SimsExpressie
  • Thuis
    • Over de site
    • Contact
  • Site map
  • Gidsen
    • Gidsen CAW-tool
    • Gidsen De Sims 3
    • Gidsen De Sims 4
  • Technisch
  • Bibliotheek
  • Extra
    • Mijn Creaties
    • Hobbyhoek >
      • Inspiratie
      • Zelf ontwerpen
      • Bouw atelier
      • Uitdagingen
    • Gratis software
    • Community links
  • De Sims Middeleeuwen
  • CAW Resources

De globale laag schoonmaken - experimenteel!


Inhoudsopgave

  • Introductie
  • De globale laag schoonmaken
  • Globale laag met 15 nummers?
  • Downloads: resource en globale laag

Introductie

Deze handleiding is een vertaling van deze handleiding: Create A World - Cleaning the Global Layer door Simsample.
Van Ninapruts mag ik haar wereld Droomzicht gebruiken als voorbeeld.

Als je kavels toevoegt in Bewerken in spel of op een andere manier de wereld bewerkt, kan het gebeuren dat er weer objecten verschijnen in de globale laag. Daarom kan je het beste pas de globale laag vervangen als laatste stap wanneer de wereld af is, voordat je gaat exporteren. Het is niet duidelijk of deze methode noodzakelijk is: het is misschien nuttig als je een schone globale laag wil of wanneer je objecten in de globale laag hebt die vast zitten en die zich niet laten verwijderen. In dit geval kan je zo'n object ook naar een andere laag verslepen en het dan verwijderen. 

Update 8-8-2014

Ik zag een paar dagen geleden een handige comment die ik hier wil delen.
chuckles_82 schreef (bron):
I have used this method successfully in the past with no problems - I run error trap in the game once I've installed the exported world, and get no errors (as opposed to numerous errors due to messy global layer). 

Now, with Island Paradise, if I use this method, my houseboat does not stay connected to the port. I find that I need to enter EIG one more time, reassign the boat to the port, then save and exit. There are only a few objects left in the Global Layer this way. This was done with a fresh sims 3 folder with no mods. I did also encounter some problems with trees/shrubs/flowers disappearing from only the resort (no other lots), but I suspect that may have been mod related, as with no mods, this problem does not repeat.
Omhoog

De globale laag schoonmaken

Deze handleiding beschrijft hoe je een schone globale laag splitst in een bestaand CAW project. Dit wil je misschien doen als er een hoog aantal objecten in de globale laag staan: het lijkt erop dat dit foutobjecten zijn en zijn niet nodig voor de wereld om te functioneren. Als je een laag van een andere wereld wilt splitsen in een bestaand CAW project dan kan je deze handleiding gebruiken. 

  • Gebruik deze methode niet met een wereld welke je bevolkt hebt in CAW op deze manier (vertaling: zie hier de paragraaf waarbij bevolkt wordt met mods) tenzij je wilt dat de Sims verwijderd worden: deze methode zal iedere Sim populatie verwijderen die is opgeslagen in de globale laag. Zie ook dit topic. 
  • Bepaalde wereldobjecten kunnen beïnvloed worden door deze methode. Zie dit bericht voor details. 
  • Zorg ervoor dat je een back-up maakt van al de wereld bestanden voordat je dit probeert. 
  • Dit is een experimentele methode. Test de gemaakte werelden waarbij deze methode is gebruikt grondig, en rapporteer problemen en successen zodat we ervan leren. 

Op het moment van schrijven heeft Droomzicht 1664 voorwerpen in de globale laag staan. Meer details over voorwerpen in de globale laag staan in dit topic.
Foto
1. Open CAW. Creëer een nieuwe wereld met dezelfde grootte en hoogte als je bestaande wereld. Voor mijn voorbeeld gebruik ik een LargeFlatMap300.
Foto
2. Sla je wereld op. Bestand --> Opslaan als --> Test.world.
Foto
3. Open C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\Worlds\Test\Layers. Deze map bevat al de lagen van je nieuwe test wereld, al heeft deze wereld nu slechts één laag. 

4. Er is een globale laag bestand in deze map, met een naam zoals bijvoorbeeld: GlobalLayer_447d005815dd84d0.layer. Schrijf dit nummer ergens op of kopieer het naar bijvoorbeeld het kladblok, in dit geval 447d005815dd84d0. Je kan ook met de rechtermuisknop op dit bestand klikken voor de optie naam wijzigen. Dan wordt de naam blauw en klik je nogmaals met de rechtermuisknop om te kopiëren. Dan kopieer je niet het bestand, maar de naam. Plak dit in het kladblok.

