vanuit de droger of waslijn als opgevouwen kleding, en het is droog, kan het alsnog opgeborgen worden.
Wasmanden
Daar waar het bij De Sims 3 nodig is een wasmand in de buurt te hebben zodat Sims hun kleding erin gooien, is dat bij De Sims 4 Wasgoed gelukkig niet nodig. Zolang Sims niet de eigenschap 'Lui' of 'Slons' hebben en zolang er een beschikbare wasmand op de kavel staat, gooien Sims hun kleding automatisch in de wasmand als ze zich omkleden of uitkleden zonder dat ze eerst naar de wasmand hoeven toe te lopen. Iedere wasmand heeft ruimte genoeg voor ongeveer 20 keer omkleden. Als de wasmand vol is, wordt de kleding wel op de grond gegooid wanneer Sims zich omkleden of uitkleden. Aanbevolen is om 1 wasmand per Sim te gebruiken: dit houdt ongeveer een week aan wasgoed.
Wasmand opties
- De was doen: Aan waslijn hangen, In droger leggen, In wasmachine leggen, In wastobbe wassen. Zie ook de bijbehorende paragrafen. De was kunnen doen hangt samen met de wasgoed status, zie de vorige paragraaf, en of de voorwerpen beschikbaar en aanwezig zijn op de kavel.
- Stapel kleding oprapen. Dit kan of er nu wasgoed in de wasmand zit of niet, zolang er ergens een kledingstapel op de grond ligt. Kledingstapels kunnen overigens ook in de wasmand gesleept worden maar wasgoed kan niet uit de wasmand gesleept worden.
- Zakken doorzoeken. Zo kunnen Sims Simdollars vinden (mijn Sims vonden geen voorwerpen). Deze optie is niet opgelicht als er niets meer te vinden valt.
Locatie Bouwmodus
Er staan drie wasmanden in Bouwen (sorteren op functie) bij de menu's 'Activiteiten en vaardigheden' (diversen), 'Decoraties' (diversen) en 'Apparaten' (diversen): de Lontriet Wasmand ($100), Wissewasjes Wasmand ($125) en Voelstof Wasmand ($180). Deze wasmanden zijn in verschillende kleuren te koop. Technisch gezien heeft het basisspel ook een wasmand, de Rechthoekige Rieten Wasmand, maar deze wasmand is decoratief en kan niet interactief gebruikt worden bij het wassen. De decoratieve wasmand is ook gemakkelijk te herkennen aan het deksel. De genoemde interactieve wasmanden hebben geen deksel.
Wasmachine en droger
In Bouwen (sorteren op functie) bij de menu's 'Activiteiten en vaardigheden' (recreatie) en 'Apparaten' (diversen) zijn de Groene Motor Wasmachine ($500), Vurige Droger ($525) en Wasdroogcombinatie van Stadse Strapatsen ($1.025) te koop. Deze apparaten zijn los verkrijgbaar en als combinatie waarbij de apparaten op elkaar geplaatst zijn. De losse apparaten kunnen ook op elkaar geplaatst worden - waarbij de droger op de wasmachine geplaatst moet worden - en de combinatie kan los gekoppeld worden door de apparaten naast elkaar te plaatsen. Beide apparaten komen in verschillende kleuren. De wasmachine is meestal te herkennen aan een icoon van een waterdruppel op het apparaat en de droger heeft een icoon van twee golfjes. De wasmachine en droger hebben één lichtgrijze variant die geen waterdruppel of golfjes heeft maar een ander display, namelijk een muntslot. Deze variant kun je bijvoorbeeld gebruiken in een geïmproviseerde wasserette (zie de bijbehorende paragraaf).
Algemeen
- Sims vanaf de levensfase kind kunnen wasmachines en drogers gebruiken maar kinderen zijn te klein om bij een droger te kunnen die is gestapeld op een wasmachine.
- Sims vanaf de levensfase tiener kunnen verbeteringen aanbrengen bij wasmachines en drogers. Zie de bijbehorende paragraaf.
- In plaats van een wasmachine kan er een wastobbe gebruikt worden. Zie de bijbehorende paragraaf.
- In plaats van een droger kan er een waslijn gebruikt worden. Zie de bijbehorende paragraaf.
- Verzamel wasgoed, zoals beschreven bij de opties van de eerdere paragrafen 'Wasgoed' en 'Wasmanden', om de was te doen en de wasmachine en droger te gebruiken.
- Wanneer de wasmachine en/of droger draait, kunnen Sims iets anders doen totdat het programma klaar is. Ook kun je verschillende apparaten tegelijk gebruiken.
- Als het was en droog programma klaar zijn gaat er een groen lampje branden op de apparaten. Tijdens het wassen of drogen is dit lampje geel.
- De wasmachine en droger maken een geluid als ze klaar zijn met het draaien van hun programma. Hieraan is te horen of het resultaat van het zojuist gedraaide programma een positief (wat langer opwekkend geluid) of negatief (wat korter tragischer geluid) effect heeft gehad op de status van het zojuist gewassen of gedroogde wasgoed. Dit effect is van invloed op Sims die het wasgoed dragen (zie de paragraaf 'Emoties'). De status staat uitgebreid beschreven bij de paragraaf 'Wasgoed'.
Opmerking: let op bij kapotte apparaten
De wasmachine en droger kunnen kapot gaan (tenzij de apparaten worden verbeterd). Dan kun je het apparaat automatisch vervangen, een reparatiedienst inhuren of het zelf repareren (vanaf tiener). Een wasmachine kan op twee manieren kapot gaan: sanitair of elektronica. Als Sims (elektronica) willen repareren maar er liggen plasjes water bij het apparaat omdat eerder het sanitair kapot ging of omdat iemand zeep heeft toegevoegd, dweil dan eerst het plasje op voordat er gerepareerd wordt. Sims kunnen sowieso al een schok krijgen tijdens het repareren van elektronica: als Sims dan ook nog eens in water staan wordt repareren een stuk gevaarlijker. Sims kunnen sterven door een elektrocutie (zie deze Gids). Na de reparatie of vervanging kun je verder gaan met wassen of drogen want het wasgoed blijft onaangetast in het apparaat zitten.
Wasmachine opties
- Wasgoed uitladen en verplaatsen naar. De opties hier zijn aan de waslijn hangen of verplaatsen naar de droger als deze voorwerpen beschikbaar zijn.
- Was wegleggen. Sims leggen een natte kledingstapel op de grond. Klik erop voor de opties zoals beschreven bij de paragraaf 'Wasgoed'.
- Verbetering. Als het vereiste niveau in handigheid is bereikt kan er geklust worden. Zie de paragraaf 'Verbeteringen'.
- Wasgoed wassen. Nadat wasgoed is ingeladen kan de machine aangezet worden. Sims kunnen ook eerst meer wasgoed toevoegen voordat ze de machine aanzetten.
- Naar was kijken. Sims (vanaf peuter) kunnen naar de was kijken, wat ze beduusd kan maken, als de wasmachine aanstaat.
- Saboteren. Zolang de machine niet onbreekbaar is gemaakt, kunnen Sims die het doel Ondeugdbaas hebben voltooid de machine saboteren. Dit kan bij een lege machine en als er wasgoed inzit zolang de machine nog niet aanstaat. Door te saboteren gaat de machine kapot. Zie ook de opmerking boven de afbeelding voor een toelichting.
- Wasmiddel toevoegen: bloemen, eten of extra zeep. Zie de paragraaf 'Wasmiddel toevoegen' verderop voor een toelichting.
- Wastoevoeging verwijderen. Verwijder eventueel toegevoegd wasmiddel als het wasgoed in de machine zit maar de machine nog niet aanstaat of na het wassen.
Droger opties
- Was wegleggen. Sims leggen de kleding op een vrije plek, doorgaans op het apparaat. Klik erop voor (sommige) opties beschreven bij de paragraaf 'Wasgoed'.
- Wasgoed drogen. Nadat wasgoed is ingeladen, kan de droger aangezet worden. Als je wasgoed toch liever laat drogen aan de waslijn, zet de droger dan niet aan maar leg de was weg en klik hier op zodat de optie om het wasgoed aan de waslijn te hangen verschijnt. Als de droger nog niet is verbeterd, droogt de droger niet altijd even goed. Dan kun je meteen nog een keer drogen en het overwegen om de droger te verbeteren.
- Wasgoed opvouwen. Zodoende ruimen Sims het wasgoed op in hun kledingkast (dus ook als de Sim de kleding opvouwt van andere Sim). Door het wijzigen van de outfit wordt die kleding aangetrokken en hierdoor kan de Sim specifieke emoties krijgen (zie de bijbehorende paragraaf). Soms moet je een paar keer van outfit wisselen voordat je de outfit te pakken hebt wat de gewenste emotie geeft. Wasgoed wat eerst droog is weggelegd uit de droger, kun je alsnog opbergen wat eigenlijk hetzelfde is als het wasgoed opvouwen. Wasgoed opvouwen of opbergen is het einde van het wasproces.
- Verbetering. Als het vereiste niveau in handigheid is bereikt kan er geklust worden. Zie de paragraaf 'Verbeteringen'.
- Pluizenfilter schoonmaken. Een vol pluizenfilter kan tot brand leiden. Sims maken dit niet uit zichzelf schoon, ook niet als de vrije wil is ingeschakeld bij de Spelopties en Sims wel autonoom wassen. Op basis van mijn speelervaring betwijfel ik of ingehuurde butlers (Vintage Glamour Accessoires vereist) en schoonmakers dit uit zichzelf schoonmaken. Wat mij betreft kun je het beste na ieder gebruik de filter schoonmaken (dit kan vanaf kind), dit kan ook als er al een lading in de droger zit maar de droger nog niet is aangezet. Als mijn Sims dit vergaten ontstond er vrijwel meteen brand, ook als kinderen aan het wassen waren. Let op: Sims (ook kinderen) kunnen sterven door brand (zie deze gids). Huisdieren (Honden en Katten vereist) sterven alleen door ouderdom. Klik op de brand om deze te blussen. De verzekering keert automatisch een vergoeding uit. Klik op verbrande voorwerpen om deze automatisch te vervangen. Eventuele wasgoed in de droger blijft onaangetast. Als het apparaat vervangen is kun je verder gaan waar je gebleven was. De droger kan verbeterd worden zodat het pluizenfilter nooit meer schoongemaakt hoeft te worden (dat kan ik aanraden).