5. Kopieer deze globale laag, in dit geval: 
C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\Worlds\Test\Layers\GlobalLayer_447d005815dd84d0.layer.
Selecteer dit bestand en klik erop met de rechtermuisknop om te kopiëren.

6. Ga naar de map waar de lagen van je originele wereld staan. Die staan in een map <naam wereld>\Layers. 
In dit voorbeeld is dat: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\Worlds\Droomzicht\Layers. 
Vindt de globale laag, in dit geval is dat GlobalLayer_7d6f001262b2e130.layer. Kopieer dit hex nummer ook ergens, in dit voorbeeld dus 7d6f001262b2e130.
Foto
7. Verwijder de bestaande globale laag van je wereld (GlobalLayer_7d6f001262b2e130.layer). 
Selecteer het bestand en klik op [DEL] op het toetsenbord om te verwijderen of klik erop met de rechtermuisknop om het bestand te verwijderen. 
Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte en plak nu de globale laag van je testwereld in deze map (GlobalLayer_447d005815dd84d0.layer).

8. Nu heeft je wereld een nieuwe globale laag maar deze laag moet nog wel gelinkt worden aan je wereld. Dus open je originele .world bestand in S3PE. 
In dit geval open ik: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\Worlds\Droomzicht.world.

9. Link eerst een hex bewerker aan S3PE. Ik gebruik XVi32 (freeware). In S3PE --> Settings --> External Programs --> Use an external hex editor --> blader naar de bijbehorende map waar je de download hebt uitgepakt --> XVI32.exe. Als je dit programma verplaatst, moet je het weer opnieuw associëren met S3PE, mocht je de Hex Editor nog eens nodig hebben.
Foto
Foto
10. Vindt de resource UNKN 0x0498DA7E en klik er met de rechtermuisknop voor de optie Hex Editor. 
Foto
11. Kijk naar de nummers. De nummers die je hier ziet, zijn hetzelfde als de nummers die je genoteerd hebt bij stap 6. In dit voorbeeld is dat 7d6f001262b2e130. Alleen in de Hex Editor worden de nummers anders weergegeven. De Hex Editor gebruikt per vakje twee cijfers/letters en begint met de laatste nummers (namelijk 30) en eindigt met de eerste nummers (namelijk 7D). Ook gebruikt de Hex Editor automatisch hoofdletters. 7d6f001262b2e130 wordt dan 30 E1 B2 62 12 00 6F 7D. 
Foto
12. Vervang dit nummer in de Hex Editor met het nummer wat je bij stap 4 genoteerd hebt. Bij stap 4 heb ik het nummer 44 7d 00 58 15 dd 84 d0 genoteerd. Om het voor jezelf makkelijker te maken kan je dit nummer eerst ergens anders opschrijven, bijvoorbeeld in het kladblok, met spaties en hoofdletters.
Mijn voorbeeld wordt dan 44 7D 00 58 15 DD 84 D0. Vervolgens noteer je dit nummer, in setjes van twee, van rechts naar links: D0 84 DD 15 58 00 7D 44. 
Dit is het nummer wat ik in de Hex Editor typ.  
Foto
13. Kies File --> Save en sluit de Hex Editor via File --> Exit. 
Foto
14. Een bericht volgt met een waarschuwing dat de resource is geüpdate en de vraag of je de veranderingen wilt doorvoeren. Klik Yes. 
Foto
15. Nu zie je dat je twee kopieën hebt van de resource UNKN 0x0498DA7E. Eén is er doorgehaald. 
Foto
16. Klik op File --> Save en sluit S3PE via File --> Exit. Als je nu de wereld opent in CAW zie je dat de globale laag schoon is. 
Foto
Omhoog

Globale laag met 15 nummers?

De globale lagen van mijn werelden in CAW hebben allemaal 15 nummers in plaats van 16 nummers. 
Zelfs de standaard wereld Riverview heeft 15 nummers. Sunset Valley heeft er wel 16. Ik gebruik op het moment CAW versie 1.18.46 en game versie 1.55. 