- Naar was kijken. Sims (vanaf peuter) kunnen naar de was kijken, wat ze beduusd kan maken, als de droger aanstaat.
- Saboteren. Zolang de droger niet onbreekbaar is gemaakt, kunnen Sims die het doel Ondeugdbaas hebben voltooid de droger saboteren. Dit kan bij een lege droger en als er wasgoed inzit zolang de droger nog niet aanstaat. Door te saboteren gaat de droger kapot. Zie ook de opmerking boven de twee afbeeldingen voor een toelichting.
Wastobbe
In Bouwen (sorteren op functie) bij het menu 'Activiteiten en vaardigheden' (diversen) is de Wasseretjes Wastobbe ($100) te koop in diverse kleuren. In plaats van wassen met een wasmachine kun je wasgoed wassen in deze wastobbe. De wastobbe heeft geen optie om wasgoed te wassen. Zodra Sims bij wasgoed, zoals beschreven bij de opties bij de paragrafen 'Wasgoed' en 'Wasmanden', de opdracht geven om de was te doen in een wastobbe, volgt automatisch de actie waarbij het gewassen wordt in de tobbe. Mocht je deze actie per ongeluk annuleren en het wasgoed is nog niet schoongewassen, leg de was dan eerst weg. Vervolgens klik je op het weggelegde wasgoed om het nogmaals te wassen in de wastobbe. Door te wassen in een wastobbe ontwikkelen Sims een klein beetje fitnessvaardigheid (1 tot 2% per wasbeurt). Als Sims teveel (achter elkaar) wassen in een wastobbe kunnen ze doorwassen armen krijgen. Zie de paragraaf 'Emoties'. Sims vanaf tiener kunnen de wastobbe gebruiken. Kinderen kunnen alleen wassen met de wasmachine. Wastobbes kunnen binnen en buiten geplaatst worden. Aangezien wassen met de wastobbe waterplasjes geeft kun je de tobbe beter buitenshuis plaatsen. Sims krijgen negatieve ongemakkelijke emoties als ze nabij waterplasjes binnenshuis zijn. Dweil dan om de emotie en plasjes kwijt te raken. Kinderen, en Sims vanaf tiener met de emotie speels, kunnen spelen in deze waterplasjes.
Wastobbe opties
- Wasmiddel toevoegen: bloemen of eten. Zie de paragraaf 'Wasmiddel toevoegen' verderop voor een toelichting.
- Erin spetteren. Alleen peuters kunnen spetteren, in schoon en vies water, waar ze verdrietig van worden. Als Ouderschap is geïnstalleerd, verliezen peuters hierdoor wat karakterwaarde verantwoordelijkheid: verzorgers kunnen dit recent gedrag bestraffen. Mijn Sim deed dat uit zichzelf toen haar dochter in de tobbe ernaast spetterde.
- Was wegleggen. Sims leggen een natte kledingstapel op de grond. Klik erop voor de opties zoals beschreven bij de paragraaf 'Wasgoed'.
- Wasgoed uitladen en verplaatsen naar. Hang het aan de waslijn of verplaats het naar de droger als deze voorwerpen beschikbaar zijn. Zie de bijbehorende paragrafen.
- Water vervangen. Na het wassen is het water vies. Als je wast in dit vieze water krijgt het wasgoed de status 'Schoonheid: smerig'. Zie ook de paragraaf 'Wasgoed'.
Waslijn
In Bouwen (sorteren op functie) bij het menu 'Activiteiten en vaardigheden' (diversen) is de Model T Waslijn ($200) te koop in diverse kleuren. Wasgoed gewassen in de wasmachine of wastobbe, moet gedroogd worden in een droger of aan de waslijn. Klik op de wasmachine of wastobbe, afhankelijk van waarmee gewassen is, om wasgoed uit te laden en op te hangen aan de waslijn. Sims vanaf tiener kunnen wasgoed ophangen. Kinderen zijn te kort om bij de waslijn te kunnen en kunnen drogen in een toegankelijke droger. Een lading wasgoed uit de wasmachine of wastobbe heeft één waslijn nodig. Waslijnen moeten buitenshuis geplaatst worden. Kletsnat wasgoed heeft ongeveer 12 uur nodig om te drogen aan de waslijn. Als je de was bij nader inzien toch liever laat drogen in de droger, leg de natte was dan eerst weg nadat het is opgehangen zodat de optie om het te verplaatsen naar de droger verschijnt. Kennelijk kan de waslijn breken of in brand vliegen, tenzij de waslijn is verbeterd. Het is me niet duidelijk of dit kan gebeuren bij het ophangen, wegleggen of opvouwen. Ik heb minstens 20 keer achter elkaar dezelfde kletsnatte wasgoed opgehangen en meteen weggelegd zodat ik het direct nog een keer kon ophangen: geen brand of brekende waslijn. Hierna heb ik aan 10 waslijnen tegelijk vochtig wasgoed gehangen (dat droogt sneller dan kletsnatte was) en dit, nadat het droog was, opgevouwen: ook geen brand of brekende waslijn. Evengoed kan er kennelijk brand uitbreken bij waslijnen. Sims kunnen sterven door brand (zie deze Gids). Als de waslijn breekt terwijl er was aanhangt, verdwijnt de was die aan de lijn hangt, en moet de waslijn vervangen of gerepareerd worden door een Sim of reparatiedienst.
Waslijn opties
- Verbetering. Als het vereiste niveau in handigheid is bereikt kan er geklust worden. Zie de paragraaf 'Verbeteringen'.
- Was wegleggen. Sims leggen een natte kledingstapel op de grond. Klik erop voor de opties zoals beschreven bij de paragraaf 'Wasgoed'.
- Wasgoed opvouwen. Zodoende ruimen Sims het wasgoed op in hun kledingkast (dus ook als de Sim de kleding opvouwt van andere Sim). Door het wijzigen van de outfit wordt die kleding aangetrokken en hierdoor kan de Sim specifieke emoties krijgen (zie de bijbehorende paragraaf). Soms moet je een paar keer van outfit wisselen voordat je de outfit te pakken hebt wat de gewenste emotie geeft. Wasgoed wat eerst droog is weggelegd van de waslijn, kun je alsnog opbergen wat eigenlijk hetzelfde is als het wasgoed opvouwen. Wasgoed opvouwen of opbergen is het einde van het wasproces.
Wasmiddel toevoegen
Aan de wasmachine en wastobbe kan wasmiddel toegevoegd worden: bloemen of eten als Sims dit in de inventaris hebben. Wasmiddel kan altijd toegevoegd worden aan de wastobbe. Wasmachines moeten eerst verbeterd worden met de verbetering 'Wasmiddellade' (zie de volgende paragraaf) voordat er wasmiddel toegevoegd kan worden. Hiernaast kunnen Sims vanaf niveau 4 in de vaardigheid ondeugd ook extra zeep ($25) toevoegen aan de wasmiddellade van een wasmachine, wat nooit kan bij de wastobbe. Wasmiddel kan toegevoegd worden aan een lege wasmachine of wastobbe en als er wasgoed inzit maar de machine nog niet aanstaat of als je de Sim laat stoppen met wassen in de wastobbe. Er kan één wasmiddel tegelijk toegevoegd worden. Bloemen zijn alles wat geoogst kan worden, dus bijvoorbeeld ook fruit zoals bananen en kruiden zoals salie (wat technisch gezien toch eten is). Eten wordt gemaakt via de ijskast, het gasfornuis of de grill. Door bloemen toe te voegen krijgt wasgoed de status 'Geur: Lekker ruikend'. Het dragen van lekker ruikende kleding heeft een positief effect op het humeur van Sims. Door eten of extra zeep toe te voegen krijgt wasgoed de status 'Geur: Smerig'. Het dragen van smerig ruikende kleding heeft een negatief effect op het humeur van Sims. Deze positieve en negatieve effecten staan beschreven bij de paragraaf 'Emoties'.
De display van de wasmachine toont een icoon als er een wasmiddel is toegevoegd: een opgelichte bloem is een positieve toevoeging en een opgelichte vis is een negatieve toevoeging zoals eten of zeep. Om het wasmiddel te verwijderen gebruik je de optie 'Water vervangen' bij de wastobbe of 'Wastoevoeging verwijderen' bij een wasmachine. Op basis van mijn test, die ik hieronder toelicht, denk ik dat wasmiddel in de wasmachine (bloemen, eten en zeep) 1 wasbeurt meegaat en wasmiddel in de wastobbe 4 (bloemen) of 5 (eten) wasbeurten meegaat. Door zeep toe te voegen gaat het sanitair van de wasmachine kapot en moet de machine vervangen of gerepareerd worden. Zie in dit verband ook de belangrijke opmerking bij de paragraaf 'Wasmachine en droger'.