Eventuele fouten, wat de 15 in plaats van 16 nummers kan verklaren, heb ik zoveel mogelijk uitgesloten. Zo heb ik uitgetest of mijn globale lagen 16 nummers kregen door schone De Sims 3 en Creëer een Wereld-tool mappen in Mijn Documenten. Ook heb ik al mijn Sims spellen en caw grondig verwijdert met revo uninstaller, het register nagelopen om te zien of alles goed weg was, de pc opgeschoond en herstart alvorens ik alles herinstalleerde, in de aanbevolen volgorde waarbij ik heb geüpdate op het juiste moment: nog steeds 15 nummers. Volgens mij had ik niet meer kunnen doen om uit te sluiten of er ergens een fout zat.  

Misschien is het geen fout? Met google kan ik er niets over vinden behalve Simsample die schrijft dat de globale laag 16 nummers hoort te hebben (update 8-8-2014: behalve dat er na mijn bericht nog een bericht is geplaatst door iemand met hetzelfde probleem). De Hex Editor gebruikt altijd 16 nummers, het bleek dan ook niet mogelijk 15 nummers te geven aan de nieuwe en schone globale laag. De volgende dingen heb ik nog meer uitgeprobeerd om 16 nummers te krijgen (nummer 4 gaf succes):

  1. Ik heb Nina gevraagd mij een test wereld te sturen aangezien zij wel 16 nummers krijgt. Met haar test.world heb ik de handleiding uitgevoerd (ik heb ook dit nummer als voorbeeld gebruikt). Helaas zonder succes. Bij stap 16 weigerde CAW de wereld te openen. 
  2. Ik heb de 16 nummers van de globale laag van Nina's test wereld gekoppeld aan de globale laag van mijn test wereld, met 15 nummers, via de Hex Editor in S3PE. Toen al de stappen doorlopen. Ook nu weigerde CAW bij stap 16 de wereld te openen.
  3. Ik heb een test wereld, weer met 15 nummers in de globale laag, gemaakt met de hoogtemap van Sunset Valley, aangezien Droomzicht is gebouwd in deze wereld, en ook deze test.world het nummer gegeven van Nina's test.world, via de Hex Editor in S3PE. Werkte ook niet. 
  4. Ik heb nogmaals een LargeFlatMap300 opgeslagen als test.world, weer met 15 nummers. Deze test.world heb ik geopend in S3PE waar ik UNKN 0x0498DA7E geopend heb in de Hex Editor. De Hex Editor geeft namelijk altijd 16 nummers. Dit nummer heb ik genoteerd in het kladblok. Vervolgens afgesloten zonder op te slaan (had ook niets veranderd). Toen de handleiding doorlopen en bij stap 10 heb ik in de Hex Editor het nummer getypt wat ik even te voren had genoteerd in het kladblok. Ik heb dit nummer precies zo ingetypt zoals de Hex Editor mij dit nummer gaf (dat gedoe zoals beschreven bij stap 11 is nu niet van toepassing). Alles opgeslagen en toen Droomzicht weer geopend in CAW. En nu opende de wereld wel. Het werkt !!!

Maar ik heb geen idee of het een goed idee is om dit zo te doen. 
Ik heb de wereld met de nieuwe schone globale laag verder niet getest. 
Foto
Omhoog

Downloads: resource en globale laag

Als het niet lukt kan je de downloads van Simsample proberen. Maak een back-up van je wereld, importeer vervolgens de resource in je wereld (om de bestaande te vervangen). Verwijder hierna de globale laag van je wereld en vervang dit met de globale laag van de download. Importeren werkt als volgt:

  • Open de wereld in S3PE. Klik op Resource --> Import --> From file. Zoek het bestand 
  • S3_0498DA7E_00000001_0000000000000001%%+UNKN.bnry op je computer en open dit. Klik vervolgens op File --> Save. En sluit S3PE. 
  • Vergeet niet de globale laag van je wereld te vervangen met de globale laag van de download.

De downloads kan je op deze pagina vinden. 
Deze moeten eerst uitgepakt worden zoals hier beschreven.

Begin pagina
Gidsen
Technisch
Site map

Disclaimer: All original material on this site © 2011-2017 SimsExpressie by SimLibby. All Rights Reserved. | Privacy- en Cookiebeleid
This site is not endorsed by or affiliated with Electronic Arts, or its licensors. Trademarks are the property of their respective owners.
Game content and materials copyright Electronic Arts Inc. and its licensors. All Rights Reserved.

Aangestuurd door
✕