Geur status
Wasgoed gewassen met bloemen sprankelt en heeft vlinders. Wasgoed gewassen met eten heeft vliegjes. Dit is te zien als het wasgoed wordt weggelegd, in plaats van meteen opvouwen, als het bijvoorbeeld uit de droger komt. Deze visuele effecten zijn ook te zien als er wasmiddel is toegevoegd aan de wastobbe: zolang er vlinders uit de wastobbe komen of een groene walm en vliegen krijgt het wasgoed gewassen in de wastobbe een lekkere of smerige geur. Maar als je bloemen hebt toegevoegd is het niet zinvol dit een paar wasbeurten mee te laten gaan. Na één keer wassen in de wastobbe is het water vies. Dan krijgt het wasgoed wel een lekkere geur maar de schoonheid van wasgoed gewassen in vies water is smerig. Zoals beschreven bij de paragraaf 'Wasgoed' bestaat de wasgoed status uit schoonheid en droogheid en soms ook uit geur wat afgelezen kan worden in tekstvensters wanneer je met de muis over het wasgoed of bepaalde opties heen beweegt: 'Was wegleggen', 'Wasgoed opvouwen', 'In droger leggen' en 'Aan waslijn hangen'. Alleen de schoonheid en droogheid kunnen afgelezen worden bij deze opties, niet de geur als het wasgoed een geur heeft. Leg het wasgoed weg en beweeg er dan over met de muis om de geur status af te lezen of vouw het op en trek het aan via 'Outfit wijzigen' zodat de Sim de eventuele geur effecten kan merken aan diens emoties. Om vieze geuren kwijt te raken, kan het wasgoed nogmaals gewassen en gedroogd worden. Of er kunnen bloemen toegevoegd worden als wasmiddel. Het enige probleem hierbij is: schoon maar vies ruikend wasgoed kan niet gewassen worden. Trek een dergelijk outfit (desnoods een paar keer) aan zodat het de status 'Schoonheid: gebruikt' krijgt of een andere schoonheidsgradatie zodat het gewassen kan worden. Of gebruik een cheat om de wasgoed status te manipuleren. Deze cheat staat ook bij de paragraaf 'Wasgoed'.
Mijn test toegelicht
Ik heb mijn Sim wasgoed in de wasmachine laten wassen met eten en zeep waardoor het wasgoed een vieze geur kreeg. Toen de wasprogramma's klaar waren kon ik via de optie 'Wastoevoeging verwijderen' het eten of de zeep verwijderen. Wat mij de veronderstelling gaf dat er één wasbeurt later nog eten of zeep in de wasmachine zat. Daarom heb ik de toevoeging niet verwijderd en meteen nog een keer gewassen. Echter, toen kreeg het wasgoed geen vieze geur meer. Mijn conclusie: toegevoegde eten en zeep gaan één wasbeurt mee. Na deze tweede wasbeurt was de optie 'Wastoevoeging verwijderen' wel verdwenen. Bloemen kon ik alleen verwijderen nadat ze waren toegevoegd en de machine nog niet aanstond. Na één wasbeurt met bloemen, was de optie 'Wastoevoeging verwijderen' bij bloemen verdwenen. Bij bloemen heb ik daarom dezelfde conclusie getrokken als bij eten en zeep. Misschien dat aangebrachte verbeteringen bij wasmachines de houdbaarheid van toegevoegd wasmiddel verlengt maar dat is speculatie en heb ik verder niet uitgetest. Bloemen in de wastobbe bleven bij mij 4 wasbeurten houdbaar en eten 5 wasbeurten voordat de optie weer verscheen om wasmiddel toe te voegen.
Verbeteringen
Sims vanaf de levensfase tiener kunnen verbeteringen aanbrengen zodra het vereiste niveau in de vaardigheid handigheid is bereikt (wat aangegeven staat tussen haakjes) en zolang de vereiste onderdelen in de inventaris zitten. Deze onderdelen kunnen, vanaf niveau 2 in handigheid, gekocht worden op de computer via de bestel optie. Sims kunnen geconcentreerd raken van verbeteringen aanbrengen wat de ideale emotie is bij klussen. De wasmachine en droger kunnen ook kapot gaan en moeten dan gerepareerd (of automatisch vervangen) worden. Bij de waslijn en droger kan brand uitbreken. Zelf repareren en brand is niet zonder gevaar voor Sims. Zie in dit verband de opmerking bij de paragraaf 'Wasmachine en droger' waar ook tekst en uitleg staat bij het schoonmaken van de pluizenfilter van de droger, om brand hierbij te voorkomen.
Wasmachine
Voorweken (niveau 5)
- De voorweekcyclus doet er een tikkeltje langer over, maar verhoogt de kans dat je kleren brandschoon uit de wasmachine komen.
- Vereiste onderdelen: 1 onderdeel voor Algemene Verbeteringen en 2 onderdelen voor Sanitairverbeteringen.
- Verlaagt het geluid wanneer de wasmachine aan wordt gezet.
- Vereiste onderdelen: 1 onderdeel voor Algemene Verbeteringen, 1 onderdeel voor Sanitairverbeteringen en 1 onderdeel voor Elektronicaverbeteringen.
- Ontgrendelt een wasmiddellade om een aangename of vieze geur of extra zeep (ondeugd niveau 4 vereist) toe te voegen aan de wasmachine.
- Vereiste onderdelen: 3 onderdelen voor Keukenverbeteringen en 1 onderdeel voor Algemene Verbeteringen.
- De wasmachine doet er minder lang over om wasgoed te wassen.
- Vereiste onderdelen: 2 onderdelen voor Algemene Verbeteringen, 1 onderdeel voor Sanitairverbeteringen en 1 onderdeel voor Elektronicaverbeteringen.
- De wasmachine gaat na verloop van tijd niet stuk.
- Vereiste onderdelen: 2 onderdelen voor Sanitairverbeteringen en 2 onderdelen voor Elektronicaverbeteringen.
Droger
Pluisloos (niveau 5)
- Er ontstaat geen pluis als je de droger gebruikt. Hierdoor droogt de was sneller en wordt het risico op brand gereduceerd.
- Vereiste onderdelen: 2 onderdelen voor Keukenverbeteringen, 1 onderdeel voor Algemene Verbeteringen en 1 onderdeel voor Elektronicaverbeteringen.
- Verlaagt het geluid wanneer de droger aan wordt gezet.
- Vereiste onderdelen: 1 onderdeel voor Keukenverbeteringen, 1 onderdeel voor Algemene Verbeteringen en 1 onderdeel voor Elektronicaverbeteringen.
- De droger doet er minder lang over om was te drogen.
- Vereiste onderdelen: 2 onderdelen voor Algemene Verbeteringen en 2 onderdelen voor Elektronicaverbeteringen.
- De droger gaat na verloop van tijd niet stuk.
- Vereiste onderdelen: 1 onderdeel voor Keukenverbeteringen en 3 onderdelen voor Elektronicaverbeteringen.
Waslijn
IJzeren Lijn (niveau 3)
- Waslijn breekt nooit en vliegt nooit in brand.
- Vereiste onderdelen: 3 onderdelen voor Algemene Verbeteringen.
Sociale interacties
Vriendelijk: Aan frisse kleding ruiken
Toen mijn Sim één van deze emoties had: 'Schone kleren' (+1 blij), 'Brandschone kleren' (+2 blij) en 'Kleren met bloemengeur' (+2 zelfverzekerd), konden andere Sims (vanaf tiener) aan de frisse kleding ruiken. Sims kunnen één keer aan de kleding ruiken zolang de genoemde emoties duren (dat is 4 uur). Deze interactie heeft een positief effect op onderlinge relaties. Misschien zijn er meer emoties, die met wassen te maken hebben, die deze interactie tijdelijk vrijspelen. Zie ook de volgende paragraaf 'Emoties'.
Gemeen: Aan vieze kleren ruiken
Toen mijn Sim één van deze emoties had: 'Vochtige kleren' (+2 verdrietig) en 'Stinkende kleren' (+2 beschaamd), konden andere Sims (vanaf tiener) aan de vieze kleding ruiken. Sims kunnen één keer aan de kleding ruiken zolang de genoemde emoties duren (dat is 4 uur). Deze interactie heeft een negatief effect op onderlinge relaties. Misschien zijn er meer emoties, die met wassen te maken hebben, die deze interactie tijdelijk vrijspelen. Zie ook de volgende paragraaf 'Emoties'.
Ondeugend: Wat is dat voor vlek?
Als kinderen deze interactie toepassen ontwikkelen ze hun sociale vaardigheid terwijl Sims (vanaf tiener) hierdoor hun ondeugdvaardigheid ontwikkelen. Soms trappen Sims er niet in, vooral als je deze interactie een paar keer achter elkaar toepast op dezelfde Sim, en slaan ze de hand weg van de Sim die de zogenaamde vlek aanwijst. Mijn Sim plaagde terug, nadat haar dochter een "vlek" had aangewezen, door een gekke bek te trekken. De moeder heeft de vrolijke eigenschap, weet niet of dat er mee te maken heeft.
Emoties
De was opvouwen bij de droger of waslijn is het einde van het wasproces. Dan stoppen Sims de kleding in hun kledingkast. Deze kleding heeft de wasgoed status zoals deze was toen het wasgoed uit het wasproces kwam. Het is deze status wat emoties geeft als Sims dergelijke kleding dragen. De wasgoed status staat uitgebreid beschreven bij de betreffende paragraaf. Sims kunnen zich zelf automatisch omkleden, als bepaalde gelegenheden zich voordoen zoals gaan zwemmen of sporten, maar je kunt natuurlijk ook zelf altijd de outfit wijzigen (interactie met jezelf) om zo de gewassen kleding aan te trekken en de bijbehorende emoties te ervaren. Soms moet je een paar keer van outfit wisselen voordat je de outfit te pakken hebt wat de gewenste emotie geeft.
Opmerkingen
- Als je op pad bent in de wereld en je wisselt van kleding, krijgen Sims geen bijbehorende emoties want kleding wordt thuis uit de kledingkast gehaald.
- De wasmachine en droger maken een geluid als ze klaar zijn met het draaien van hun programma. Hieraan is te horen of het resultaat van het zojuist gedraaide programma een positief (wat langer opwekkend geluid) of negatief (wat korter tragischer geluid) effect heeft gehad op de wasgoed status en dus de emoties.
- Dit effect (de emotie) hangt af van of de apparaten verbeterd zijn of dat er een wasmiddel is toegevoegd. Zie de paragrafen 'Verbeteringen' en 'Wasmiddel toevoegen'.
- Sommige emoties, die met wasgoed te maken hebben, spelen tijdelijk twee sociale interacties vrij. Zie hiervoor de vorige paragraaf 'Sociale interacties'.
- Naast onderstaande emoties kunnen Sims ook negatieve ongemakkelijke emoties krijgen als ze hun omgeving vies of onplezierig vinden omdat ze nabij vieze of stinkend wasgoed zijn of omdat er waterplasjes liggen omdat iemand zeep aan de wasmachine heeft toegevoegd. Dweil, ga uit de buurt of was om dergelijke emoties kwijt te raken.
- Butlers (Vintage Glamour Accessoires vereist) en schoonmakers doen ook de was. Maar ze doen niet alles: Sims moeten zelf hun was opvouwen omdat dit gedeelte van het wasproces de emoties van Sims beïnvloeden.
- Als Sims kleding dragen met een positieve en negatieve wasgoed status krijgen ze niet al de bijbehorende emoties tegelijk. Voorbeeld: Toen ik mijn Sim smerige, droge en lekker ruikende kleding wilde laten dragen, de status van de zojuist opgevouwen wasgoed, ging ik de outfits langs om te kijken welk outfit hoorde bij deze status. Bij één outfit kreeg ze de emotie 'Smerige kleren', bij een ander outfit de emotie 'Kleren met bloemengeur' en bij weer een ander outfit de emotie 'Droge kleren'. Van alles wat dus.
Emoties
- Jakkiebah: +2 verdrietig (4 uur). Door te spetteren in een wastobbe (alleen voor peuters).
- Centrifugeprogramma: +2 beduusd (4 uur). Door het kijken hoe wasgoed ronddraait in een wasmachine of droger.
- Doorwassen armen: +2 ongemakkelijk (4 uur). Mijn Sims kregen deze emotie tijdens de vierde keer (achter elkaar) wassen in de wastobbe.
- Vochtige kleren: +2 verdrietig (4 uur). Door het dragen van vochtig wasgoed.
- Kletsnatte kleren: +2 boos (4 uur). Door het dragen van kletsnat wasgoed of een ongelukje met de wasmachine (als er extra zeep is toegevoegd).
- Vieze kleren: +2 ongemakkelijk (4 uur). Door het dragen van vuil wasgoed.
- Smerige kleren: +2 ongemakkelijk (4 uur). Door het dragen van smerig wasgoed.
- Stinkende kleren: +2 beschaamd (4 uur). Door het dragen van vies ruikend wasgoed (voeg eten toe als wasmiddel).
- Schone kleren: +1 blij (4 uur). Door het dragen van schoon wasgoed.
- Gebruikte kleren: +1 prima (4 uur). Door het dragen van gebruikt wasgoed.
- Droge kleren: +2 prima (4 uur). Door het dragen van droog wasgoed.
- Brandschone kleren: +2 blij (4 uur). Door het dragen van brandschoon wasgoed.
- Warme kleren: +2 speels (4 uur). Door het dragen van warm wasgoed.
- Kleren met bloemengeur: +2 zelfverzekerd (4 uur). Door het dragen van lekker ruikend wasgoed (voeg bloemen toe als wasmiddel).
Wasserette
Dit pakket heeft niet het kaveltype wasserette. Maar dat is ook niet echt nodig. Je kunt prima de suggestie van een wasserette wekken op één van de openbare kaveltypes die er wel zijn. Het is wel zo dat alleen jouw bespeelbare huishouden naar openbare kavels kan reizen met het doel de was te doen omdat jij ze aanstuurt. Andere Sims in de wereld, Sims die niet onder jouw controle staan, zullen deze openbare kavels bezoeken in overeenstemming met het ingestelde kaveltype. Als jij in de sportschool bent om te wassen, zijn de andere Sims er om te sporten en niet om de was te doen. Je Sims kunnen overigens rustig gaan sporten als ze wachten tot hun was klaar is. Of je gebruikt een andere openbaar kaveltype om een wasserette te maken, bijvoorbeeld een zwembad of bar. Lekker zwemmen of een drankje drinken terwijl je wacht tot de was klaar is, is ook niet verkeerd. Als je de uitbreiding Aan het Werk hebt, kun je een wasserette maken in een kledingwinkel.
Gebruik Werelden beheren om bestaande openbare kavels om te toveren tot wasserette of misschien brengen deze bouwhandleidingen je op ideeën om zelf iets te creëren. Een wasserette maken is bijvoorbeeld handig als je Sims klein wonen en je nog niet zoveel Simdollars en ruimte hebt om interactieve was voorwerpen aan te schaffen. Heb je sowieso niet zoveel zin om te wassen op de thuiskavel, maar wil je soms wel spelen met het wasproces en bijbehorende gameplay, dan kun je ook een wasserette gebruiken. Wasmachines en drogers zijn er in meerdere kleuren. De meeste kleuren hebben een icoon van waterdruppels (wasmachine) of twee golfjes (droger) op het apparaat. De wasmachine en droger hebben een lichtgrijze variant zonder dergelijk icoon maar met een ander soort display, namelijk een muntslot, wat goed past bij wasserettes.
Hieronder staan suggesties over hoe Sims wasgoed in de wereld krijgen zodat het in hun inventaris geplaatst kan worden. Hierna reis je naar de geïmproviseerde wasserette. Daar aangekomen klik je op het wasgoed in de inventaris om de was te doen. Of je sleept het uit de inventaris op de vloer van de locatie om zodoende de was te doen maar dat is omslachtig. Na het wassen en/of drogen wordt via de optie 'Was wegleggen' het wasgoed, omdat je op een openbare locatie bent, automatisch teruggeplaatst in de inventaris.
Gebruik Werelden beheren om bestaande openbare kavels om te toveren tot wasserette of misschien brengen deze bouwhandleidingen je op ideeën om zelf iets te creëren. Een wasserette maken is bijvoorbeeld handig als je Sims klein wonen en je nog niet zoveel Simdollars en ruimte hebt om interactieve was voorwerpen aan te schaffen. Heb je sowieso niet zoveel zin om te wassen op de thuiskavel, maar wil je soms wel spelen met het wasproces en bijbehorende gameplay, dan kun je ook een wasserette gebruiken. Wasmachines en drogers zijn er in meerdere kleuren. De meeste kleuren hebben een icoon van waterdruppels (wasmachine) of twee golfjes (droger) op het apparaat. De wasmachine en droger hebben een lichtgrijze variant zonder dergelijk icoon maar met een ander soort display, namelijk een muntslot, wat goed past bij wasserettes.
Hieronder staan suggesties over hoe Sims wasgoed in de wereld krijgen zodat het in hun inventaris geplaatst kan worden. Hierna reis je naar de geïmproviseerde wasserette. Daar aangekomen klik je op het wasgoed in de inventaris om de was te doen. Of je sleept het uit de inventaris op de vloer van de locatie om zodoende de was te doen maar dat is omslachtig. Na het wassen en/of drogen wordt via de optie 'Was wegleggen' het wasgoed, omdat je op een openbare locatie bent, automatisch teruggeplaatst in de inventaris.
Wasgoed meenemen naar de wasserette
Wasgoed dat als kledingstapel of opgevouwen kleding in de wereld ligt op de kavel, kan in de inventaris geplaatst of gesleept worden. Als het wasgoed niet de juiste wasgoed status heeft om gewassen en/of gedroogd te worden, kun je dit met een cheat instellen. Zowel de status als de cheat staan bij de paragraaf 'Wasgoed'. Zonder cheat is het slechts een kwestie van tijd voordat Sims wasgoed genereren dat gewassen en/of gedroogd kan worden. Trek, na het sporten of zwemmen, deze kleding uit zodat je vieze sportkleding of kletsnatte zwemkleding hebt. Voeg eten als wasmiddel toe om vies ruikend wasgoed te krijgen. Zie de paragraaf 'Wasmiddel toevoegen'. Maar daar heb je niets aan als Sims dit automatisch in de wasmand gooien. Er zijn situaties waarbij wasgoed wel op de grond, in de wereld, wordt gegooid bij het omkleden.
- Als de wasmand vol is gooien Sims hun kleding op de grond.
- Sims met de eigenschap 'Lui' of 'Slons' gooien hun kleding altijd op de grond.
- Verwijder de wasmand(en) maar laat een ander interactief was voorwerp, zoals de wasmachine, staan zodat Sims wel wasgoed genereren.
- Gebruik de optie 'Was wegleggen' bij de wastobbe, wasmachine of waslijn zodat Sims het natte wasgoed op de grond liggen.
- Gebruik de optie 'Was wegleggen' bij de droger of waslijn en gebruik desgewenst eerder genoemde cheat om de wasgoed status in te stellen.
Ronde eettafel met zes stoelen
In Bouwen (sorteren op functie) bij het menu 'Oppervlakken' (eettafels) is de Tast Toe! van Keramiek Keukens eettafel ($460) te koop in verschillende kleuren. Dit is een ronde tafel waar maar liefst zes eetkamerstoelen aan geplaatst kunnen worden. De tafel kan zowel binnen als buitenshuis geplaatst worden. Het pakket Achtertuin Accessoires heeft weliswaar ook ronde tafels waar zes stoelen aan passen maar deze zogenoemde parasoltafels hebben, zoals de naam al zegt, een parasol. Deze tafels kunnen ook gebruikt worden in restaurants wanneer je de uitbreiding Uit Eten hebt.
Bouwmodus
Tip
Als je de muurkasten 'Wissewasjes Luxe Schappen' en 'Wissewasjes Schappen' (eerste twee getoonde voorwerpen) te laag boven de wasmachine en/of droger plaatst, kunnen Sims niet bij de apparaten. Deze kasten moeten vrij hoog hangen zodat er voldoende ruimte is tussen de kast en de apparaten. Aangezien ik dat te hoog vond, en om ervoor te zorgen dat mijn Sim toch bij de apparaten kon, heb ik de apparaten slechts een klein stukje (nog niet eens een kwart vakje) van de muur af geplaatst. Selecteer de apparaten en houdt [ALT] ingedrukt om de apparaten een klein stukje naar voren te slepen. Update: dit blijkt een bug te zijn.
Voorwerpen
Ingerichte ruimtes
Zie voor meer informatie: De Sims 4 Ingerichte ruimtes maken en gebruiken.
Creëer een Sim
- Kinderen: 1 x top (jongens), 1 x top (meisjes), 1 x volledig lichaam (meisjes).
- Vrouwen: 5 x tops, 1 x volledig lichaam, 1 x onderkant, 1 x accessoires, 2 x schoenen, 2 x kapsels.
- Mannen: 3 x tops, 2 x onderkant, 1 x kapsel.